Κωστής Φαφούτης ΚΩΣΤΗΣ ΦΑΦΟΥΤΗΣ

Μεγάλη υποκρισία

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΣΧΟΛΙΟ

Επιτυχημένη διαφήμιση είναι αυτή που γίνεται αντικείμενο συζήτησης, προκαλεί αντιδράσεις και αναπαράγεται. Διαφορετική είναι η συζήτηση εάν πρόκειται για μια καλή ή κακή διαφήμιση, πολιτικώς ορθή, χυδαία ή σεξιστική, κάτι που σχετίζεται με τα αισθητικά στάνταρντ του καθενός και σε τελευταία ανάλυση σε υποκειμενικά κριτήρια.

Η διολίσθηση της διαφήμισης σε αγοραίο επίπεδο δεν είναι κάτι καινούργιο, ώστε αίφνης να σκανδαλίζει. Η γνωστή εταιρεία που επέλεξε να διαφημίσει με τον συγκεκριμένο τρόπο και έκφραση τα προϊόντα πίτσας που παράγει ενόψει της Κυριακής των εκλογών, δεν ανακάλυψε τον τροχό. Ενα πολύ μακρινό παράδειγμα, από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, που οι παλαιότεροι σίγουρα θυμούνται, είναι η τηλεοπτική διαφήμιση της πίπας Magic Life, που «έσωζε ζωές».

Μπορεί κάποιος, λοιπόν, να αμφισβητήσει την «ποιότητα» της συγκεκριμένης διαφήμισης, δεν μπορεί όμως να αμφισβητήσει ότι, παρότι αποσύρθηκε, πέτυχε τον στόχο της. Με σχεδόν μηδενικό κόστος, προκάλεσε θόρυβο και κυριάρχησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τουλάχιστον μία ολόκληρη ημέρα. Πέτυχε όμως και κάτι άλλο, που μάλλον δεν περιλαμβανόταν στις στοχεύσεις των εμπνευστών της: να αναδείξει το μέγεθος του φαρισαϊσμού και της υποκρισίας των Συριζαίων, που υποτίθεται ότι σκανδαλίστηκαν και εξανέστησαν από το υπονοούμενό της.

Αυτών δηλαδή που δεν έδειξαν να ενοχλούνται ούτε άρθρωσαν κάποια επικριτική κουβέντα για το «στα τέσσερα» που φώναζε από το βήμα της Βουλής ο κυβερνητικός τους εταίρος. Που κατέφυγαν σε νοητικές ακροβασίες για να δικαιολογήσουν τραμπούκικες επιθέσεις κατά πολιτικών τους αντιπάλων. Που η αισθητική τους δεν βιάστηκε από τις κρεμάλες στο Σύνταγμα ή τις κατηγορίες περί «γερμανοτσολιάδων». Που χρησιμοποίησαν ανερυθρίαστα τα κοινωνικά δίκτυα ως μέσο σπίλωσης και ωμών επιθέσεων.

Ολοι αυτοί προσποιούνται σήμερα ότι ερυθριούν και αισχύνονται για μια διαφήμιση, που αισθάνθηκαν ότι τους αφορά, ότι προσβάλλονται από το επίπεδό της, συμπεριφερόμενοι ως μειξοπαρθένες. Και φυσικά, αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι όλο αυτό που ζουν από τις ευρωεκλογές και μετά, αλλά και όσα θα ακολουθήσουν, δεν είναι παρά τα επίχειρα της δικής τους συμπεριφοράς. Οτι πνίγονται στην ίδια θηλιά, που επί χρόνια οι ίδιοι είχαν φτιάξει για όποιον είχε διαφορετική άποψη από τη δική τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ