Πάνω οι τιμές, κάτω η ζήτηση στα καύσιμα

Πάνω οι τιμές, κάτω η ζήτηση στα καύσιμα

3' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με αυξήσεις που ξεπερνούν το 8% επιβαρύνθηκαν οι τιμές της βενζίνης το πρώτο τετράμηνο του έτους, ως αποτέλεσμα της ανόδου της τιμής του αργού το ίδιο διάστημα σε ποσοστό 5% και της υποχώρησης της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου σε ποσοστό 11%. Η ανοδική τάση των τιμών συνεχίζεται και τις πρώτες ημέρες του Μαΐου, εξέλιξη που προβληματίζει την αγορά για τις επιπτώσεις στη ζήτηση, καθώς έχει ήδη ανακοπεί η ανάκαμψη που παρατηρήθηκε το 2014 μετά από μια 6ετία συνεχούς υποχώρησης. Ο συνδυασμός υψηλών τιμών και παρατεταμένης πολιτικής αβεβαιότητας δεν αφήνει κανένα περιθώριο αναστροφής της κατάστασης, ενώ το υγιές κομμάτι της αγοράς αναμένει τα νέα μέτρα πάταξης του λαθρεμπορίου που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, καθώς οι συνθήκες έχουν ενισχύσει τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού από τους επιτήδειους. Είναι κοινή η πεποίθηση στην αγορά ότι ένα μέρος της αύξησης κατά 80% περίπου που σημείωσε το πετρέλαιο θέρμανσης το πρώτο τρίμηνο του έτους, οφείλεται στο λαθρεμπόριο με την επαναφορά της απόκλισης των ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, έστω και στα επίπεδα του 30%. Το πετρέλαιο θέρμανσης έσωσε, πάντως, την «παρτίδα» στο πρώτο τρίμηνο του έτους, υπερκαλύπτοντας απώλειες από τα καύσιμα κίνησης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, το πρώτο τρίμηνο του έτους, η ζήτηση στις βενζίνες υποχώρησε σε ποσοστό 5%-6%, εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων όπως και των αυτοκινήτων μικρού κυβισμού, καθώς και στην αυξανόμενη διείσδυση του υγραερίου και του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση. Ανησυχητική είναι, ωστόσο, για την αγορά η στασιμότητα των πωλήσεων στο ντίζελ κίνησης, το οποίο το 2014 εμφάνισε αύξηση της τάξης του 5% περίπου. Την αρνητική αυτή εξέλιξη η αγορά την αποδίδει στην παρατεταμένη πολιτική αβεβαιότητα που έχει επαναφέρει τη στασιμότητα στην πραγματική οικονομία.

«Η ανάκαμψη που είδαμε το 2014 μετά από 6 χρόνια καθίζησης άρχισε να ανακόπτεται από τις αρχές του έτους. Το πρώτο τρίμηνο, μας έσωσε το πετρέλαιο θέρμανσης. Τα πραγματικά προβλήματα της αγοράς θα φανούν από τον Μάιο και ήδη τα πρώτα σημάδια που έχουμε είναι απογοητευτικά. Δεν πρόκειται να υπάρξει ανάκαμψη εάν δεν αρθεί η παρατεταμένη πολιτική αβεβαιότητα» τονίζει στην «Κ» στέλεχος του κλάδου εμπορίας. Στη συζήτηση περί λαθρεμπορίου, το ίδιο στέλεχος τονίζει ότι είναι απαραίτητη η εφαρμογή του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και επισημαίνει την παντελή απουσία ελέγχων στην αγορά, καθώς και το ανενεργό ουσιαστικά σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια καυσίμων. «Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι η υποστελέχωση της ΓΓΠΣ» τονίζει και διευκρινίζει ότι «δεν υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης ακόμη και των στοιχείων που αποστέλλονται από περιορισμένο αριθμό πρατηρίων, με αποτέλεσμα όλο το σύστημα να καταλήγει ανενεργό. Το πρόβλημα έχει αναγνωριστεί σύμφωνα με τον ίδιο από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα στη συνάντηση που είχε με τον ΣΕΕΠΕ και στην οποία του παραδόθηκαν προτάσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι επί συνόλου 5.500 πρατηρίων που λειτουργούν πανελλαδικά, σύστημα εισροών – εκροών έχουν εγκαταστήσει τα 4.670 περίπου και από αυτά μόνο τα 1.908 αποστέλλουν συστηματικά στοιχεία στη ΓΓΠΣ. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν την απουσία ελέγχων από τα ΚΕΔΑΚ (Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων) και χαιρετίζουν την απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος να επανενεργοποιήσει τον συγκεκριμένο μηχανισμό. Το υπουργείο με σχετική απόφαση που δημοσίευσε στη «Διαύγεια», ενέκρινε τη διενέργεια πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού για τη συντήρηση, επισκευή και βαθμονόμηση του εξοπλισμού στα βαν των ΚΕΔΑΚ, συνολικού προϋπολογισμού 38.745 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές, από τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί η «Κ» προκύπτει ότι η διακύμανση δολαρίου-ευρώ αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα ανόδου για το διάστημα από 2/1/15 έως 17/4/15. Το παραπάνω διάστημα η τιμή του αργού σε δολάρια αυξήθηκε σε ποσοστό 5%, ενώ μεταφρασμένη σε ευρώ κατά 15%, λόγω της υποχώρησης του ευρώ έναντι του δολαρίου κατά 11%. Η τιμή platts της αμόλυβδης στην οποία αγοράζουν τα ελληνικά διυλιστήρια, σε δολάρια αυξήθηκε κατά 19% και σε ευρώ κατά 27%. Η τελική τιμή στην αντλία το ίδιο διάστημα αυξήθηκε κατά 8% και διαμορφώθηκε από τα 1,388 ευρώ το λίτρο στις 2 Ιανουαρίου στα 1,509 ευρώ το λίτρο στις 17 Απριλίου. Η ανοδική τάση συνεχίστηκε και τον Μάιο με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται την 1η του μηνός (επίσημα στοιχεία) στα 1,558 ευρώ το λίτρο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή