ΜΟΥΣΙΚΗ

Μια διάσημη εταίρα στο Ηρώδειο

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Για τη συγκεκριμένη παραγωγή ετοιμάστηκαν περίπου 140 κοστούμια, τα περισσότερα μαύρα και γκρι, από συνθετικά υφάσματα με υφές και γυαλάδες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγες ημέρες πριν από την πρώτη μεγάλη πρόβα στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, τα κοστούμια της «Τραβιάτα» είναι σχεδόν έτοιμα. Αναταραχή στο ενδυματολογικό τμήμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, και η Ιωάννα Τσάμη, που υπογράφει τον σχεδιασμό τους, δοκιμάζει υφάσματα για το κορσάζ του φορέματος της Βιολέτα Βαλερί. Είναι ένα μεταξωτό ροζ βραδινό φουστάνι με στενή μέση και φούστα με φουρό, το οποίο θροΐζει σε κάθε κίνηση.

Η Βιολέτα, η «Παραστρατημένη», σύμφωνα με το ποιητικό κείμενο του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, η διάσημη εταίρα της παρισινής κοινωνίας του 19ου αιώνα που πρωταγωνιστεί σε αυτή τη δημοφιλέστατη όπερα, «“κρατάει” το χρώμα της παράστασης», μας λέει ο Κωνσταντίνος Ρήγος. Ο χορογράφος και διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ κάνει το οπερατικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του με τη δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή της ΕΛΣ που έχει πρεμιέρα την επόμενη εβδομάδα (27/7). Οπως αναφέρει στο σημείωμά του, ακολουθεί «το πνεύμα της συγκλονιστικής μουσικής του Βέρντι», αλλά βεβαίως προσθέτει τις δικές του ανατρεπτικές πινελιές.

«Ηθελα να κρατήσω την αισθητική φόρμα της εποχής, αλλά να αφαιρέσω τον υπερβολικό στολισμό υιοθετώντας μια εκδοχή πιο “σκληρή” και σύγχρονη», λέει. «Δεν υπάρχει καμία αίσθηση ρομαντισμού. Ο κόσμος στον οποίο ζει η Βιολέτα είναι σκοτεινός και αλλοτριωμένος, ένας κόσμος όπου κυριαρχούν το χρήμα και η καταναγκαστική ηδονή. Ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους, πόρνες και επιχειρηματίες που φορούν σκούρα ρούχα, η μόνη πηγή ενέργειας είναι η Τραβιάτα. Καθώς όλοι γύρω της βυθίζονται στο σκοτάδι, εκείνη γίνεται όλο και πιο φωτεινή. Μολονότι στερεύει η ζωή της, εκείνη λάμπει, επειδή είναι η μόνη που υπερβαίνει τις κοινωνικές συμβάσεις και πιστεύει στον έρωτα». Τι φορά λοιπόν η Βιολέτα στην περίφημη σκηνή της τρίτης πράξης, στην τελευταία σπαρακτική συνάντηση με τον Αλφρέντο στο δωμάτιό της;


Η ενδυματολόγος της παράστασης Ιωάννα Τσάμη με τον βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο.

«Μια μακριά ρόμπα σε χρώμα λάιμ με ανοικτό ντεκολτέ», λέει η Ιωάννα Τσάμη ξεφυλλίζοντας για την «Κ» το τετράδιο των εμπνεύσεων, αυτό που δημιουργεί κάθε ενδυματολόγος σχεδιάζοντας τα κοστούμια μιας παράστασης. Η Τσάμη, γνωστή μας από τις δουλειές της στο θέατρο, μόνιμη συνεργάτις του σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά, έχει μπει τα τελευταία χρόνια δυναμικά και στην όπερα. Στις πρόσφατες παραγωγές της ΕΛΣ, θυμόμαστε την ιδιαίτερη υπογραφή της στην «Υπόθεση Μακρόπουλου» του Λέος Γιάνατσεκ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά  (2018) και στους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ, την άνοιξη της φετινής χρονιάς. Για την «Τραβιάτα» η συνεργασία με τον Ρήγο έχει ξεκινήσει από τον Απρίλιο.

Σε τι διαφέρει η εργασία για τα κοστούμια μιας όπερας σε σχέση με το θέατρο, τη ρωτάμε. «Κυρίως στον όγκο της δουλειάς και στους χρόνους», απαντάει. «Πολύ περισσότερα ρούχα, πολύ λιγότερες πρόβες». Για την παραγωγή που θα παρακολουθήσουμε, ετοιμάστηκαν περίπου 140 κοστούμια, τα περισσότερα μαύρα και γκρι, από συνθετικά υφάσματα με υφές και γυαλάδες. Παρόλο που η δική της αισθητική είναι συνυφασμένη με τους έντονους χρωματικούς συνδυασμούς, στα όρια του κιτς, αυτή τη φορά θα δούμε μια πιο «σκοτεινή» πλευρά της τέχνης της.

Για τη νέα μεγάλη παραγωγή της «Τραβιάτα», η ΕΛΣ έχει εξασφαλίσει καταξιωμένους Ελληνες και ξένους πρωταγωνιστές. Η σπουδαία Λιζέτ Οροπέσα, η οποία ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο στην πρώτη διανομή, είναι μία από τις πιο περιζήτητες σοπράνο παγκοσμίως, ενώ φέτος έλαβε δύο από τα σημαντικότερα βραβεία όπερας. Αυτή την εποχή κάνει το ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου.

Στη δεύτερη διανομή, την Τραβιάτα θα ερμηνεύσει η εξαιρετική Εκατερίνα Σιούρινα, η οποία έχει πραγματοποιήσει θριαμβευτική πορεία στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου και ερμήνευσε τον ρόλο με μεγάλη επιτυχία πριν από λίγους μήνες στην Κρατική Οπερα της Βιέννης. Τη μουσική διεύθυνση έχει ο Λουκάς Καρυτινός.

Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 27-31/7.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ