ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλλαγή πλεύσης για Πάτρα - Πύργο, Ακτιο - Αμβρακία και ΒΟΑΚ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Οι κατατμήσεις έργων σχεδόν πάντα οδηγούν σε «κουφάρια» ή σε τεράστιες καθυστερήσεις και το πληρώνουμε και τρεις φορές παραπάνω, ανέφερε ο νέος υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Προς ακύρωση οδεύουν οι διαγωνισμοί για το Ακτιο - Αμβρακία και τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου. «Είμαστε μπροστά σε σημαντικές αποφάσεις», δήλωσε χθες από το βήμα της Βουλής ο νέος υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, προαναγγέλλοντας αλλαγή πλεύσης σε σχέση με την εκτέλεση των μεγάλων δημοσίων έργων. Οσον αφορά την Αττική Οδό, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν θα δεχθεί κανένα τετελεσμένο.

Στις προγραμματικές του δηλώσεις, ο νέος υπουργός έδωσε το περίγραμμα των αποφάσεων που θα λάβει μέσα στο επόμενο διάστημα, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της «Κ» (15.7.2019) σχετικά με την τύχη εν εξελίξει διαγωνισμών και συμβάσεων.

Το πρώτο έργο στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Καραμανλής ήταν βέβαια ο άξονας Πάτρας - Πύργου. «Ενα έργο που πριν από 5 χρόνια ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση και σήμερα θα ήταν ολοκληρωμένο, το παραλάβαμε σπασμένο σε 8 κομμάτια. Στα 3 από τα 8 έργα δεν έχει υπογραφεί καν σύμβαση ενώ στα υπόλοιπα 5 έργα δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους και παράλληλα δόθηκε προκαταβολή μόνο σε ένα. Οι κατατμήσεις έργων σχεδόν πάντα οδηγούν σε «κουφάρια» ή σε τεράστιες καθυστερήσεις και το πληρώνουμε και τρεις φορές παραπάνω. Οι υπερβολικές εκπτώσεις το θέτουν σε κίνδυνο. Και το αποκορύφωμα; Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς ξέρετε τι παραλάβαμε; Μια χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα (στην 5η εργολαβία)!».

Ο υπουργός άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο λύσης των ήδη υπογραφεισών συμβάσεων και επαναδημοπράτησης του συνόλου του άξονα ως ένα έργο:

«Μελετάμε διεξοδικά τις εναλλακτικές και είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε τελικά να προχωρήσουμε σε λύση όσο το δυνατόν ταχύτερη και με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση».

Πιο ξεκάθαρες είναι οι αποφάσεις για δύο άλλους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη. Για το Ακτιο - Αμβρακία, όπως επεσήμανε ο κ. Καραμανλής, οι τέσσερις εργολαβίες του κόστισαν 142 εκατ. ευρώ, ενώ ο διαγωνισμός-σκούπα έχει προϋπολογισμό... 160 εκατ. ευρώ. «Αλλά και πάλι δεν έχει ξεκινήσει, γιατί έχει δικαστικές εμπλοκές και δημοπρατήθηκε λάθος. Ετσι λειτουργούν στην πράξη οι δήθεν “μεγάλες εκπτώσεις” και οι “κατατμήσεις”. Τα έργα καθυστερούν και ξεφεύγουν από κάθε χρονοδιάγραμμα», ανέφερε. «Εμείς θα επανεξετάσουμε τον διαγωνισμό και θα δώσουμε τη βέλτιστη λύση». Για τον ΒΟΑΚ ανέφερε ότι «έχει δημοπρατηθεί με μια “ιδέα” και κάτι σκίτσα», χωρίς μελέτες και περιβαλλοντικές εγκρίσεις. Οπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, θα ολοκληρωθούν οι υπολειπόμενες μελέτες και η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου για να ολοκληρωθεί η δημοπράτησή του.

Τέλος, ο κ. Καραμανλής κράτησε κλειστά τα χαρτιά του για την αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού, που ανεστάλη με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. «Είχε συμβατικό δικαίωμα να το κάνει; Ναι. Είχε δίκιο;­ Οχι. Γιατί κυρίως δεν σεβάστηκε τους πολίτες που είναι οι χρήστες του δρόμου. Εμείς, βέβαια, δεν καθόμαστε με τα χέρια σταυρωμένα. Ενα είναι σίγουρο: η νέα κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί κανένα τετελεσμένο στο θέμα αυτό καθώς έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης», ανέφερε.

Θα χαθεί χρόνος και χρήμα αν ακυρωθούν τα έργα, προειδοποιούν εργολάβοι

«Θα είναι μεγάλο λάθος αν με δικαιολογίες αμφίβολης σοβαρότητας ακυρωθούν τα έργα στον άξονα Πάτρας - Πύργου». Ο πρόεδρος της Μηχανικής, Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, καλεί τον νέο υπουργό Υποδομών να συνεχίσει το έργο όπως έχει ξεκινήσει, υποστηρίζοντας ότι με οποιαδήποτε άλλη επιλογή θα χαθεί χρόνος και χρήμα.

Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Εμφιετζόγλου (γενικός διευθυντής των έργων της ιταλικής GD Infrastrutture στην Ελλάδα), μετά την «αποκοπή» του Πάτρα - Πύργος από το έργο της Ολυμπίας Οδού, το Δημόσιο δεν συντήρησε ούτε φύλαξε τα ημιτελή έργα. «Ολα έμειναν στην τύχη τους. Αλλοι έκλεβαν αμμοχάλικα, άλλοι άδειαζαν μπάζα και σκουπίδια. Δυστυχώς αυτή είναι η κατάσταση», αναφέρει για ένα από τα δύο τμήματα που έχει αναλάβει η GD Infrastrutture. «Ομως τα έργα θα προχωρήσουν. Αναλάβαμε πριν από ένα μήνα, ήδη έγιναν η εγκατάσταση των εργοταξίων, τα τοπογραφικά και ξεκίνησαν τα χωματουργικά. Εντός της εβδομάδας θα ξεκινήσουμε να σκυροδετούμε. Είμαστε σε θέση να κατασκευάσουμε το έργο σωστά, στην ώρα του και χωρίς υπερβάσεις. Κατασκευάζουμε ήδη το σιδηροδρομικό έργο Ψαθοπύργου - Ρίου και η πρόοδός μας είναι περισσότερο από ικανοποιητική. Δεν τεκμαίρεται από πουθενά ότι εμείς και οι άλλες εταιρείες που έχουν αναλάβει τα υπόλοιπα τμήματα δεν είμαστε σε θέση να εκτελέσουμε το έργο. Μοναδικός σκοπός όσων υποστηρίζουν αυτά είναι να μας αποδυναμώσουν». Ο κ. Εμφιετζόγλου εκτιμά ότι σε περίπτωση ακύρωσης του έργου, εκτός από τα 7 εκατ. αποζημιώσεων που θα πρέπει να καταβληθούν, θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση και το έργο θα εμπλακεί σε έναν δικαστικό κυκεώνα.

«Η ακύρωση μιας σύμβασης γίνεται μόνο για πολύ σοβαρό λόγο, ο οποίος κατά τη γνώμη μου δεν υφίσταται. Το μόνο σίγουρο είναι πως οι αν συμβάσεις καταγγελθούν από το Δημόσιο, θα ακολουθήσει ένας πολύ μακρύς κύκλος προσφυγών στα εθνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια. Θα χαθούν οι πιστώσεις από την Ε.Ε. και το έργο θα χρειαστεί χρόνια για να επαναδημοπρατηθεί. Οταν το 2014 ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το έργο, έλεγαν ότι θα το δημοπρατήσουν σε ένα χρόνο και φθάσαμε στο 2019 χωρίς να έχουν υπογραφεί όλες οι συμβάσεις. Αυτό θα γίνει και τώρα. Επιπλέον, αυτή τη στιγμή οι συμβάσεις ανατέθηκαν με μεγάλες εκπτώσεις. Αν το έργο επαναδημοπρατηθεί ενιαίο, τότε είναι σίγουρο ότι οι εκπτώσεις θα είναι πολύ μικρότερες, άρα το έργο θα κοστίσει περισσότερο. Το “αγκάθι” αυτή τη στιγμή είναι, κατά τη γνώμη μου, οι συμβάσεις του Καλογρίτσα, στις οποίες ο υπουργός μπορεί απλά να καλέσει τον επόμενο επιλαχόντα».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ