ΑΤΖΕΝΤΑ

Xωρίς βαρύτητα, σε ένα διαφορετικό διαστημικό ταξίδι

weightless

Πόσοι από εσάς που διαβάζετε αυτές τις γραμμές θα θέλατε έστω και για λίγο να νιώσετε πώς θα ήταν η ζωή χωρίς βαρύτητα; Ο Αντρέ Μπολεσλάβσκι και το «Weightless» θα σας δώσουν αυτή την ευκαιρία την ερχόμενη εβδομάδα στη Στέγη μέσω της τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας σε ένα διαφορετικό διαστημικό ταξίδι.

Συναντήσαμε τον Αντρέ Μπολεσλάβσκι στο γραφείο του, σε έναν χώρο που του έχει παραχωρηθεί από τη Στέγη, ανάμεσα σε οθόνες υπολογιστών, μεγάλες πλαστικές βαλίτσες γεμάτες καλώδια, κάμερες και κατσαβίδια να επεξεργάζεται τα δεδομένα που συγκέντρωσε από τα γυρίσματα που έκανε με την ομάδα μου μέσα στο μοναδικό σημείο πάνω στη Γη που έχει παρόμοιες συνθήκες έλλειψης βαρύτητας με το Διάστημα, μια πισίνα. «Το “Weightless” έχει να κάνει με το ταξίδι στο Διάστημα και όλα αυτά που ακούμε για τον εποικισμό άλλων πλανητών και την “απόδρασή” μας από τη Γη. Είναι κάτι που με αγχώνει, δεν είναι η εξερεύνηση του Διαστήματος του ’60 αλλά κάτι σαν ένα ανόητο σχέδιο διάσωσης. Ετσι σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ενδιαφέρον να δημιουργήσουμε μια υποβρύχια χορογραφία που θα έδινε ένα αίσθημα έλλειψης βαρύτητας», μας λέει ο κ. Μπολεσλάβσκι, ενώ φωτογραφίες με χορεύτριες και μπουκάλες οξυγόνου περνάνε μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή του.

Η κινηματογράφηση της χορογραφίας έγινε με ειδικές κάμερες ώστε ο ίδιος να μπορέσει να αναπαραστήσει την εικόνα των χορευτριών σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας. Ο θεατής που θα φορέσει τα ειδικά γυαλιά θα «μπει» μέσα στο εικονικό περιβάλλον που θα δημιουργήσει ο κ. Μπολεσλάβσκι και θα δει ένα μέρος της χορογραφίας, καθώς το έργο είναι in progress και θα παρουσιαστεί αργότερα ολοκληρωμένο. «Ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε αίσθημα της κιναισθητικής ενσυναίσθησης, την ικανότητα να αισθάνεσαι ένα συναίσθημα όταν βλέπεις κάποιον να κινείται ή να χορεύει», μας λέει.

Με σπουδές στους τομείς της τεχνολογίας και των ηλεκτρονικών, η πρώτη δουλειά του Αντρέ Μπολεσλάβσκι ήταν σε μια εταιρεία εκπαίδευσης πιλότων σε περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας. Μέσω της τεχνολογίας οι πιλότοι εκπαιδεύονταν σε ασφαλείς συνθήκες, αλλά «ένιωθαν» τα δύσκολα σενάρια της εκπαίδευσης σαν να ήταν πραγματικά. «Ηταν συναρπαστικό να βλέπω μέσω της εικονικής πραγματικότητας να μεταφέρονται εμπειρίες που κανονικά θα χρειάζονταν φυσική διάδραση», μας λέει ο Τσέχος καλλιτέχνης.

Εχοντας περάσει τα παιδικά του χρόνια μέσα σε γκαλερί και ανάμεσα σε έργα τέχνης που συντηρούσαν οι γονείς του, ο ίδιος δεν άργησε να συνδυάσει τα δύο ενδιαφέροντά του και να στραφεί στην τέχνη των ψηφιακών μέσων. Στο προηγούμενο έργο του, το «Dust», έπαιξε πάλι με τα συναισθήματα που δημιουργεί η κίνηση ενός χορευτή που κάποια στιγμή «διαλύεται» σε κόκκους σκόνης. Στο «Weightless» που υλοποιείται στο πλαίσιο του European Media Artists in Residence Exchange της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας για την Τέχνη των Νέων Μέσων, οι χορεύτριες θα είναι «πραγματικές» και όχι άβαταρ, ενώ θα προσπαθήσει να θίξει και το ζήτημα της μόλυνσης του Διαστήματος από τα γήινα σκουπίδια που είναι σε τροχιά. «Τα ψηφιακά μέσα σου δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσεις νέες ιδέες και να απευθυνθείς σε περισσότερο κόσμο. Είναι εργαλεία που όμως επηρεάζουν τον τρόπο σκέψης μας. Για τον καλλιτέχνη η πρόκληση είναι να βρει την προσωπική του αισθητική χρησιμοποιώντας αυτά τα εργαλεία που όμως είναι τόσο πολύπλοκα και γι’ αυτό βλέπουμε ότι η αισθητική στα έργα π.χ. της τεχνητής νοημοσύνης είναι παρόμοια. Πρέπει και οι καλλιτέχνες να κατέχουν τα εργαλεία τους».

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107, 4-5 Ιουλίου, 6 μ.μ.