Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών

Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Βράκες, βελάδες, φέσια, καπελαδούρες και από κοντά τα ταίρια τους, φούστες μακριές, πολύχρωμες, σουρωτές, καπελίνα και ξομπλιασμένες μαντηλωσιές έκαναν το ακροθαλάσσι να φαντάζει πανηγυρίσιο. Το Γαλαξίδι είχε όψη γιορτινή, οι καμπάνες σήμαιναν, τα αμούστακα με τραγούδια πρόσμεναν να το καλοδεχτούν και βάρκες με ανθρώπους σαν τσαμπιά ανοίγονταν κιόλας στον μώλο». Προς τι όλα αυτά; «Μα, για να δουν το θεόρατο βαπόρι του Γιάννακα να σκίζει τα ζαφειρένια νερά, να σφυρίζει χαρούμενα, χαιρετώντας το συναγμένο πλήθος». Ετσι υποδέχονταν οι κάτοικοι της ναυτοπολιτείας τα καράβια το 1856, όπως γράφει η Εφη Βλάμη στο μυθιστόρημά της «Σκελετόβραχος». Το εντυπωσιακό είναι ότι οι μνήμες δεν σβήνουν ποτέ. Και να που το Γαλαξίδι βγήκε ξανά να διεκδικήσει την ξεχωριστή θέση του στη θάλασσα, διοργανώνοντας έναν ιδιαίτερο αγώνα, το Galaxidi Islands Regatta, με παλιά σκαριά, από 23 έως 26 Σεπτεμβρίου.

Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών-1
Βίρα τις άγκυρες με θέα το Γαλαξίδι (φωτ. ΑΝΝΙΚΑ ΜΠΑΡΜΠΑΡΙΓΟΥ).

Ναυτότοπος με τεράστια ιστορία από την αρχαιότητα μέχρι και πρόσφατα, το λιμάνι της Φωκίδας διαθέτει το παλαιότερο ναυτικό μουσείο της Ελλάδας και μερικά από τα ωραιότερα καπετανόσπιτα. Στη ρεγκάτα αυτή έλαβε μέρος μια πλειάδα ξύλινων σκαφών με πανιά και κουπιά μήκους έως 7 μέτρων, που έκαναν πλεύση μέσα στον κόλπο. Η συνάντηση εξελίχθηκε σε μια γιορτή για τη θάλασσα, μιας και συγκεντρώθηκαν τελικά 12 σκάφη διαφορετικού τύπου, από παραδοσιακά καΐκια και λατίνια, ξύλινα GIS (Goat Island Skiff), αλλά και μια γάιτα από το Μεσολόγγι, με το χαρακτηριστικό τετράγωνο πανί της. Οι ιστιοπλόοι και τα πληρώματα που έλαβαν μέρος ήταν από το Γαλαξίδι και άλλες περιοχές της Ελλάδας, τη Γαλλία και την Αγγλία.

Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών-2
 Για την πλεύση χρειάστηκαν μόνο πανιά και κουπιά (φωτ. GEORGE MANOLOUDIS). 

Την παράσταση στην πλεύση έκλεψε ο «Γαβριήλ», ένα κόκκινο παραδοσιακό τρεχαντήρι μήκους 10,45 μ., κατασκευασμένο στο φημισμένο ναυπηγείο του Εμμανουήλ Ψαρρού, στο Πέραμα, το 1972. Το σκαρί έχει ταυτισθεί με το Γαλαξίδι εδώ και περίπου 50 χρόνια. Για να μην ξεχνάμε όμως τους αφανείς ήρωες, μεγάλο ρόλο στη ρεγκάτα έπαιξαν και οι καραβομαραγκοί: από τον Φεβρουάριο κιόλας, Γαλαξιδιώτες μάστορες μαζί με Ελληνες και ξένους ιστιοπλόους επισκεύαζαν παραδοσιακές βάρκες, και όχι μόνο, στα καρνάγια.

Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών-3
Επισκευές στο καρνάγιο πριν από τη ρεγκάτα (φωτ. GEORGE MANOLOUDIS).

Η διοργάνωση έγινε χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και, όπως λένε οι εμπνευστές της, είναι μόνον η αρχή. Τα πέντε μέλη της οργανωτικής επιτροπής μοιράζονται την κοινή τους αγάπη για τον τόπο και τη ναυτοσύνη. Η κεντρική ομάδα πλαισιώθηκε από ομάδες εθελοντών, που με ενθουσιασμό ανταποκρίθηκαν στις καθημερινές ανάγκες και συμμετείχαν στις δραστηριότητες, οι οποίες περιλάμβαναν ξεναγήσεις στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο του Γαλαξιδίου, στα παλιά καπετανόσπιτα, στις κεντρικές εκκλησίες, σε πολιτιστικά ορόσημα της πόλης και σε εργαστήριο κεραμικής. Ωραία ιδέα ήταν, επίσης, η βραδιά αφήγησης ναυτικών ιστοριών με συνοδεία μουσικής. Ευχόμαστε στον νέο θεσμό καλές θάλασσες.
 
[email protected]

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή