Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα

Περνάμε την περίοδο, στην ιστορία των ιδεών, στην ιστορία της τέχνης, στην ιστορία των διασταυρούμενων βλεμμάτων, που επανεξετάζουμε τις βασικές παρακαταθήκες του παρελθόντος

3' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περνάμε την περίοδο, στην ιστορία των ιδεών, στην ιστορία της τέχνης, στην ιστορία των διασταυρούμενων βλεμμάτων, που επανεξετάζουμε τις βασικές παρακαταθήκες του παρελθόντος. Ακόμη και αδιαφιλονίκητες αξίες αποκτούν νέες αναγνώσεις, ακόμη και εθνικοί πυλώνες όπως είναι για την Αμερική ο ζωγράφος Ουίνσλοου Χόμερ (1836-1910) προσφέρονται για καινούργιες προσεγγίσεις που τους φέρνουν πιο κοντά στις ιεραρχήσεις της εποχής μας. Η νέα μεγάλη έκθεση για τον Ουίνσλοου Χόμερ στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης (έως 31 Ιουλίου) δεν φέρνει μόνο ξανά στην προθήκη του σήμερα έναν μεγάλο ζωγράφο, αλλά τον παρουσιάζει ως ρεαλιστή και πρόδρομο του μοντερνισμού, που έβαλε στη θεματογραφία του τη δύναμη της φύσης, την ένταση της μοντέρνας και της παραδοσιακής ζωής και το μεγάλο θέμα των φυλετικών διακρίσεων. Με τον τρόπο του, ο Ουίνσλοου Χόμερ υπήρξε ένας οραματιστής μιας άλλης κοινωνίας και η πρωτογενής αυθεντικότητα της εικαστικής γραφής του τον καθιστά όχι μόνο εθνικό κεφάλαιο των ΗΠΑ αλλά και έναν καλλιτέχνη οικουμενικό. Ο Χόμερ, ως ρεαλιστής, είναι μαζί με τον κατά οκτώ έτη μικρότερό του Τόμας Ικινς από τα κορυφαία κεφάλαια της αμερικανικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα. Γεννημένος στη Βοστώνη το 1836, ο Ουίνσλοου Χόμερ είχε πατέρα έμπορο και μητέρα που τον ενθάρρυνε να ενδιαφερθεί για την τέχνη. Αρχισε ως μαθητευόμενος σε λιθογραφείο και γρήγορα άνοιξε δικό του ατελιέ και έγινε περιζήτητος εικονογράφος. Το 1857, η πρώτη του εικονογράφηση δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία έκδοση του περιοδικού Harper’s και μετά δύο χρόνια εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, όπου παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου. Στην ουσία ήταν αυτοδίδακτος και το 1863 παρουσίασε το πρώτο έργο του σε λάδι. Συνδέθηκε με την Εθνική Ακαδημία Σχεδίου, έγινε μέλος της και άρχισε να αναπτύσσει τη θεματογραφία του: η θάλασσα, ο Εμφύλιος, η καταπίεση των μαύρων, ανδρών και γυναικών. Ο ίδιος ένιωθε ελαφρώς μειονεκτικά απέναντι στους μεγάλους ρεαλιστές, όπως ήταν ο Τόμας Ικινς, με τη δύναμη της εσωτερικότητας στα έργα τους. Ωστόσο, σταδιακά και κυρίως τα πρόσφατα χρόνια, η δύναμη της φύσης στα έργα του Χόμερ ερμηνεύεται ως πρόδρομος ενός μοντερνισμού, διάφορου του ρεαλισμού του 19ου αιώνα.

Ματιές στον κόσμο

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα-1
Φωτ. DAILY NEWS HUNGARY

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ
Ιερώνυμος Μπος
Η μεγαλύτερη έκθεση έργων του Ιερώνυμου Μπος στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά και μία από τις μεγαλύτερες διεθνώς τα τελευταία 30 χρόνια, είναι αυτή που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης. Παρουσιάζονται πάνω από 90 έργα, προερχόμενα από διάφορες συλλογές και κορυφαία μουσεία, όπως το Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, η Πινακοθήκη του Βερολίνου, το Μουσείο της Φρανκφούρτης και πολλά ακόμη.

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα-2
Φωτ. MATT COSBY

ΒΟΣΤΩΝΗ
Ο «μοντέρνος» Τέρνερ
Στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, η μεγάλη έκθεση με έργα του Τέρνερ τον παρουσιάζει ως τον μεγάλο «μοντερνιστή» του 1800. Η έκθεση είναι η παραγωγή της Tate Britain που παραδοσιακά συνδέεται με τη μελέτη του έργου του Τέρνερ καθώς κατέχει τον μεγαλύτερο αριθμό έργων του. Ο ίδιος ο Τέρνερ είχε κληροδοτήσει στο βρετανικό έθνος περί τα 300 έργα ζωγραφικής καθώς και 100 σχέδια. Η έκθεση ενισχύθηκε με τη συμβολή του μουσείου. 

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα-3
Φωτ. HEIRS OF JOSEPHINE N. HOPPER

ΔΡΕΣΔΗ
Εντουαρντ Χόπερ, ο κλασικός
Η Πινακοθήκη της Δρέσδης αποσπά για πρώτη φορά το γνώριμο έργο του Εντουαρντ Χόπερ, ως ενός μοντέρνου του 20ού αιώνα, και τον τοποθετεί ανάμεσα σε έργα κλασικών ζωγράφων και μάλιστα μεγάλων δασκάλων. Ο Χόπερ είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ολλανδική ζωγραφική του 17ου αιώνα και αυτή η ψυχική διασύνδεση είναι η βάση για μια νέα αφήγηση και την ένταξη του έργου σε μια νοητή γραμμή ρεαλιστικής απεικόνισης με έντονα ψυχογραφικό χαρακτήρα. 

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα-4
Φωτ. METROPOLITAN MUSEUM

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ντίσνεϊ και γαλλικό ροκοκό
Η επιτυχημένη έκθεση που παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη, στο Μετροπόλιταν, για τη σχέση ανάμεσα στον Γουόλτ Ντίσνεϊ και στις γαλλικές διακοσμητικές τέχνες παρουσιάζεται τώρα στο Λονδίνο. Η έκθεση εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Μουσείου Γουάλας και θα διαρκέσει έως τις 16 Οκτωβρίου. Συνδέει τον σχεδιασμό των ιστοριών του Ντίσνεϊ με την αισθητική κληρονομιά του γαλλικού 18ου αιώνα, όπως φαίνεται από πολλά παραμύθια και αντικείμενα. 

Ουίνσλοου Χόμερ, επιτομή της Αμερικής με το βλέμμα τού σήμερα-5
Φωτ. THAMES & HUDSON

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
Καθολικισμός
Η παραστατική κουλτούρα της Καθολικής Εκκλησίας και η οπτική ταυτότητά της μέσα από αγάλματα, εικόνες και λατρευτικά αντικείμενα είναι το θέμα μιας νέας έκδοσης του οίκου Thames & Hudson, με συγγραφέα τη Σουζάνα Ιβάνιτς. Είναι μια έρευνα που ξεκινάει από επιβλητικούς καθεδρικούς ναούς και φτάνει μέχρι τους ταπεινούς βωμούς σε γωνίες ιταλικών δρόμων με άξονα το τελετουργικό, την εθιμοτυπία και την αισθητική κουλτούρα. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή