ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Αθλητισμός: Από την αποχή στην επανεκκίνηση

int22505879-1

Ποια πρέπει να είναι η επόμενη ημέρα για τον αθλητισμό; Τι σημαίνει επανεκκίνηση για έναν πρωταθλητή, και πώς μπορεί να γίνει; Τι γίνεται με έναν αθλητή που προσβλήθηκε από COVID-19 (ασυμπτωματικός) και δεν το γνωρίζει; Δύσκολα ερωτήματα που ακόμα και οι πλέον γνώστες του αθλητισμού δυσκολεύονται να απαντήσουν, καθώς βρίσκονται αντιμέτωποι με μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Ο νέος κορωνοϊός έχει φέρει και τον αθλητισμό σε… αχαρτογράφητα νερά. Κάποιοι σχεδιάζουν, μετά την καραντίνα, να αρχίσουν αμέσως αγώνες. Σε ορισμένα αθλήματα όμως, όπως μας λένε οι ειδικοί, αυτό είναι αδύνατον.

Το πιο βασικό για έναν αθλητή είναι να μείνει υγιής. Σύμφωνα με τον Αισχύλο, η υγεία και η νόσος είναι γείτονες σε μεσοτοιχία. «Ενας αθλητής πριν επιστρέψει στην προετοιμασία θα πρέπει να ελεγχθεί εάν έχει αναπτύξει IgG αντισώματα απέναντι στον ιό. Θα πρέπει να υποβληθεί σε γενικό τσεκ απ. Η καθιστική ζωή, τα λάθη στη διατροφή, ακόμη και η μη επαρκής έκθεση στον ήλιο (εξαιτίας της καραντίνας) είναι εις βάρος του ανοσοποιητικού συστήματος. Η προπόνηση πρέπει να αρχίσει σταδιακά με τη συνεργασία γιατρού και προπονητή. Η έντονη σωματική άσκηση πρέπει να αποφευχθεί γιατί παράγει μεγάλη ποσότητα γαλακτικού οξέος στο αίμα και ελλοχεύουν τραυματισμοί», δήλωσε στην «Κ» ο Παναγιώτης Τσαρούχας, υπεύθυνος της υγειονομικής μέριμνας στο Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών και μέλος της Επιτροπής Αντιντόπινγκ της UEFA. Οταν τον ρωτάμε για το πότε μπορούν να ξεκινήσουν αγώνες, η απάντηση είναι κατηγορηματική: «Δεν είναι εφικτό να ξεκινήσουν αμέσως μετά την καραντίνα αγώνες».

Με προπονητική εμπειρία όσο ελάχιστοι στον κόσμο, ο Γκεόργκι Πομάσκι, ο προπονητικός «πατέρας» πολλών ελληνικών επιτυχιών του στίβου, γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει αποχή για έναν πρωταθλητή. «Αντοχή μπορείς να κάνεις και με ένα στατικό ποδήλατο. Στα ταχυδυναμικά αθλήματα υπάρχει πρόβλημα. Ο καλός αθλητής θα πέσει πολύ. Υστερα από συνεχόμενη διαδικασία προπόνησης το σώμα συνηθίζει να αντέχει επιβαρύνσεις, δυναμώνει το οστό, “ελαστικοποιείται” ο μυς και γίνεται ανθεκτικός ο τένοντας. Με την ξεκούραση το σώμα αποχωρεί από αυτές τις συνθήκες. Θα πρέπει να πάμε βήμα βήμα. Η πλήρης αποχή είναι συνδεδεμένη με τραυματισμούς. Δεν έπρεπε να πάμε σε πλήρη αποχή. Ακόμα και το 30% να μας άφηναν θα μπορούσαμε να κρατηθούμε», τόνισε ο προπονητής.

Μία άλλη παράμετρος αποτελεί η ψυχική υγεία των πρωταθλητών. «Πρέπει άμεσα να σχεδιαστούν οι κατάλληλες παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν αφενός την ψυχολογική στήριξη των αθλητών/τριών, και αφετέρου να παρθούν μέτρα για τη συνέχιση ή την επάνοδο στις προπονήσεις. Αναφορικά με τις ψυχολογικές παρεμβάσεις είναι ανάγκη να σχεδιαστούν και να ξεκινήσει η εφαρμογή διαβαθμισμένων μέτρων άμεσα, γιατί είναι γνωστό ότι παρόμοιες περίοδοι αποχής και κρίσεων αποδιοργανώνουν τον γνωστικό μηχανισμό, αυξάνουν τις αποκλίνουσες συμπεριφορές, και ίσως να συνδέονται με αυξημένη χρήση ουσιών και παράνομων μεθόδων», υπογράμμισε ο Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης, καθηγητής Αθλητικής Ψυχολογίας στα ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ.

Θετικό μήνυμα αποτελεί το παράδειγμα της Νέρι Νιαγκουάρα. Η ολυμπιονίκης της κολύμβησης σταμάτησε το 2007, επανήλθε για τους Ολυμπιακούς του 2012, ενώ κατέκτησε χάλκινο μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό του Ντέμπρετσεν (2012) στα 50 μ. ελεύθ. με πανελλήνιο ρεκόρ. «Ο κολυμβητής μπορεί να προπονηθεί εκτός νερού αλλά αυτό δεν φτάνει. Πρέπει να “περάσει” τη δύναμή του μέσα στο νερό. Θεωρώ ότι μεγάλο ρόλο θα παίξει η διαχείριση της ψυχολογικής κατάστασης. Το σώμα δεν ξεχνάει, αλλά θα χρειαστεί προσαρμογή. Για εμένα ο πρώτος μήνας ήταν δύσκολος. Μετά ήρθε γρήγορα η καλή αερόβια κατάσταση και επανήλθε η ανοχή στο γαλακτικό οξύ. Βέβαια, το διάστημα της αποχής γυμναζόμουν», μας είπε η νυν προπονήτρια.

Υπάρχουν όμως και αθλήματα όπου μία αποχή δεν παίζει τόσο μεγάλο ρόλο. Ενα από αυτά είναι η σκοποβολή. «Κάνουμε “ξηρά” προπόνηση για να μη χάσει την αίσθηση του όπλου και της σκανδάλης. Στον αερόβιο τομέα δεν μπορούμε να δουλέψουμε. Σίγουρα όμως οι σκοπευτές θα επηρεαστούν από την έλλειψη αγώνων», δήλωσε στην «Κ» ο Τάσος Κορακάκης.    

Χρόνο προσαρμογής χρειάζεται και η ιστιοπλοΐα. «Δεν μπορείς να μπεις σε αγώνες ύστερα από απραξία. Απαιτείται ένα χρονικό διάστημα για να βρεις τα… πατήματά σου, ενώ στα μη μονά σκάφη πρέπει να συγχρονιστούν», υπογράμμισε ο Μιχάλης Μηλαίος, προπονητής των ολυμπιονικών Τάκη Μάντη – Παύλου Καγιαλή.