ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Οταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης συναντήθηκε με τη «Μικρή χορεύτρια» του Ντεγκά

Από όλες τις δημόσιες εμφανίσεις που πραγματοποιεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψής του στην Αθήνα, ίσως αυτή να ήταν η πιο συγκινητική

otan-o-oikoymenikos-patriarchis-synantithike-me-ti-mikri-choreytria-toy-ntegka-561599386

Από όλες τις δημόσιες εμφανίσεις που πραγματοποιεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψής του στην Αθήνα για τα 30 χρόνια στον θώκο, ίσως αυτή να ήταν η πιο συγκινητική. Χθες το πρωί πέρασε το κατώφλι του Μουσείου Γουλανδρή, στο Παγκράτι, για να δει από κοντά τη συλλογή των αριστουργημάτων που συγκέντρωσε το ζεύγος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, προσβάσιμη στο κοινό από τον Οκτώβριο του 2019, στο ενδεκαώροφο κτίριο της Ερατοσθένους.

Στην πόρτα τον περίμεναν η πρόεδρος του μουσείου, Φλερέτ Καραδόντη, αλλά και ο Ιμβριος συντοπίτης του, Κυριάκος Κουτσομάλλης. Ο δεύτερος, πριν από τις διακεκριμένες σπουδές του στην Ιστορία της Τέχνης στο Παρίσι, είχε τελειώσει τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, ενώ πρόσφατα έλαβε τον τίτλο του Αρχοντα Ρεφενδάριου για την ηθική αλλά και ουσιαστική προσφορά του προς το Πατριαρχείο.

otan-o-oikoymenikos-patriarchis-synantithike-me-ti-mikri-choreytria-toy-ntegka0
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης με την Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ. (ΝΑΤΑΛΙΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑ)

Ανθρωπος σεμνός και μετρημένος, ο διευθυντής του ιδρύματος υπογράμμισε στο καλωσόρισμά του την τεράστια τιμή που έκανε ο Παναγιώτατος στο μουσείο. Στον σύντομο λόγο του αναφέρθηκε στο πώς η τέχνη μπορεί, με τον δικό της μοναδικό τρόπο, να συμβάλει στην αποστολή της κοινωνικής συνοχής και της οικουμενικότητας: «Αυτό που ήθελαν ο Βασίλης Γουλανδρής και η σύζυγός του Ελίζα ήταν η δημιουργία ενός χώρου ο οποίος θα είναι οικείος, φιλόξενος, προσηνής, ανοικτός στη διαφορετικότητα και στις πολιτισμικά διαφοροποιημένες ομάδες. Ανοικτός σε όσους αισθάνονται κοινωνικά παραμερισμένοι. Και τούτο γιατί η τέχνη, σε όλες της τις εκφάνσεις, ως πνευματικό αγαθό, έχει αποστολή να προάγει την κοινωνική συνοχή. Τότε μόνο θα αποτελέσει έμπρακτη βεβαίωση ότι ενώνει άτομα και λαούς, καταλύοντας ιδεοληπτικούς διαχωρισμούς και αναδεικνύοντας τον άνθρωπο ως κυρίαρχο και υπέρτατο σημείο αναφοράς της».

otan-o-oikoymenikos-patriarchis-synantithike-me-ti-mikri-choreytria-toy-ntegka2
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θαυμάζει τη «Μικρή χορεύτρια».

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης φώτισε τη σχέση της Ορθοδοξίας με την καλλιτεχνική δημιουργία όχι μόνο μέσα από το πρίσμα της θρησκευτικής τέχνης, αλλά και των αξιών που ταυτόσημα πρεσβεύουν: «Παιδιόθεν μας ήγγιζεν η τέχνη, την οποίαν, μαζί με την πίστιν εις τον Θεόν, εθεωρούσαμεν οδοδείκτην προς το βάθος και την αλήθειαν των πραγμάτων. Είναι πολύ σημαντικόν ότι το μουσείον αυτό έχει στόχον να βοηθεί τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας, μορφώσεως και κοινωνικής τάξεως, να αποκτούν πρόσβασιν εις την τέχνην, να τη “διαβάζουν”, να υφίστανται δι’ αυτής την “καλήν αλλοίωσιν”. Αυτός ο κοινωνικός προσανατολισμός εκφράζει και το πνεύμα της ορθοδόξου παραδόσεώς μας, η οποία, όπως λέγεται, είναι “η κατ’ εξοχήν κοινωνική μορφή του χριστιανισμού”».

otan-o-oikoymenikos-patriarchis-synantithike-me-ti-mikri-choreytria-toy-ntegka4
Ο Κυριάκος Κουτσομάλλης στο βήμα του ιδρύματος. (ΝΑΤΑΛΙΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑ)

Ακολούθησε η ξενάγηση του Πατριάρχη, ο οποίος εντυπωσιάστηκε από το σπουδαίο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου «Το μανδήλιο της Αγίας Βερονίκης», αλλά και από τα έργα των Βαν Γκογκ, Γκογκέν, Πικάσο, Κλέε και Καντίνσκι. Πιο χαριτωμένη συνάντηση, εκείνη με τη «Μικρή χορεύτρια» του Ντεγκά.