ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Το Γαλαξίδι τίμησε τη ναυτική του παράδοση με μια ρεγκάτα παραδοσιακών σκαριών

to-galaxidi-timise-ti-naytiki-toy-paradosi-me-mia-regkata-paradosiakon-skarion-561516235

«Βράκες, βελάδες, φέσια, καπελαδούρες και από κοντά τα ταίρια τους, φούστες μακριές, πολύχρωμες, σουρωτές, καπελίνα και ξομπλιασμένες μαντηλωσιές έκαναν το ακροθαλάσσι να φαντάζει πανηγυρίσιο. Το Γαλαξίδι είχε όψη γιορτινή, οι καμπάνες σήμαιναν, τα αμούστακα με τραγούδια πρόσμεναν να το καλοδεχτούν και βάρκες με ανθρώπους σαν τσαμπιά ανοίγονταν κιόλας στον μώλο». Προς τι όλα αυτά; «Μα, για να δουν το θεόρατο βαπόρι του Γιάννακα να σκίζει τα ζαφειρένια νερά, να σφυρίζει χαρούμενα, χαιρετώντας το συναγμένο πλήθος». Ετσι υποδέχονταν οι κάτοικοι της ναυτοπολιτείας τα καράβια το 1856, όπως γράφει η Εφη Βλάμη στο μυθιστόρημά της «Σκελετόβραχος». Το εντυπωσιακό είναι ότι οι μνήμες δεν σβήνουν ποτέ. Και να που το Γαλαξίδι βγήκε ξανά να διεκδικήσει την ξεχωριστή θέση του στη θάλασσα, διοργανώνοντας έναν ιδιαίτερο αγώνα, το Galaxidi Islands Regatta, με παλιά σκαριά, από 23 έως 26 Σεπτεμβρίου.

to-galaxidi-timise-ti-naytiki-toy-paradosi-me-mia-regkata-paradosiakon-skarion0
Βίρα τις άγκυρες με θέα το Γαλαξίδι (φωτ. ΑΝΝΙΚΑ ΜΠΑΡΜΠΑΡΙΓΟΥ).

Ναυτότοπος με τεράστια ιστορία από την αρχαιότητα μέχρι και πρόσφατα, το λιμάνι της Φωκίδας διαθέτει το παλαιότερο ναυτικό μουσείο της Ελλάδας και μερικά από τα ωραιότερα καπετανόσπιτα. Στη ρεγκάτα αυτή έλαβε μέρος μια πλειάδα ξύλινων σκαφών με πανιά και κουπιά μήκους έως 7 μέτρων, που έκαναν πλεύση μέσα στον κόλπο. Η συνάντηση εξελίχθηκε σε μια γιορτή για τη θάλασσα, μιας και συγκεντρώθηκαν τελικά 12 σκάφη διαφορετικού τύπου, από παραδοσιακά καΐκια και λατίνια, ξύλινα GIS (Goat Island Skiff), αλλά και μια γάιτα από το Μεσολόγγι, με το χαρακτηριστικό τετράγωνο πανί της. Οι ιστιοπλόοι και τα πληρώματα που έλαβαν μέρος ήταν από το Γαλαξίδι και άλλες περιοχές της Ελλάδας, τη Γαλλία και την Αγγλία.

to-galaxidi-timise-ti-naytiki-toy-paradosi-me-mia-regkata-paradosiakon-skarion2
 Για την πλεύση χρειάστηκαν μόνο πανιά και κουπιά (φωτ. GEORGE MANOLOUDIS). 

Την παράσταση στην πλεύση έκλεψε ο «Γαβριήλ», ένα κόκκινο παραδοσιακό τρεχαντήρι μήκους 10,45 μ., κατασκευασμένο στο φημισμένο ναυπηγείο του Εμμανουήλ Ψαρρού, στο Πέραμα, το 1972. Το σκαρί έχει ταυτισθεί με το Γαλαξίδι εδώ και περίπου 50 χρόνια. Για να μην ξεχνάμε όμως τους αφανείς ήρωες, μεγάλο ρόλο στη ρεγκάτα έπαιξαν και οι καραβομαραγκοί: από τον Φεβρουάριο κιόλας, Γαλαξιδιώτες μάστορες μαζί με Ελληνες και ξένους ιστιοπλόους επισκεύαζαν παραδοσιακές βάρκες, και όχι μόνο, στα καρνάγια.

to-galaxidi-timise-ti-naytiki-toy-paradosi-me-mia-regkata-paradosiakon-skarion4
Επισκευές στο καρνάγιο πριν από τη ρεγκάτα (φωτ. GEORGE MANOLOUDIS).

Η διοργάνωση έγινε χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και, όπως λένε οι εμπνευστές της, είναι μόνον η αρχή. Τα πέντε μέλη της οργανωτικής επιτροπής μοιράζονται την κοινή τους αγάπη για τον τόπο και τη ναυτοσύνη. Η κεντρική ομάδα πλαισιώθηκε από ομάδες εθελοντών, που με ενθουσιασμό ανταποκρίθηκαν στις καθημερινές ανάγκες και συμμετείχαν στις δραστηριότητες, οι οποίες περιλάμβαναν ξεναγήσεις στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο του Γαλαξιδίου, στα παλιά καπετανόσπιτα, στις κεντρικές εκκλησίες, σε πολιτιστικά ορόσημα της πόλης και σε εργαστήριο κεραμικής. Ωραία ιδέα ήταν, επίσης, η βραδιά αφήγησης ναυτικών ιστοριών με συνοδεία μουσικής. Ευχόμαστε στον νέο θεσμό καλές θάλασσες.
 
[email protected]