Το αρχαίο ελληνικό δράμα πάει στην… Κίνα

Το αρχαίο ελληνικό δράμα πάει στην… Κίνα

4' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για δεκαπέντε λεπτά, η σκηνή στην οποία είχαν παίξει ο Αλέξης Μινωτής, η Μελίνα Μερκούρη και η Μαρία Κάλλας ήταν δική τους. «Τις στιγμές στις οποίες ήμασταν στην ορχήστρα της Επιδαύρου δεν θα τις ξεχάσω ποτέ», ομολογεί η Kathie, μία από τους δέκα συμμετέχοντες στο 1ο Θερινό Σχολείο Δράματος για Κινέζους, μια ρηξικέλευθη πρωτοβουλία της μη κερδοσκοπικής δράσης Study in Greece, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του εκπαιδευτικού ινστιτούτου Muse Academy της Κίνας. «Το αρχαίο ελληνικό δράμα είναι σχεδόν άγνωστο στους συμπατριώτες μου, οι γνώσεις μας σχετικά με το θέατρο περιορίζονται στο βρετανικό», εξηγεί στην «Κ» ο 33χρονος Miao Bin, συνιδρυτής των οργανισμών Meet Culture και MuseAcademy, ιθύνων νους πίσω από το πρωτότυπο πρότζεκτ. «Το ενδιαφέρον των Κινέζων να γνωρίσουν σε βάθος τη θεατρική παράδοση της Δύσης, που γεννήθηκε στην Ελλάδα, βαίνει αυξανόμενο», συμπληρώνει ο ίδιος, που παρακολουθεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Η σχέση, βέβαια, του πολυμήχανου Κινέζου με τη χώρα μας μετράει ήδη αρκετά χρόνια. «Εργαζόμουν σε μια ναυτιλιακή στη Σαγκάη μέχρι που μια μέρα μού ανακοίνωσαν ότι άνοιξε θέση στο παράρτημά τους στην Αθήνα», θυμάται. Χωρίς δεύτερη σκέψη, ο Miao Bin, μαζί με τη μουσικό σύζυγό του Eley Yuan, μετακομίζει στην Ελλάδα. «Ζήσαμε από το 2013 έως το 2016 στην Αθήνα και ήταν μια πολύ ευτυχισμένη και δημιουργική περίοδος για εμάς», αναφέρει ο 33χρονος Κινέζος, «ταξιδέψαμε πολύ, γνωρίσαμε την Ελλάδα, γίναμε travel bloggers και συγγράψαμε το πρώτο μας βιβλίο σχετικά με τη χώρα σας».

Το αρχαίο ελληνικό δράμα πάει στην… Κίνα-1

Εκτός από τα μαθήματα θεάτρου, οι δέκα μαθητευόμενοι ξεναγήθηκαν στις Μυκήνες και στο Αργος.

Εκτοτε, το νεαρό ζευγάρι συμβάλλει στην πολιτισμική προσέγγιση των δύο χωρών – αρχικά με τη διοργάνωση συναυλιών με Κινέζους μουσικούς στο Μέγαρο Μουσικής, στη Σαντορίνη, στη Λευκάδα και στη Ζάκυνθο. «Ιδρύσαμε από κοινού με τη σύζυγό μου το Meet Culture και το Muse Academy, προκειμένου να εργαστούμε συστηματικά για τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού και της μουσικής ειδικότερα, καθώς η Eley γνωρίζει πλέον να παίζει αρχαία ελληνική λύρα», περιγράφει ο ίδιος. «Επιστρέψαμε λοιπόν το 2016 στην Κίνα και με έδρα την πόλη Chengdu με τα 18 εκατομμύρια κατοίκους ξεκινήσαμε μια πραγματική “σταυροφορία”». Διαλέξεις, μαθήματα λύρας και εισηγήσεις σχετικά με τον (αρχαιο)ελληνικό πολιτισμό πραγματοποιούνταν σε εβδομαδιαία βάση στην πόλη της νοτιοδυτικής Κίνας. Το 2018, η συμμετοχή του Miao Bin στο Λύκειο Επιδαύρου στάθηκε ικανή να αλλάξει άλλη μία φορά τον ρουν της ζωής του – όχι μόνον παρέμεινε στην Ελλάδα αλλά εγγράφηκε σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. «Τις καθημερινές κάνω μαθήματα ελληνικής γλώσσας στη Φιλοσοφική Αθηνών και τα Σαββατοκύριακα πηγαίνω για το μεταπτυχιακό στο Ναύπλιο». Απώτερος στόχος του Miao Bin είναι μελλοντικά να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του για το αρχαίο ελληνικό δράμα στους συμπατριώτες του.

Ετσι, από τις 27 Ιουλίου έως τις 4 Αυγούστου μια ομάδα από έξι μαθητές και τέσσερις συνοδούς γονείς από την Κίνα παρακολούθησαν μαθήματα θεάτρου στα αγγλικά από την Αννα Τσίχλη, σκηνοθέτιδα και μέλος του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού του τμήματος, ξεναγήθηκαν στις Μυκήνες και στο Αργος από τη Μαρία Μικεδάκη, αρχαιολόγο και επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα. Στον ελεύθερό τους χρόνο, δοκίμασαν τοπικές σπεσιαλιτέ, απόλαυσαν τον ήλιο και τη θάλασσα.

Τεχνικές επινόησης

«Πήγαμε μαζί στο Αρχαιολογικό Μουσείο στο Ναύπλιο και τους ζήτησα να επιλέξουν ένα αντικείμενο, γύρω από το οποίο να πλάσουν μια ιστορία», περιγράφει στην «Κ» η κ. Τσίχλη τις τεχνικές του θεάτρου επινόησης, που φαίνεται να ενθουσίασαν τους Κινέζους μαθητευόμενους. «Αλλοι επέλεξαν αρχαία αγγεία που έχουν βρεθεί σε τάφους, άλλοι πανοπλίες», αναφέρει ενδεικτικά. Τις ιστορίες μυθοπλασίας παρουσίασαν επί σκηνής Επιδαύρου για λίγα λεπτά ο καθένας. Στο δεύτερο σκέλος του προγράμματος μελέτησαν τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη και με βάση το αρχαίο κείμενο και τις κεντρικές του ιδέες μίλησαν για τις ζωές τους σήμερα. «Οι μητέρες είχαν τους ρόλους των θνητών, τα παιδιά τους των πτηνών», σημειώνει η κ. Τσίχλη, «όπως και οι Αθηναίοι, ήθελαν και εκείνες να φύγουν – οι μητέρες από την Κίνα ονειρεύονται συχνά να αλλάξουν πραγματικότητα». Στους διαλόγους που επινόησαν πραγματεύονταν τους λόγους της φυγής τους αλλά και τους ιδανικούς προορισμούς: θέλουν να ξεφύγουν από την ατμοσφαιρική μόλυνση, τις μεγάλες αποστάσεις, τις σχολικές υποχρεώσεις των παιδιών τους στις πολυπληθείς κινεζικές πόλεις. «Γιατί δεν πας στο Λος Αντζελες, που έχει πάντα ήλιο;» ρωτάει η μία, «Βαρέθηκα τον Τραμπ και την πολιτική του», αποκρίνεται η άλλη. «Στη Στοκχόλμη; Δεν αντέχω να ζω έξι μήνες σκοτάδι». Την εν λόγω παράσταση παρουσίασαν στο θέατρο «Τριανόν» του Ναυπλίου, στις 2 Αυγούστου, στα αγγλικά ενώπιον ελληνόφωνου κοινού.

Το αρχαίο ελληνικό δράμα πάει στην… Κίνα-2

Study in Greece

Η εγγραφή ενός Κινέζου σε πρόγραμμα σπουδών υπήρξε γραφειοκρατικός λαβύρινθος, καθώς συνέβαινε για πρώτη φορά. Η διαδικασία κατέστη εφικτή χάρη στο πείσμα του Miao Bin και την υποστήριξη των καθηγητών του τμήματος. «Τα υφιστάμενα γραφειοκρατικά κενά είχε συνειδητοποιήσει προ τετραετίας και ένας Αφγανός φοιτητής μας στο Χαροκόπειο, που είχε φθάσει στην Ελλάδα μέσω Ιράν», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Γιώργος Χατζηθανάσης εκ μέρους του Study inGreece. «Καταπιάστηκε με το ζήτημα στην πτυχιακή του, η οποία αποτέλεσε τον πυρήνα για τη δημιουργία του Study in Greece, που πλέον έχει εξελιχθεί στην επίσημη πύλη για τις σπουδές αλλοδαπών στην Ελλάδα και τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Παιδείας, Εξωτερικών και Τουρισμού». Η πλατφόρμα, της οποίας ηγείται ο καθηγητής του Χαροκόπειου Χρήστος Μιχαλακέλης, περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες σχετικά με τα προσφερόμενα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα, στα οποία έχουν πρόσβαση απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του εξωτερικού μέσω του 10%. «Απαξ και κάποιος γίνει δεκτός σε ένα πανεπιστημιακό τμήμα, κατοχυρώνει τη θέση του και οφείλει να παρακολουθήσει ταχύρρυθμα μαθήματα ελληνικών στη Φιλοσοφική Αθηνών, προκειμένου να αποκτήσει γνώσεις επιπέδου Β2 και να προσκομίσει το ανάλογο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας», περιγράφει ο κ. Χατζηθανάσης, «εκτός αν ήδη γνωρίζει τη γλώσσα και μπορεί να προσκομίσει από τον Σεπτέμβριο το Β2». Το ενδιαφέρον για σπουδές στη χώρα μας είναι υπαρκτό, απαιτεί όμως τη σχετική υποστήριξη. «Το 2017 ενεγράφησαν 250 αλλοδαποί φοιτητές, που έφθασαν φέτος τους 470», καταλήγει ο ίδιος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή