Η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από το 1821 με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από το 1821 με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Κοντογούνια, ντουλαμάδες, φερμέλες και σιγκούνια. Πριν από τους εορτασμούς για το 1821, οι περισσότερες από τις λέξεις αυτές ήταν άγνωστες στον μέσο συμπατριώτη.

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κοντογούνια, ντουλαμάδες, φερμέλες και σιγκούνια. Πριν από τους εορτασμούς για το 1821, οι περισσότερες από τις λέξεις αυτές ήταν άγνωστες στον μέσο συμπατριώτη. Η φουστανέλα μόνον είχε ταυτιστεί με τον ξεσηκωμό, σαν να μην υπήρχε στην προεπαναστατική Ελλάδα άλλο ρούχο. Μέσα από εκθέσεις, εκδηλώσεις, επιδείξεις μόδας και δημόσιες εμφανίσεις, όλα αυτά βγήκαν από το χρονοντούλαπο και ανέδειξαν όλη τη λάμψη, την ομορφιά τους. Στην αναγνωρισιμότητά τους βοήθησε και μια καταπληκτική έκθεση που μόλις μεταφέρθηκε από τη χώρα μας στην Κύπρο, καθώς οι φορεσιές που συμπεριλαμβάνει είναι και κυπριακές. Ο λόγος για το «Ενδυμα ψυχής», που θα φιλοξενηθεί έως και τις αρχές Απριλίου 2022 στην αίθουσα προσωρινών εκθέσεων του Λεβέντειου Δημοτικού Μουσείου Λευκωσίας.

Η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από το 1821 με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις-1
Ο Αναστάσιος Λεβέντης με τη Μαρέβα Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη.

Οσοι επισκέφθηκαν ήδη αυτό το αφιέρωμα ξέρουν το μυστικό της γοητείας του. Ο λόγος είναι πως το ένδυμα δεν παρουσιάζεται ως κάτι μουσειακό, φορεμένο σε κούκλες, αλλά σε 100 συγκαιρινούς μας ανθρώπους. Πρόκειται για υφάσματα που δουλεύτηκαν τώρα από τον δεξιοτέχνη της κεντητικής Ανατόλι Γκεοργκίεφ και αποτυπώθηκαν από τον διεισδυτικό φωτογραφικό φακό του Βαγγέλη Κύρη. Ετσι, με την έκθεση αυτή η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από τον ξεσηκωμό και μας θυμίζει τρυφερά πως είναι κομμάτι της ίδιας ελληνικής ψυχής. Αλλωστε, σκοπός του μουσείου αυτού είναι να σμίγει την παράδοση με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία, κάτι που ο Κύρης και ο Γκεοργκίεφ επιτυγχάνουν μοναδικά.

Η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από το 1821 με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις-2
Εργο από την έκθεση του Θ. Ράλλη.

Τα εγκαίνια τέλεσε πριν από λίγες ημέρες η Μαρέβα Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη, όπως και σε μια άλλη ενδιαφέρουσα έκθεση στη Λευκωσία με τίτλο «Θεόδωρος Ράλλης: η δική του Ελλάδα», στη Λεβέντειο Πινακοθήκη. Το άνοιγμα έγινε παρουσία της προέδρου της κυπριακής Βουλής, του δημάρχου Λευκωσίας, της πρώτης κυρίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και άλλων εκλεκτών καλεσμένων. Περιλαμβάνει έργα του, που αποτυπώνουν την Ελλάδα της τελευταίας 25ετίας του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού, τον τόπο, τους ανθρώπους, τη ζωή και τα έθιμά τους. Μία ιδιαίτερη ενότητα είναι αφιερωμένη στην εικονογράφηση του πεζογραφήματος του Δημητρίου Βικέλα, Λουκής Λάρας, με σχέδια που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης το 1891. Η έκθεση πλαισιώνεται από αυθεντικές παραδοσιακές φορεσιές και αντικείμενα του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος «Β. Παπαντωνίου», που απαντούν στη ζωγραφική του Ράλλη. Ο καλλιτέχνης (1852-1909), χιώτικης καταγωγής, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, εγκαταστάθηκε όμως και πέρασε όλη του τη ζωή στο Παρίσι. Διατηρούσε όμως για πολλά χρόνια στενή σχέση με την Αίγυπτο, που τον τροφοδότησε στην απεικόνιση θεμάτων που είχαν στο επίκεντρό τους την Ανατολή.

Η Κύπρος εορτάζει τα 200 χρόνια από το 1821 με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις-3
Δημιουργία των Κύρη – Γκεοργκίεφ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή