ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με τον φόβο ενός μπλακ άουτ στην καρδιά του καλοκαιριού

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Το εκτεταμένο δίκτυο των 238.242 χλμ. μέσω του οποίου φτάνει το ρεύμα σε 7,5 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, παρά την πρόοδο της τεχνολογίας, παραμένει κατά το μεγαλύτερο μέρος του απαρχαιωμένο και μη επαρκώς συντηρημένο λόγω ελλείψεως υλικών και τεχνικού προσωπικού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τον εφιάλτη του μπλακ άουτ ζουν τα αρμόδια επιτελεία σε ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ και φυσικά η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας, που με το καλημέρα χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τα γενικευμένα προβλήματα ηλεκτροδότησης στη Χαλκιδική αλλά και τις πολύωρες διακοπές ρεύματος σε διάφορες περιοχές της χώρας, ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας.

Οι συχνές αναφορές του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη στην οριακή κατάσταση του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας και στο ενδεχόμενο μπλακ άουτ σε διάφορα τμήματα της επικράτειας, αποτυπώνουν το μέγεθος του προβλήματος της κατάστασης του δικτύου και την αγωνία ταυτόχρονα για τη διασφάλιση της ομαλής τροφοδοσίας της χώρας σε ηλεκτρισμό το κρίσιμο δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου, που η ζήτηση ανεβαίνει κατακόρυφα σε όλη τη χώρα και κυρίως στη νησιωτική, με αιχμή την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη. Η οικονομική ένδεια του ΔΕΔΔΗΕ, θυγατρική της προβληματικής ΔΕΗ που διαχειρίζεται το δίκτυο μέσης και χαμηλής τάσης, έχει καταστήσει το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας επισφαλές ακόμη και σε συνθήκες που σε άλλες περιπτώσεις δεν θα προκαλούσαν ανησυχία. Το εκτεταμένο δίκτυο των 238.242 χλμ. μέσω του οποίου φτάνει το ρεύμα σε 7,5 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, παρά την πρόοδο της τεχνολογίας παραμένει κατά το μεγαλύτερο μέρος του απαρχαιωμένο και μη επαρκώς συντηρημένο λόγω ελλείψεως υλικών και τεχνικού προσωπικού.

Αν και ο ΔΕΔΔΗΕ απασχολεί συνολικά περίπου 6.500 εργαζομένους, τεχνικό προσωπικό είναι μόλις 2.500 και οι μισοί εξ αυτών, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Τεχνικών ΔΕΗ Κώστα Μανιάτη, απασχολούνται στη διαπίστωση και άρση των ρευματοκλοπών. Ο δε μέσος όρος ηλικίας του τεχνικού προσωπικού που καλείται συχνά, όπως για παράδειγμα στη Χαλκιδική φέτος ή στην Υδρα πέρυσι, να δουλέψει αδιαλείπτως, ακόμη και 30 ώρες, αγγίζει τα 52 έτη. Δεν είναι άλλωστε τυχαία τα υψηλά ποσοστά ατυχημάτων στους εργαζομένους του ΔΕΔΔΗΕ. Μόνο το 2018 καταγράφονται 100 ατυχήματα και ένας νεκρός. Πέραν των συνθηκών εντατικοποίησης της εργασίας σε περιόδους γενικευμένων βλαβών, το τεχνικό προσωπικό του ΔΕΔΔΗΕ αναγκάζεται να δουλεύει χωρίς τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας και ασφάλειας λόγω ελλείψεων σε στολές, γάντια και κράνη.

Το πρόβλημα ρευστότητας της επιχείρησης δεν επιτρέπει επίσης την αντικατάσταση τεχνικού εξοπλισμού και αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα η επικινδυνότητα να αυξάνεται αλλά και ο χρόνος αποκατάστασης των βλαβών να παρατείνεται, και μαζί και η ταλαιπωρία των καταναλωτών. Ενδεικτική της αξίας της αναβάθμισης του δικτύου και της χρήσης των νέων τεχνολογιών με τα έξυπνα δίκτυα που δίνουν τη δυνατότητα του τηλεχειρισμού και των ποσοτικών και ποιοτικών μετρήσεων, αλλά και του περιορισμού της μάστιγας των ρευματοκλοπών, είναι η περίπτωση του μπλακ άουτ της Υδρας πέρυσι το καλοκαίρι. Οι τεχνικοί της ΔΕΗ αναζητούσαν επί ώρες τη βλάβη στην υποβρύχια διασύνδεση του νησιού και τελικά εντοπίστηκε στο χερσαίο τμήμα στην Αργολίδα, όταν το έξυπνο δίκτυο θα την είχε εντοπίσει αυτόματα και θα την είχε αποκαταστήσει σε λίγα μόλις λεπτά. Σοβαρές ελλείψεις παρουσιάζονται και σε στύλους, με την κατάσταση να έχει επιδεινωθεί μετά την προμήθεια με διαδικασίες διεθνούς διαγωνισμού σάπιων στύλων από εταιρεία που είχε ήδη καταγγελθεί για αντίστοιχη προμήθεια στην Κύπρο. 70% των στύλων που προμηθεύτηκε ο ΔΕΔΔΗΕ για το υβριδικό πάρκο της Ικαρίας, το οποίο εγκαινιάστηκε πρόσφατα από τη ΔΕΗ, αντικαταστάθηκαν γιατί ήταν σάπιοι. Οι επιπτώσεις του προβλήματος ρευστότητα και κακής διαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ γίνονται άμεσα αντιληπτές στους καταναλωτές όχι μόνο από τις διακοπές ρεύματος. Οι ελλείψεις καλωδίων, μετρητών και τεχνικού προσωπικού έχουν αυξήσει σημαντικά όχι μόνο τον χρόνο αποκατάστασης των βλαβών στο δίκτυο, αλλά και τον χρόνο των νέων συνδέσεων. Οπως αναφέρουν στην «Κ» εκπρόσωποι των εργαζομένων για μια νέα σύνδεση μπορεί να χρειαστεί κάποιος να αναμένει ακόμη και ένα εξάμηνο, ενώ ο μέσος χρόνος ξεπερνάει το τρίμηνο. Οι μαρτυρίες των εργαζομένων επιβεβαιώνονται και από τα επίσημα στοιχεία στις οικονομικές καταστάσεις του ΔΕΔΔΗΕ όπου περιλαμβάνεται κονδύλι ύψους 200.000 ευρώ, που αντιστοιχεί σε αποζημιώσεις σε καταναλωτές για παράβαση των «Εγγυημένων Υπηρεσιών» για τις οποίες έχει δεσμευθεί έναντι της ΡΑΕ. Οι υπηρεσίες αυτές αφορούν συγκεκριμένο χρόνο μεταξύ άλλων για συνδέσεις, για αντικατάσταση μετρητών, καμένης ασφάλειας, επανασύνδεσης κ.λπ. και προβλεπόμενη αποζημίωση στον καταναλωτή σε περίπτωση που υπάρχει υπέρβαση.

Στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας αποτυπώνεται και το πρόβλημα αναβάθμισης και συντήρησης του δικτύου. Οι επενδύσεις από 523,9 εκατ. ευρώ το 2009 περιορίστηκαν σε κάτω από 400 εκατ. ευρώ το 2013 και κάτω από τα 300 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ από το 2015 έως το 2017 υποχώρησαν κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ. Από το 2018 και αφού διαπιστώθηκαν οι οδυνηρές επιπτώσεις στο δίκτυο, οι επενδύσεις άρχισαν να αυξάνονται.

Οι ρευματοκλοπές που θα είχαν μηδενισθεί με την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο κακοδιαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ. Οι μη τεχνικές απώλειες του συστήματος, κοινώς ρευματοκλοπές, που δηλώθηκαν στη ΡΑΕ το 2016 αντιστοιχούν στο 3,2% της κατανάλωσης και σε ποσό 70-80 εκατ. ευρώ.

Σε αντίθεση με τον ΔΕΔΔΗΕ και το δίκτυο χαμηλής τάσης, ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί με γοργούς ρυθμούς ένα πλάνο αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς.

«Κανένας διαχειριστής ηλεκτρικού συστήματος δεν μπορεί να δεσμευθεί ότι δεν θα υπάρξουν βλάβες και απρόοπτα συμβάντα. Το ζήτημα είναι να ελαχιστοποιούμε τον χρόνο απόκρισης και έχουμε λάβει σημαντικές πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή. Μεταξύ άλλων, διπλασιάσαμε τις βάρδιες στα κέντρα υπερυψηλής τάσης που εξυπηρετούν τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και καταρτίσαμε νέα πρωτόκολλα συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ για να πετύχουμε από κοινού ταχύτερη απόκριση σε φαινόμενα βλαβών και διαταραχών», τονίζει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης. Σύμφωνα με τον ίδιο, κεντρικό ρόλο για την ενίσχυση της ήδη υψηλής αξιοπιστίας του συστήματος μεταφοράς είναι το πλάνο ανανέωσης εξοπλισμού που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, ύψους 80 εκατ. ευρώ έως το 2023. Για τη διετία 2019-2020 έχουν προγραμματιστεί έργα αντικατάστασης πεπαλαιωμένου και μη αξιόπιστου εξοπλισμού ύψους 15 εκατ. ευρώ.

Μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ 

Από τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ ξεκινάει ο στρατηγικός σχεδιασμός της νέας κυβέρνησης για την εξυγίανση και αναδιάρθρωση της ΔΕΗ. Το σχέδιο που θα ανακοινωθεί στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων του πρωθυπουργού, θα δρομολογήσει την αναγκαία μεταφορά παγίων της διανομής από τη ΔΕΗ στον ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να προσελκύσει επενδυτές και μέσω της μερικής ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ να εισρεύσουν στη ΔΕΗ τα αναγκαία έσοδα για την ομαλή συνέχιση της λειτουργίας της. Η κυριότητα του δικτύου διανομής που σήμερα ανήκει στη ΔΕΗ θα μεταφερθεί στον ΔΕΔΔΗΕ για να ακολουθήσει η μερική ιδιωτικοποίησή του πιθανότατα κατά το μοντέλο του ΑΔΜΗΕ. Η υλοποίηση του σχεδίου προϋποθέτει τη συναίνεση των τραπεζών, δεδομένου ότι τα όποια περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΗ αποτελούν εγγυήσεις για το τραπεζικό σύστημα της χώρας, που τα τελευταία χρόνια αποτελεί τον βασικό χρηματοδότη της επιχείρησης. Ο ΔΕΔΔΗΕ αποτελεί σήμερα το μοναδικό κερδοφόρο χαρτοφυλάκιο της ΔΕΗ και προσφέρει σε ετήσια βάση περί τα 350 εκατ. ευρώ EBITDA. Το 2018 ο ΔΕΔΔΗΕ εμφάνισε ζημίες ύψους 21,870 εκατ. ευρώ έναντι κερδών ύψους 26,923 εκατ. ευρώ το 2017 και έσοδα 711,080 εκατ. ευρώ έναντι 740,853 εκατ. ευρώ το 2017. Απασχολεί 6.445 εργαζομένους (τακτικό προσωπικό) και το 2018 το μέγιστο πλήθος έκτακτου προσωπικού ήταν 260 άτομα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ