Η νέα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης εστιάζεται στη ζωγραφική του ευρωπαϊκού Βορρά και ιδιαιτέρως στη χρυσή εποχή της Δανίας, τον 19ο αιώνα. Η έκθεση με τίτλο «Πέρα από το φως: ταυτότητα και τόπος στην τέχνη του 19ου αιώνα στη Δανία» επιχειρεί να εξηγήσει την καλλιτεχνική άνοιξη που γνώρισε η χώρα σε καιρούς κοινωνικής και πολιτικής έντασης. Αυτή η ένταση πυροδότησε ένα ιδιαίτερα πυκνό καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό περιβάλλον. Ενας πυρήνας Δανών ζωγράφων εμπνεύστηκε για να διερευνήσει όψεις και ερμηνείες του τόπου, της εθνικής ταυτότητας και της έννοιας του ανήκειν. Η έκθεση, σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Πολ Γκετί και σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας, δοξάζει αυτήν την πνευματική ακμή, την «άνοιξη» της Δανίας, μια περίοδο που σε σχήμα οξύμωρο είδε σταδιακά τη συρρίκνωση του κάποτε ισχυρού βασιλείου της Δανίας σε ένα μικρό, σχετικά περιθωριοποιημένο, κράτος στην άκρη της Ευρώπης. Εκατό και πλέον έργα αφηγούνται αυτήν τη διαδρομή. Ονόματα όπως αυτά των Κρίστοφερ Βίλχελμ Εκερσμπεργκ, Κρίστιαν Κέμπκε, Κονσταντίν Χάνσεν, Βίλχελμ Χάμερσοϊ, αλλά και λιγότερο προβεβλημένων όπως των Αντον Μέλμπι, Πέτερ Κρίστιαν Σκόβγκααρντ, Χάινριχ Γκούσταφ Φέρντιναντ Χολμ, συνθέτουν την εμπροσθοφυλακή της δανικής άνοιξης. Η άνοιξη αυτή συντελέστηκε σε μια σκοτεινή περίοδο για τη χώρα, μετά την καταστροφή των Ναπολεόντειων Πολέμων, τον βομβαρδισμό της Κοπεγχάγης από τους Βρετανούς (1807), τη χρεοκοπία και τον ανταγωνισμό με τη Γερμανία. Καθώς η χώρα υπέστη σοκ και τα σύνορά της περιορίστηκαν, Δανοί καλλιτέχνες άρχισαν να στοχάζονται πάνω σε θέματα εθνικής ταυτότητας και ερμηνείας της ιδέας του τόπου. O Νιλς Λάουριτς Χόγιεν (1798-1870) ήταν ο πρώτος ιστορικός της τέχνης που συνέδεσε την ταυτότητα της πατρίδας του με ένα συγκεκριμένο τοπίο και ορισμένο υλικό πολιτισμό. Δημιούργησε την Εταιρεία Καλών Τεχνών και μετέτρεψε τη Βασιλική Συλλογή σε Εθνικό Μουσείο. Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη, προασπίστηκε τη διατήρηση και αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Δανίας. Η έκθεση εξετάζει όλες τις παραμέτρους που ερέθισαν τη φαντασία των Δανών καλλιτεχνών, τις αναφορές τους και τα ταξίδια τους. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 16 Απριλίου και μετά θα μεταφερθεί στο Μουσείο Γκετί στο Λος Αντζελες.
Ματιές στον κόσμο
ΓΑΝΔΗ
Τεοντόρ Ρόμπουτς
Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Γάνδης παρουσιάζει μονογραφική έκθεση για τον Τεοντόρ Ρόμπουτς (1597-1637), κύριο εκφραστή ενός φλαμανδικού ρεύματος στον απόηχο του Καραβάτζο. Ιδιαίτερα δημοφιλής στην εποχή του στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Αμβέρσας, σταδιακά εξέπεσε σε αφάνεια καθώς οι πυλώνες της φλαμανδικής τέχνης, ο Ρούμπενς και ο Βαν Ντάικ, υπερίσχυαν. Η έκθεση επιχειρεί να δικαιώσει την υστεροφημία του Μεγάλου Δασκάλου.
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Ζωγραφισμένες οροφές
Η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον παρουσιάζει μια έκθεση με θέμα: «Κοιτώντας ψηλά: Σπουδές για οροφές, 1550-1800», εξετάζοντας την ευρωπαϊκή παράδοση της οροφογραφίας. Με 30 παραδείγματα που δείχνουν τον σχεδιασμό των προτύπων, η έκθεση μας μυεί στην Ιστορία μέσα από εξέχουσες περιπτώσεις. Καθώς η παράδοση αυτή διακόπηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, η έκθεση αυτή αποτίνει φόρο τιμής σε έναν κόσμο ομορφιάς.
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Με έμπνευση από τον 18ο αιώνα
Ο σύγχρονος καλλιτέχνης Νίκολας Πάρτι (γεννημένος στην Ελβετία το 1980) έλαβε ανάθεση από το Μουσείο Φρικ της Νέας Υόρκης να ζωγραφίσει μια τοιχογραφία εμπνεόμενος από το έργο του Ροζάλμπα Καριέρα «Πορτρέτο άνδρα με κοστούμι προσκυνητή», που χρονολογείται τον 18ο αιώνα. Η τοιχογραφία θα είναι επισκέψιμη σαν εγκατάσταση, δηλωτική της διαρκούς προσπάθειας διαλόγου ανάμεσα στις συλλογές του μουσείου και σε σύγχρονους καλλιτέχνες.
ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Γουέιν Τιμπό
Το ελβετικό Ιδρυμα Μπέγιελερ παρουσιάζει την πρώτη έκθεση στον γερμανόφωνο κόσμο του Αμερικανού καλλιτέχνη Γουέιν Τιμπό (1920-2021). Το έργο του, επιτομή ενός επιθυμητού τρόπου ζωής στην Αμερική, αντανακλά το πνεύμα του 20ού αιώνα με επιρροές από την ποπ κουλτούρα. Ο Τιμπό έκανε καριέρα και ως γραφίστας και συνεργάστηκε με τα στούντιο του Γουόλτ Ντίσνεϊ. Τα έργα του είναι προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις, αστικά τοπία.
ΠΑΡΙΣΙ
Ουζμπεκιστάν
Μία από τις εκθέσεις στο Λούβρο αυτήν την περίοδο φωτίζει την τέχνη του Ουζμπεκιστάν. Η έκθεση μας μεταφέρει στην καρδιά της Κεντρικής Ασίας, στον πολιτισμό της Σαμαρκάνδης και της Μπουχάρας, με επιλογή από έργα τέχνης τα οποία πλέον αποτελούν κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα περισσότερα εξήχθησαν από το Ουζμπεκιστάν για πρώτη φορά. Εντυπωσιάζουν οι ανακτορικές τοιχογραφίες, τα αντικείμενα από χρυσό και ασήμι, τα κεραμικά.
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr