ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Με εκπλήξεις τα «λιοντάρια» της φετινής Μόστρα

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Ο σκηνοθέτης Τοντ Φίλιπς (αριστερά, με τον Γιοακίν Φίνιξ).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αυλαία έριξε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου η φετινή, 76η, έκδοση της Μόστρα, σε μια τελετή απονομής που επιφύλαξε αρκετές εκπλήξεις, αποτελώντας παράλληλα και γενναία τοποθέτηση σε όσα κινηματογραφικά –και όχι μόνο– συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα. Αρχικά (και ταιριαστά), σε ένα φεστιβάλ που συγκέντρωσε στο Λίντο της Βενετίας πολύ περισσότερο κόσμο από κάθε άλλη χρονιά, τον Χρυσό Λέοντα κατέκτησε η δημοφιλέστερη ταινία. Ο «Τζόκερ» του Τοντ Χέινς ήδη από το πρωινό της πρώτης προβολής του απέσπασε ενθουσιώδη σχόλια από «ειδικούς» και μη, φτάνοντας τελικά και στην κορυφαία διάκριση του φεστιβάλ. Και, σε γενικές γραμμές, όχι άδικα. Ο Τοντ Φίλιπς, ο οποίος έγινε γνωστός από κωμωδίες τύπου «Hangover», έκανε εδώ στροφή 180 μοιρών, υπογράφοντας την κατασκότεινη ιστορία γέννησης ενός αντιήρωα, του κορυφαίου ίσως που έχει βρει τον δρόμο για την οθόνη, μέσα από τις σελίδες των κόμικς. Μιας και μιλήσαμε για κόμικς, η βράβευση του «Τζόκερ» (3/10 στην Ελλάδα) θα μπορούσε να διαβαστεί, εν μέρει, και σαν απάντηση στον ορυμαγδό των πανομοιότυπων χάρτινων μεταφορών που κατακλύζουν τα τελευταία χρόνια τις αίθουσες. Ο Φίλιπς μαζί με τον συν-σεναριογράφο του Σκοτ Σίλβερ («The Fighter») και βέβαια έναν απίθανο Γιοακίν Φίνιξ στον βασικό ρόλο απέδειξαν πως υπάρχει και... τρίτος δρόμος προς τις καρδιές των σινεφίλ.

Το βραβείο ανδρικού ρόλου, που δεν πήγε στον Φίνιξ, κατέληξε στον επίσης εξαιρετικό Λούκα Μαρινέλι για τον ρόλο του στην ενδιαφέρουσα μεταφορά του Τζακ Λόντον, «Martin Eden», ενώ με την αντίστοιχη διάκριση στις γυναίκες τιμήθηκε η Γαλλίδα Αριάν Ασκαρίντ («Gloria Mundi»). Η μεγαλύτερη έκπληξη, πάντως, και ταυτόχρονα κινηματογραφική δικαίωση ήρθε για τον Ρόμαν Πολάνσκι, του οποίου το «J’accuse» βραβεύθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής. Ο 86χρονος σκηνοθέτης, τον οποίο πάντα ακολουθεί η παλιά καταδίκη του για βιασμό, παρουσίασε μια ταινία τόσο καλή που δεν μπορούσε να αγνοηθεί από τη γυναίκα πρόεδρο, Λουκρέσια Μαρτέλ. Η τελευταία δήλωσε πως δεν θα συγχαρεί τον Πολάνσκι, καθώς δεν μπορεί να «διαχωρίσει το έργο από τον καλλιτέχνη», όμως δεν μπορεί να αρνηθεί την υπεροχή της ταινίας του. Στα υπόλοιπα των βραβεύσεων, η διάκριση για την καλύτερη σκηνοθεσία πήγε στον Σουηδό δεξιοτέχνη Ρόι Αντερσον για το σπονδυλωτό και απολαυστικά μινιμαλιστικό «About Endlessness», ενώ εκείνη του σεναρίου κατέληξε –μάλλον ανεξήγητα– στον Κινέζο Γιονφάν για το κινούμενο σχέδιο «No.7 Cherry Lane». 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ