ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι άθλιοι ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Λατζ Λι
Ερμηνείες: Νταμιέν Μπονάρ, Αλεξίς Μανεντί, Τζιμπρίλ Ζονγκά


Γέννημα-θρέμμα των παρισινών προαστίων, ο σκηνοθέτης της νέας γαλλικής γενιάς Λατζ Λι μεταφέρει σε μια fiction ιστορία όσα πολύ παραστατικά αποδίδει στα μέχρι τώρα ντοκιμαντέρ του και κερδίζει το βραβείο Επιτροπής στις Κάννες. Βασικοί πρωταγωνιστές του είναι τρεις αστυνομικοί –ένας καινούργιος και δύο παλιοί της περιοχής–οι οποίοι ξεκινούν να κάνουν τη βάρδιά τους στη «σκληρή»γειτονιά του Μονφερμέιγ.

Στην πορεία θα έρθουν αντιμέτωποι με διάφορες καταστάσεις και ανθρώπους, ώσπου μια φαινομενικά ασήμαντη υπόθεση ξεκινά μια αλυσίδα εξελίξεων, που θα λάβουν εκρηκτικές διαστάσεις.

Στήνοντας την ιστορία του στην ίδια περιοχή όπου ο Βίκτωρ Ουγκώ τοποθέτησε τους δικούς του «Αθλιους» ο Γάλλος κινηματογραφιστής δημιουργεί μια γέφυρα στον χρόνο, προκειμένου να μιλήσει για τη σύγχρονη πραγματικότητα, η οποία ελάχιστη σχέση έχει με τη λαμπερή εικόνα του τουριστικού Παρισιού.

Εκεί, μέσα σε πελώρια συγκροτήματα εργατικών κατοικιών, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, κυρίως αφρικανικής καταγωγής, μεγαλώνουν, ονειρεύονται, αγωνίζονται, παραιτούνται, ζουν και πεθαίνουν ως «περίπου»Γάλλοι, περίπου αποδεκτοί.

Ενας νεαρός τα παρακολουθεί όλα αυτά με το drone του από ψηλά, μέχρι που θα δει κάτι που δεν πρέπει και αυτόματα θα γίνει στόχος των αστυνομικών.

Ο ρόλος των τελευταίων στη γειτονιά μοιάζει τρομερά περίπλοκος: κάπου ανάμεσα στην τυπικότητα του νόμου, στις προσωπικές τους σχέσεις με τους πολίτες, με μια τοπική εξουσία (δήμαρχος) που μοιάζει πιο πολύ με συμμορία, τους Αδελφούς Μουσουλμάνους κ.ο.κ., πρέπει να ισορροπήσουν, δίχως και οι ίδιοι να είναι, βέβαια, τίποτα άγιοι.

Γενικώς τα κλισέ του άσπρου-μαύρου δεν έχουν θέση στο φιλμ, το οποίο θυμίζει προφανώς σε πολλά την «Ημέρα εκπαίδευσης»του Αντουάν Φουκέ, με πιο ακατέργαστη όμως και ρεαλιστική ταυτότητα. Πηγή έμπνευσης αποτελεί ξεκάθαρα και η εξέγερση του 2005 στο Παρίσι, αφήνοντας να εννοηθεί πως σε έναν τόπο που διαρκώς βράζει, ένα σπίρτο μπορεί να προκαλέσει την πυρκαγιά.

Πολύ καλές, τέλος, είναι και οι ερμηνείες των βασικών πρωταγωνιστών· αν δε ήταν κάπως διαφορετικό και το μάλλον υπερβολικό φινάλε, τότε θα μιλούσαμε για ένα πραγματικά άψογο κινηματογραφικό αποτέλεσμα.

Κόντρα σε όλα ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ
Ερμηνείες: Κρίστιαν Μπέιλ, Ματ Ντέιμον, Κεϊτριόνα Μπαλφέ


Στην εποχή των πιονέρων της αγωνιστικής οδήγησης μας ταξιδεύει το συναρπαστικό φιλμ του Τζέιμς Μάνγκολντ, το οποίο σε κρατάει μέχρι το τέλος καθηλωμένο στη θέση με την αληθινή ιστορία που μεταφέρει. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, ο κολοσσός της Ford αποφασίζει να μπει δυναμικά στον περίφημο αγώνα 24 ωρών του Λε Μαν, ο οποίος τότε κυριαρχούνταν από τις κόκκινες αστραπές του Εντσο Φεράρι. Την αποστολή της δημιουργίας του αυτοκινήτου αναλαμβάνει ο πρώην πρωταθλητής Κάρολ Σέλμπι (Ματ Ντέιμον), ο οποίος μαζί με τον Βρετανό οδηγό Κεν Μάιλς (Κρίστιαν Μπέιλ) θα φτάσουν στα όρια προκειμένου να πετύχουν τον σκοπό τους.

Ο ελληνικός τίτλος αποδεικνύεται μάλλον αντιπροσωπευτικότερος από τον ορίτζιναλ («ord vs Ferrari», μιας και εδώ δεν έχουμε να κάνουμε τόσο με μια ταινία για τον ανταγωνισμό, όσο για την προσέγγιση των συνόρων: εκείνων της ανθρώπινης αντοχής, των νόμων της φυσικής, της λογικής και του παραλόγου, που συνήθως διέπει αυτές τις καταστάσεις. Ολα αυτά συμβαίνουν σε ένα εξαιρετικά καλογυρισμένο σύνολο, με υπέροχα κλασικά αυτοκίνητα και σκηνές πίστας από τις καλύτερες που έχουμε δει στο σινεμά.

Μια ευτυχισμένη γυναίκα ★★
Σκηνοθεσία: Ντόμινικ Σάβατζ
Ερμηνείες: Τζέμα Αρτερτον, Ντόμινικ Κούπερ, Φράνσις Μπάρμπερ
Νοικοκυρά σε απόγνωση

Στα ειρηνικά –μέχρι βαρεμάρας– μεσοαστικά λονδρέζικα προάστια μας μεταφέρει το φιλμ του Ντόμινικ Σάβατζ, ο οποίος αφηγείται μια μάλλον τυπική ιστορία: η Τάρα (Τζέμα Αρτερτον), μια νοικοκυρά των προαστίων, βλέπει τη ζωή της να βυθίζεται ολοένα και περισσότερο σε μια ανούσια ρουτίνα. Η φροντίδα των παιδιών δεν την ευχαριστεί πια, ενώ ο σύζυγός της (Ντόμινικ Κούπερ) ενδιαφέρεται μόνο για τον εαυτό του. Κάπως έτσι η Τάρα αποφασίζει να επαναστατήσει, αγοράζοντας ένα εισιτήριο δίχως επιστροφή για το Παρίσι και προσπαθώντας να επαναπροσδιορίσει τη ζωή της.  Η ερμηνεία της Αρτερτον είναι πραγματικά αφοσιωμένη και, σε μεγάλο βαθμό, ο λόγος για τον οποίο η ταινία διατηρεί για αρκετό διάστημα το ενδιαφέρον της. Ολα τα υπόλοιπα, ωστόσο, λίγο-πολύ, τα έχουμε ξαναδεί – άλλωστε, στον 21 αιώνα, μια καλή απασχόληση ενάντια στη ρουτίνα είναι να πιάσει κανείς δουλειά.

Χωρίς οικογένεια ★★
Σκηνοθεσία: Αντουάν Μπλοσιέ
Ερμηνείες: Ντανιέλ Οτέιγ, Μαλόμ Πάκιν, Τζόναθαν Ζακάι
Κλασικός Μαλό στην οθόνη

Το κλασικό μυθιστόρημα του Εκτόρ Μαλό μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη ως κινηματογραφικό παραμύθι για όλη την οικογένεια. Ο Ρεμί, ένα ορφανό αγόρι που μεγαλώνει με τη θετή του μητέρα, βρίσκεται από τη μια μέρα στην άλλη στον δρόμο. Εκεί θα τον αναλάβει ο Βιτάλις, ένας μυστηριώδης περιπλανώμενος άνδρας, ο οποίος βγάζει το ψωμί του παίζοντας μουσική και κάνοντας νούμερα του τσίρκου. Με τη βοήθεια του τελευταίου, ο μικρός, που έχει φωνή τραγουδιστή, θα αρχίσει να καλλιεργεί το ταλέντο του, αποκτώντας νέες φιλίες, περνώντας περιπέτειες και μαθαίνοντας το μυστικό της καταγωγής του στην πορεία. Πολύχρωμο και (γενικώς) εύθυμο, το φιλμ μάς ταξιδεύει στον παραμυθένιο κόσμο του Μαλό και στα διαχρονικά διδάγματά του. Από την άλλη, η μάλλον υπερβολική αφέλεια και το μονοδιάστατο της αφήγησης είναι μάλλον ασύμβατα με όσα έχει συνηθίσει ο σημερινός –ακόμη και νεαρός– θεατής.

Last Christmas ★★½
Σκηνοθεσία: Πολ Φέιγκ
Ερμηνείες: Εμίλια Κλαρκ, Χένρι Γκόλντινγκ, Εμα Τόμσον

Η αναπόφευκτη χριστουγεννιάτικη κομεντί της χρονιάς είναι εδώ και (παραδόξως) βλέπεται πιο ευχάριστα από ό,τι συνήθως. Σε αυτό βοηθά η λαμπερή παρουσία της μικροσκοπικής αλλά πανέμορφης Εμίλια Κλαρκ («Game of Thrones»), η οποία υποδύεται την Κέιτ, μια νεαρή γυναίκα που δουλεύει σε ένα κατάστημα με χριστουγεννιάτικα είδη του Λονδίνου. Εγκλωβισμένη σε μια ζωή βαρετής δουλειάς, ανούσιου ξεσαλώματος και ανωριμότητας, η κοπέλα θα ταρακουνηθεί όταν στη ζωή της μπαίνει ο Τομ (Χένρι Γκόλντινγκ), ένας φιλοσοφημένος άνδρας που θα την κάνει να δει τα πράγματα αλλιώς.Φυσικά ως συνήθως η σχέση τους θα αντιμετωπίσει δυσκολίες, ενώ μια έκπληξη περιμένει στο φινάλε. Τα ουκ ολίγα κλισέ γίνονται κάπως πιο υποφερτά χάρη σε κάποια επιτυχημένα αστεία, αλλά και στα δημοφιλή τραγούδια του Τζορτζ Μάικλ (είναι ο αγαπημένος της Κέιτ) που συνθέτουν το σάουντρακ.

Εμείς...

Το περιοδικό Yusra παρουσιάζει μια εκδήλωση αφιερωμένη στην κινηματογραφική νύχτα. Οπως αναφέρουν στη σχετική ανακοίνωση οι διοργανωτές της βραδιάς: «Ετυχε τον τελευταίο καιρό να δούμε τρεις φετινές ταινίες που μας άγγιξαν και νομίζουμε επίσης ότι αγγίζονται μεταξύ τους. Οντας ταινίες του τώρα, συνομιλούν αναγκαστικά και με το εδώ, ακόμα κι αν το εδώ αλλάζει ονόματα. Και οι τρεις υπόσχονται μια νύχτα ζωντάνιας, αλλά και ξοδέματος. Και οι τρεις αναμετριούνται με μια μέρα συντριβής ή συμφιλίωσης». Πρόκειται για το «Hyped» του Αλκη Παπασταθόπουλου, το «Ρουζ» του Κωστή Θεοδοσόπουλου και τον «Ηλεκτρικό κύκνο» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη. Τις μικρού μήκους προβολές θα ακολουθήσει συζήτηση μεταξύ των δημιουργών σε συντονισμό του Αλέξανδρου Παπαγεωργίου. Στις 6 μ.μ., στον κινηματογράφο Ααβόρα.

...και οι άλλοι

Αν τίποτε άλλο δεν κατάφερε να ενώσει ξανά όλα αυτά τα χρόνια τα θρυλικά «Φιλαράκια», ίσως αυτό τελικά γίνει λόγω του «πολέμου των streamer». Ο χαμός που ξεκινά φέτος με τις διαδικτυακές πλατφόρμες και το περιεχόμενο που η καθεμία λανσάρει προκειμένου να κερδίσει την προσοχή του κοινού, φαίνεται πως είναι ικανός να φέρει την Τζένιφερ Ανιστον, τον Ματ Λε Μπλανκ και την υπόλοιπη παρέα και πάλι μαζί για λογαριασμό του νέου HBO Max. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Variety, θα πρόκειται για ένα και μόνο σπέσιαλ επεισόδιο, προς τέρψιν (και κάποια απογοήτευση) των εκατομμυρίων φαν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ