Χωρίς σενάρια Χόλιγουντ και πλατφόρμες

Χωρίς σενάρια Χόλιγουντ και πλατφόρμες

Είκοσι χιλιάδες επαγγελματίες του κλάδου σταματούν να εργάζονται επ’ αόριστον, με απρόβλεπτες συνέπειες για το σύνολο της κινηματογραφικής και (κυρίως) τηλεοπτικής βιομηχανίας

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Αυτό που ξέρουν όλοι οι σεναριογράφοι είναι το εξής: τα στούντιο έχουν αποδομήσει τη βιομηχανία. Εχουν πάρει τόσο πολλά από τόσο πολλούς, τους σεναριογράφους, οι οποίοι είναι αυτοί που τους έκαναν πλούσιους. Ομως αυτό που δεν μπορούν να μας πάρουν είναι η ενότητά μας, η αλληλεγγύη μας, η κοινή μας δέσμευση να σώσουμε τους εαυτούς μας και το επάγγελμα που αγαπάμε. Ελπίζαμε να το κάνουμε μέσα από λογικό διάλογο. Τώρα θα το κάνουμε μέσα από τον αγώνα στον δρόμο». Με την εύγλωττη αυτή διατύπωση, η Ενωση Αμερικανών Σεναριογράφων κήρυξε χθες και επισήμως απεργία, για πρώτη φορά έπειτα από 16 χρόνια.

Οπως είχαμε αναφέρει και πριν από μερικές εβδομάδες, Ενωση και χολιγουντιανά στούντιο αδυνατούσαν για καιρό να φτάσουν σε συμφωνία για ανανέωση της μεταξύ τους συλλογικής σύμβασης εργασίας, η οποία έληξε την 1η Μαΐου, με τις διαπραγματεύσεις να ναυαγούν οριστικά. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως περίπου 20.000 επαγγελματίες του κλάδου σταματούν να εργάζονται επ’ αόριστον, με απρόβλεπτες συνέπειες για το σύνολο της κινηματογραφικής και (κυρίως) τηλεοπτικής βιομηχανίας.

Πού μπήκαν όμως οι κόκκινες γραμμές; Οι απεργοί έχουν δύο βασικές απαιτήσεις: να τεθεί μίνιμουμ συμμετοχής 6 έως 12 σεναριογράφων ανά τηλεοπτικό σόου, ανάλογα και με τον αριθμό των επεισοδίων του. Επίσης οι σεναριογράφοι αυτοί να εργάζονται μίνιμουμ 10 έως 52 εβδομάδες ανά σεζόν, και πάλι προφανώς αναλόγως της διάρκειας της σειράς. Τα συγκεκριμένα αιτήματα δεν είναι τυχαία. Οι αλλαγές που έχουν επέλθει στην τηλεοπτική βιομηχανία με την έλευση πλήθους streaming πλατφορμών την τελευταία τριετία είναι δομικές. Πλέον οι περισσότερες σειρές έχουν κύκλους των 8-10 επεισοδίων, με αποτέλεσμα πολλοί σεναριογράφοι, που πληρώνονται ανά επεισόδιο, να μένουν δίχως σταθερό εισόδημα ή ακόμη και άνεργοι για μεγάλο μέρος της χρονιάς.

Δεν είναι όμως μόνον αυτά. Ειδικά για τις streaming σειρές, οι οποίες αποφέρουν τεράστια κέρδη, οι σεναριογράφοι ζητούν να ληφθεί υπ’ όψιν η δημοφιλία του εκάστοτε σόου στην αμοιβή τους. Σύμφωνα μάλιστα με την Ενωση, το κόστος τόσο του συγκεκριμένου μέτρου όσο και όλων των υπολοίπων που αναφέρθηκαν παραπάνω, φτάνει τα 429 εκατ. δολάρια τον χρόνο, την ώρα που ο ετήσιος τζίρος της βιομηχανίας (κινηματογραφικής και τηλεοπτικής) ξεπερνά τα 100 δισ. Τα στούντιο από την πλευρά τους δεν είναι διατεθειμένα να διαθέσουν πάνω από 85 εκατ./έτος.

Επειτα είναι και η τεχνητή νοημοσύνη, στη χρήση της οποίας οι σεναριογράφοι ζητούν να μπει πλαίσιο κανόνων. Συγκεκριμένα, η Τ.Ν. να μην επιτρέπεται «να γράφει ή να διασκευάζει λογοτεχνικό περιεχόμενο» ούτε να θεωρείται «βασική πηγή περιεχομένου». Με λίγα λόγια, η τεχνολογία, η οποία χρησιμοποιείται όλο και πιο έντονα στη δημιουργία σεναρίων, να μην τους πάρει τις δουλειές. Το μόνο σίγουρο πλέον είναι ότι οι χαρακτηριστικές κονκάρδες της απεργίας έχουν μοιραστεί και οι πρώτες διαδηλώσεις προγραμματίζονται. Σύμφωνα δε με τις πρώτες αναλύσεις, οι πλατφόρμες που κινδυνεύουν περισσότερο από τις συνέπειες της κινητοποίησης είναι αυτές της Ντίσνεϊ και της Apple, με το Netflix, το οποίο διαθέτει και τεράστιο διεθνές περιεχόμενο, να ακολουθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή