ΘΕΑΤΡΟ

Γυναικεία υπόθεση το Φεστιβάλ Αθηνών

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Η σκηνοθέτις έχει χαρακτηριστεί μεθοδική και δημιουργός που πειραματίζεται χωρίς να περιφρονεί το παρελθόν, ενώ φέτος θα ανεβάσει «Αμλετ» στο θρυλικό Αμφι-Θέατρο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένας καταξιωμένος καλλιτέχνης γίνεται διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών. Αυτή τη φορά, όμως, πρόκειται επιπλέον για μια νέα γυναίκα στο φόρτε της δημιουργικότητάς της. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Κ», η Κατερίνα Ευαγγελάτου αναλαμβάνει το τιμόνι της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Είναι η δεύτερη εύστοχη επιλογή της νέας υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, μετά τον διορισμό του ηθοποιού και σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Στο κατώφλι των 40, από τις πιο δημιουργικές, τολμηρές και ταλαντούχες της γενιάς της, η Κατερίνα Ευαγγελάτου είναι παθιασμένη όταν μιλάει για το θέατρο και τη μουσική, για όσα τη συγκινούν στην τέχνη. Οι παραστάσεις της έχουν άποψη και αιχμές. Η ίδια έχει χαρακτηριστεί μεθοδική, δημιουργός που μελετά, πειραματίζεται χωρίς να περιφρονεί το παρελθόν.

Η Ευαγγελάτου καλείται να δείξει ότι, εκτός από τις πιο σημαντικές σύγχρονες φυσιογνωμίες στο ελληνικό θέατρο, μπορεί να είναι και μια άξια μάνατζερ ενός απαιτητικού πολιτιστικού οργανισμού, ο οποίος μάλιστα θα κληθεί –όπως και άλλοι εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟΑ– να συμμετάσχει σε μια εθνική υπόθεση: τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Αλλά και να δώσει νέα πνοή στον θεσμό σε μια εποχή που όλα τα διεθνή φεστιβάλ προσπαθούν να βρουν τρόπους ανασυγκρότησης.

Ο Γιώργος Λούκος ήταν ο άνθρωπος που το ανανέωσε από το 2006 που ανέλαβε, τετραπλασιάζοντας τους θεατές του και φέρνοντας την ευρωπαϊκή πρωτοπορία στην Αθήνα. Και αυτό καθιστά ακόμη πιο άδοξο το τέλος της θητείας του μετά τις κατηγορίες για κακοδιαχείριση, σε μια υπόθεση που δεν έχει ολοκληρωθεί.

Η απόπειρα του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά να κάνει μια γκράντε κίνηση, για να αποστομώσει κάθε κριτική σχετικά με το θέμα Λούκου, βρήκε στο πρόσωπο του αντισυμβατικού Γιαν Φαμπρ ένα μεγαλοπρεπές φιάσκο. Ο Βέλγος καλλιτέχνης παραιτήθηκε κακήν κακώς, αφού, αναγγέλλοντας ένα πρόγραμμα αφιερωμένο… στην πατρίδα του, βρήκε αντιμέτωπους και πολλούς Ελληνες καλλιτέχνες.

Η λύση ανάγκης που προκρίθηκε τότε αποδείχθηκε πολύ καλή και για τη συνέχεια: στα χρόνια της θητείας του, 2016 -2019, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επέκτεινε το κοινωνικό πρόσωπο του φεστιβάλ, ανοίχτηκε στην πόλη, έφερε σημαντικά ξένα συγκροτήματα και προσωπικότητες του θεάτρου και της μουσικής (ακολουθώντας την πολιτική Λούκου), προχώρησε σε συνέργειες κ.ά.

Ο διορισμός τώρα της Κατερίνας Ευαγγελάτου είναι ένα νέο στοίχημα. Κατ’ αρχάς για την ίδια: εγγονή του Αντίοχου Ευαγγελάτου, μουσουργού και αρχιμουσικού, κόρη του σκηνοθέτη, πανεπιστημιακού και ακαδημαϊκού Σπύρου Ευαγγελάτου και της πρωταγωνίστριας Λήδας Τασοπούλου, καθώς και ανιψιά της διακεκριμένης μεσοφώνου και καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου Δάφνης Ευαγγελάτου, δεν επαναπαύθηκε στην οικογενειακή παράδοση. Οι σπουδές της δείχνουν άνθρωπο ανήσυχο και αφοσιωμένο. Αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, σπούδασε Φιλοσοφία στο τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Μουσική στο Ελληνικό Ωδείο, συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη Σκηνοθεσία Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Middlesex του Λονδίνου αλλά και στη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης GITIS της Μόσχας. Τιμήθηκε από την Ενωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών το 2009 με το βραβείο Νέου Δημιουργού για τη σκηνοθεσία της στα έργα Wolfgang (2008) και «Η λέσχη της αυτοκτονίας». Επίσης, με το έπαθλο «Ελευθερία Σαπουντζή» για τις σκηνοθεσίες της κατά τη διετία 2009-2011.

Τον περασμένο Μάιο ήταν προσκεκλημένη του Τμήματος Ελληνικών Σπουδών του περίφημου New York University για ένα Artistic residency τριών εβδομάδων, με σεμινάρια και εργαστήρια πάνω στο αρχαίο δράμα και για μία διάλεξη με θέμα την «Αλκηστη» του Ευριπίδη. Αφορμή στάθηκε η ανατρεπτική παράσταση που ανέβασε πριν από δύο χρόνια στην Επίδαυρο. Επιτυχία της ήταν και ο «Φάουστα» το 2016 όπως η «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» το 2018. Τώρα θα ανεβάσει τον «Αμλετ» στο ιστορικό Αμφι-Θέατρο που ανοίγει ξανά ύστερα από οκτώ χρόνια μόνο γι’ αυτή την παραγωγή.

Θυμίζουμε ακόμη ότι η υπουργός Λ. Μενδώνη προχώρησε στη ανάκληση των προκηρύξεων για την κάλυψη των θέσεων των καλλιτεχνικών διευθυντών στο Εθνικό Θέατρο και στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τονίζοντας πως το υπουργείο «θα πάρει την ευθύνη της επιλογής των προσώπων που θα αναλάβουν αυτούς τους οργανισμούς». Οι προκηρύξεις θα προετοιμαστούν εγκαίρως, «για την πλήρωση της οικείας θέσης μετά τη λήξη της θητείας, σύμφωνα με καλές διεθνείς πρακτικές και μέσα από διάλογο με την καλλιτεχνική κοινότητα», όπως τονίστηκε στην ανακοίνωση διορισμού του Δημήτρη Λιγνάδη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ