ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

To «σωσίβιο» των χορηγών

Oι κορυφαίες λίγκες της Ευρώπης «απέκρουσαν» την πανδημία βρίσκοντας έναν άλλο σύμμαχο εκτός της TV

To «σωσίβιο» των χορηγών

Αντεξαν τα μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης στο… στρες τεστ της πανδημίας και των lockdowns, όπως δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία για τη σεζόν 2019-2020, σύμφωνα με την επεξεργασία της KPMG.

Η ετήσια έρευνα της πολυεθνικής εταιρείας για τα οικονομικά του ποδοσφαίρου αποκάλυψε ότι, παρά τα κλειστά γήπεδα, τις διακοπές στις διοργανώσεις, την περικοπή σε δραστηριότητες και την επιφυλακτική επανεκκίνηση, τα πρωταθλήματα σε Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία και Γαλλία μπόρεσαν συνολικά να… μαζέψουν τη χασούρα χωρίς σημαντικά προβλήματα στις ταμειακές τους ροές, χάρη κυρίως στους χορηγούς τους.

Η ροή των χρημάτων μάλιστα φαίνεται να ωφέλησε λιγότερο τις μεγάλες ομάδες και περισσότερο τις μικρές, καθώς οι συμφωνίες σε επίπεδο λίγκας κατά περίπτωση βοήθησαν τις μικρότερες ομάδες να ανταποκριθούν στα έξοδά τους, που ήταν συγκριτικά μικρότερα των μεγάλων συλλόγων. Γι’ αυτό και οι τελευταίοι φάνηκε να υποφέρουν περισσότερο σε κάποιες περιπτώσεις (π.χ. Μπαρτσελόνα, Ιντερ) και οδηγήθηκαν την περασμένη άνοιξη στην αποτυχημένη σύσταση της Ευρωπαϊκής Σούπερ Λίγκας.

Η πλέον σημαντική επισήμανση της έρευνας της KPMG είναι ότι, παρά την πανδημία, η αύξηση των οικονομικών μεγεθών συνολικά στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα συνεχίστηκε, έστω κι αν επιβραδύνθηκε, και ο κύριος παράγοντας της συνεχιζόμενης οικονομικής άνθησης στις λίγκες δεν είναι τόσο τα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα αλλά τα εμπορικά κέρδη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η χορηγική βιομηχανία στο ποδόσφαιρο σημειώνει τεράστια μεγέθυνση τα τελευταία χρόνια, και στην περίπτωση των πιο μεγάλων συλλόγων τα εμπορικά έσοδα (χορηγίες, διαφημίσεις, πωλήσεις ειδών με το σήμα του συλλόγου κ.λπ.) ξεπέρασαν αυτά που προέρχονται από την τηλεόραση. Το κρίσιμο εδώ είναι ότι ενώ οι εισπράξεις από τα τηλεοπτικά δικαιώματα φαίνεται να… έχουν βρει ταβάνι, οι δυνατότητες αύξησης των χορηγικών εσόδων δείχνουν σήμερα απεριόριστες.

Η άνοδος των εσόδων από εμπορική δραστηριότητα υπερκάλυψε τις απώλειες από εισιτήρια και τηλεοπτικά, σύμφωνα με την KPMG.

Η άνοδος των εσόδων από εμπορική δραστηριότητα υπερκάλυψε τις απώλειες από τα εισιτήρια και τα τηλεοπτικά δικαιώματα, κατά την έρευνα, με αποτέλεσμα δύο από τα πέντε πρωταθλήματα να σημειώσουν και αύξηση μεγεθών στη χρονιά των πρώτων lockdowns, όταν η μπάλα σταμάτησε να κυλάει επί μήνες.

Ετσι, η Πρέμιερ Λιγκ κατέγραψε αύξηση κατά σχεδόν 200 εκατ. ευρώ, στο 1,815 δισ. ευρώ. Η άνοδος του 12% σε ετήσια βάση αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στη 10ετή συμφωνία που συνήψε η Εβερτον με τον Αλισερ Ουσμάνοφ για την ονοματοδοσία του νέου γηπέδου της. Ο Ρώσος μεγιστάνας κατέβαλε ήδη 30 εκατ. στερλίνες πέρυσι για να γίνει ο κύριος χορηγός του νέου γηπέδου.

Αύξηση σημείωσε και η Μπουντεσλίγκα, της τάξεως του 1% σε σχέση με τη σεζόν 2018-19, που αποδίδεται ως επί το πλείστον στην καλύτερη πορεία των γερμανικών ομάδων στην Ευρώπη (η Μπάγερν κατέκτησε το Τσάμπιονς Λιγκ).

Τα συνολικά εμπορικά έσοδα των ομάδων του ισπανικού πρωταθλήματος παρουσίασαν μια μικρή μείωση, στο επίπεδο του 2,5% σε ετήσια βάση, κυρίως εξαιτίας της μεγάλης μείωσης που υπέστη η Μπαρτσελόνα (απώλειες εσόδων 37 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, η πλειονότητα των συλλόγων παρουσίασε, μικρή έστω, αύξηση εσόδων.

Στην περίπτωση της Γαλλίας, τα έσοδα σημείωσαν πτώση 10,2% από το 2018-19 εξαιτίας της ακύρωσης της σεζόν, που κατέστησε αδύνατη την εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των συλλόγων έναντι των χορηγών τους.

Οσο για τη Σέριε Α στην Ιταλία, η πτώση ήταν πιο σημαντική, ανερχόμενη στα 116 εκατ. ευρώ, ή 14,6%. Τα έσοδα περιορίστηκαν στα 679 εκατ. ευρώ, όμως τονίζεται ότι σχεδόν η μισή πτώση σε απόλυτους αριθμούς οφείλεται στη μεγάλη συρρίκνωση των εμπορικών εσόδων της Ιντερ κατά 50 εκατ. ευρώ. Αυτό συνέβη εξαιτίας της εκπνοής των συμβολαίων χορηγίας με ασιατικές εταιρείες που σχετίζονται με τους ιδιοκτήτες της μιλανέζικης ομάδας, του ομίλου Σουνίνγκ.