ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εντός ημερών υπογραφές για τον νέο αγωγό βλέπει ο Π. Λαφαζάνης

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ενέργεια

Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη διέλευση του αγωγού Turkish Stream από την Ελλάδα, πιθανότατα μέσα στην επόμενη εβδομάδα, η οποία μάλιστα μπορεί να συνοδευθεί και από μια «χρηματοδοτική ένεση» προς το ελληνικό Δημόσιο, έναντι των ωφελημάτων που θα υπάρξουν από τον αγωγό, βλέπει ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης. Αναφερόμενος στα αποτελέσματα της επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Μόσχα σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες στο ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά», ο κ. Λαφαζάνης τόνισε ότι «άνοιξε ο δρόμος για να κατασκευαστεί ένας νέος αγωγός στην Ελλάδα, πέρα από τον ΤΑP» και εκτίμησε ότι «η συμφωνία γι’ αυτόν τον αγωγό αναμένεται να υπογραφεί και να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, ίσως και την επόμενη εβδομάδα». Χαρακτήρισε την κατασκευή του νέου αγωγού «ένα μεγάλο οικονομικό και πολιτικό πρότζεκτ, τεράστιας σημασίας για το μέλλον του τόπου μας» και παράλληλα «θετικότατη πρόταση, συμφέρουσα όχι μόνο για την Ελλάδα, τη Ρωσία και τους λαούς μας, αλλά για όλους τους λαούς της περιοχής και όλη την Ευρώπη».

Ο κ. Λαφαζάνης στιγμάτισε την αρνητική κριτική που ασκείται για τον νέο αγωγό που θα μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Κατανοώ τις αντιδράσεις των κυρίαρχων κύκλων της Δύσης, αλλά δεν κατανοώ τις αντιδράσεις και την γκρίνια στην Ελλάδα, διότι το έργο αυτό ανταποκρίνεται πλήρως στα ελληνικά συμφέροντα και στα συμφέροντα του ελληνικού λαού». «Η Ελλάδα δεν μπορεί να συνεχίσει να συμπεριφέρεται ως μπανανία και προτεκτοράτο και όλα όσα επιτρέποντας στους άλλους σε μας να απαγορεύονται», συμπλήρωσε και στο σημείο αυτό αναφέρθηκε στη Γερμανία και στον αγωγό της Βαλτικής. «Ολο το φυσικό της αέριο η Γερμανία το προμηθεύεται από αυτόν τον αγωγό, από τη Ρωσία σε προνομιακές τιμές», διατυπώνοντας το ερώτημα γιατί να υπάρχουν αντιδράσεις για την Ελλάδα, η οποία επιχειρεί μια συμφωνία για τη διέλευση του ρωσικού αγωγού και δεν υπάρχουν για τη Γερμανία, «η οποία μάλιστα θέλει να μονοπωλήσει τη ροή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, διεκδικώντας να διευρυνθεί ο αγωγός της Βαλτικής, προκειμένου να μη γίνει ο Νότιος Διάδρομος».

Μιλώντας για τα ωφελήματα από τον αγωγό, ο κ. Λαφαζάνης τόνισε ότι μόλις θα υπάρξει συμφωνία, κατά πάσα πιθανότητα, θα έχουμε μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου μέχρι το 2019 που θα κατασκευαστεί ο αγωγός. Αναφέρθηκε επίσης στην πιθανότητα να μειωθεί περαιτέρω, μέχρι εκμηδενισμού, η τιμή που πρέπει να πληρώσουμε στους Ρώσους, μέσω της ΔΕΠΑ, για τις λιγότερες ποσότητες που έχουμε παραλάβει («take or pay»). Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι θα έχουμε για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή χώρα συμμετοχή εταιρειών από τη Ρωσία στους διαγωνισμούς εξόρυξης υδρογονανθράκων που κάνουμε ως χώρα στο Ιόνιο πέλαγος και νοτίως της Κρήτης. Μίλησε επίσης για άμεσα οικονομικά οφέλη, κάνοντας λόγο για ισχυρότατη πιθανότητα διάθεσης από τη Ρωσία ρευστού προς την Ελλάδα, έναντι των ωφελειών που θα έχει το Δημόσιο μετά το 2019. «Υπάρχει ισχυρή πιθανότητα, μαζί με τη συμφωνία για τον αγωγό, να έχουμε και μία χρηματοδοτική ένεση προς τη χώρα μας η οποία θα αποπληρωθεί από τα οφέλη που θα έχει το Δημόσιο από τον αγωγό μετά το 2019».

Περιγράφοντας το έργο, ο κ. Λαφαζάνης μίλησε για έναν αγωγό που θα διασχίσει περίπου 450 χιλιόμετρα επί ελληνικού εδάφους και θα φτάνει μέχρι τα σύνορα με τη FYROM. Στην Ελλάδα για την κατασκευή του θα δαπανηθούν 2 δισ. ευρώ, θα απασχοληθούν περίπου 2.000 άνθρωποι μέχρι το τέλος του 2019. Η ωφέλεια για την Ελλάδα από αυτό το έργο θα είναι εξαιρετικά σημαντική, τόνισε, «διότι θα έχουμε πολύ φθηνές τιμές αερίου, μεγάλες εκπτώσεις δηλαδή στην προμήθεια της χώρας μας με φυσικό αέριο, θα έχουμε δυνατότητα εμπορίας του φυσικού αερίου (transit) από τα σύνορα τα ελληνοτουρκικά προς τις τρίτες χώρες, θα έχουμε δυνατότητα για επενδύσεις παρεμφερείς με τον αγωγό και το φυσικό αέριο πάρα πολύ σημαντικές».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ