Η υβριδική «Ανθρωπογεωγραφία» του ανεξάντλητου Κώστα Λάκη

Η υβριδική «Ανθρωπογεωγραφία» του ανεξάντλητου Κώστα Λάκη

Οι φιγούρες του Κώστα Λάκη, ταυτισμένες με τον κόσμο που ο ίδιος έχει δημιουργήσει και που καλλιεργεί επί σειρά ετών, μοιάζουν με ενοίκους ενός κόσμου παραδοξοτήτων

2' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι φιγούρες του Κώστα Λάκη, ταυτισμένες με τον κόσμο που ο ίδιος έχει δημιουργήσει και που καλλιεργεί επί σειρά ετών, μοιάζουν με ενοίκους ενός κόσμου παραδοξοτήτων. Μορφές γκροτέσκ, φελινικές, αμφίσημες, με υπερτονισμένα χαρακτηριστικά, υπογραμμίζουν τη ρευστή ταυτότητά τους σε τοπία ονείρων και υπερβατικών καταστάσεων. Γεννούν διάθεση ευφρόσυνη. Υπάρχει κάτι παιγνιώδες, κρυπτικό, φευγαλέα σαρκαστικό και υποδόρια τρυφερό. Φως και σκοτάδι εναλλάσσονται.

Η «Ανθρωπογεωγραφία» είναι η 19η έκθεση του ανεξάντλητου Κώστα Λάκη. Απλώνεται σαν μια εγκατάσταση, μια συγκατοίκηση ζωγραφικής και κατασκευών, στη μεγάλη αίθουσα «Δεξαμενές Καθαρισμού» μέσα στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Στην ευρύχωρη αίθουσα, ο Κώστας Λάκης ξετυλίγει τη φαντασία του, με ένα στήσιμο έργων που έχει ροή και αφηγηματικότητα. Εκεί οριοθετεί και ταυτόχρονα απελευθερώνει την υβριδική «Ανθρωπογεωγραφία» του με μια αρχιτεκτονική διάθεση και αναπόφευκτη θεατρικότητα. Οι μορφές ολόγυρα μέσα στα έργα του, είναι σαν ζωφόρος παράδοξων πλασμάτων.

Στην αρχή της πορείας μέσα στην αίθουσα υπάρχει ένα έργο διαφορετικό. Η καρέκλα με τα τάματα, τοποθετημένη στο επίκεντρο μιας αυλαίας λευκού υφάσματος, σαν σκηνή. Ηταν μέρος της ομαδικής έκθεσης «Have a Seat», που είχε παρουσιαστεί στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, σε επιμέλεια Λουίζας Καραπιδάκη, το 2022. Αυτή η καρέκλα, έργο τέχνης, μας υπενθυμίζει ταυτόχρονα την πληθωρική και δημιουργική παρουσία του Κώστα Λάκη στα εικαστικά, στα κείμενα, στο θέατρο. Υπάρχει μια αίσθηση πλήρωσης ενός κενού, που διαρκώς λανθάνει. Τα κείμενα του Κώστα Λάκη, σαν στίχοι, σαν αστικά χαϊκού, σαν αλληγορίες, συχνά διατρέχουν, πλαισιώνουν, συμπληρώνουν κάποιο εικαστικό έργο του. Οχι σε όλα, αλλά σε αρκετά από αυτά, υπάρχει μια διάθεση υπομνηματισμού, παραπομπής σε μια εσωτερική και αθέατη κοιλότητα του θεατή. Η σύνδεση αυτή με τη μεγάλη παράδοση της κατάγραφης τέχνης, της κουλτούρας της αφίσας, των θεατρικών προγραμμάτων και των συνθημάτων σε τοίχους, γίνεται με τρόπο ήπιο αλλά σαφή.

Ενισχύεται όμως και από τα μέσα. Στην «Ανθρωπογεωγραφία», όπως ίσως δηλώνεται και από τον τίτλο, μορφές – δημιουργήματα του Κώστα Λάκη σε συνθέσεις απρόβλεπτες, σαν μέσα από μία ενόραση σε τόπους ψευδαισθητικούς, είναι ζωγραφισμένες σε παλιούς χάρτες ή σε φθαρμένες σελίδες λεξικών. Συνυπάρχουν με τις μορφές που είναι ζωγραφισμένες σε ξύλο και ντεκουπαρισμένες με ακρίβεια, δίπλα σε κατασκευές βαθύτατης ποίησης και εξαιρετικής ευαισθησίας. Τα εικαστικά κουτιά του Κώστα Λάκη είναι στον αντίποδα των πληθωριστικών μορφών του. Είναι απολύτως μινιμαλιστικά και υπαινικτικά, υπαρξιακές σημειώσεις και φιλοσοφικά επεισόδια. Με φιγούρες μοντελισμού, και μια γεωμετρία απρόβλεπτης αποτελεσματικότητας, οι κατασκευές ήταν μια έκπληξη. Εγκιβωτισμένοι μικρόκοσμοι υψηλής ακρίβειας και εξαιρετικής αισθητικής.

«Ανθρωπογεωγραφία», έκθεση Κώστα Λάκη. Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, «Δεξαμενές Καθαρισμού» έως 30 Ιουλίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή