Εγγονόπουλος: Η μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη τον επανασυστήνει στο κοινό

Εγγονόπουλος: Η μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη τον επανασυστήνει στο κοινό

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Για τους μεγάλους, για τους ελεύθερους, για τους γενναίους, τους δυνατούς,/ Αρμόζουν τα λόγια τα μεγάλα, τα ελεύθερα, τα γενναία, τα δυνατά,/ Γι’ αυτούς η απόλυτη υποταγή κάθε στοιχείου, η σιγή, γι’ αυτούς τα δάκρυα, γι’ αυτούς οι φάροι, κι οι κλάδοι ελιάς, και τα φανάρια» έγραφε ο Νίκος Εγγονόπουλος στον «Μπολιβάρ» του, που συνέθεσε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, τον χειμώνα του 1942-1943. Και παρότι κεντρική μορφή του ποιήματος είναι ο αγωνιστής της Λατινικής Αμερικής, ο Εγγονόπουλος συνθέτει μιαν ωδή στην ελευθερία του ανθρώπου που δεν μάχεται εναντίον κάποιου κατακτητή αλλά εναντίον των περιορισμών που υπονομεύουν τη ζωή του. Γεννημένος το 1907 στην Πόλη, με πρώιμα βιώματα κοσμοπολιτισμού στο Παρίσι, επιστροφή στην Ελλάδα, συμμετοχή και σύντομη αιχμαλωσία στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αντιμετώπιζε συνεχώς αναχώματα. Στην ουσία πολεμούσε μεγάλο μέρος της ζωής του έναντι εκείνων που λοιδορούσαν την ποίησή του και ενίοτε τη ζωγραφική του με μόνη παρηγοριά και στήριγμα τον Εμπειρίκο.

Εγγονόπουλος: Η μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη τον επανασυστήνει στο κοινό-1
Η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου εγκαινίασε το αφιέρωμα. (PANOULIS PHOTOGRAPHY)

Πριν από λίγες μέρες, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας εγκαινίασε μια μεγάλη έκθεσή του στο Ιδρυμα Θεοχαράκη που συγκεντρώνει 140 έργα του από πολλές διαφορετικές πηγές, ώστε να φτιαχτεί ένα πλήρες ψυχογράφημα της προσωπικότητας που μας εισήγαγε στον υπερρεαλισμό. To αφιέρωμα αυτό, στην εκπνοή του χειμώνα του 2022 και με δύσκολες συνθήκες για την ανθρωπότητα, μας επανασυστήνει έναν ζωγράφο και ποιητή που έχει πολλά να μας διδάξει για την αντοχή, το προσωπικό μέτρο, την αίσθηση του χρέους απέναντι στους άλλους. Πρωτίστως την ικανότητά του να χαράζει τον δικό του δρόμο. «Θα τον μνημονεύουμε πάντα και με τις δύο του ιδιότητες, και θα τον τιμάμε σαν κορυφαίο Ελληνα δημιουργό που συνύφανε το πνεύμα και τις προκλήσεις του μοντερνισμού με τα χρώματα, τις λέξεις και τους θρύλους της λαϊκής μας παράδοσης, με τον αρχαίο και βυζαντινό πολιτισμό, προσεγγίζοντας μ’ ένα καινούργιο βλέμμα τα παλιά πράγματα, με μια νέα ματιά τους παλιούς μύθους», είπε η ΠτΔ.

Εγγονόπουλος: Η μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη τον επανασυστήνει στο κοινό-2
Ο επιμελητής Τάκης Μαυρωτάς με τη Μαρίνα Λαμπράκη. (PANOULIS PHOTOGRAPHY)

Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, που θα συνεχιστεί μέχρι και τα μέσα Ιουνίου και έχει τίτλο «Ο Ορφέας του Υπερρεαλισμού», έχει πολλές πτυχές, όπως άλλωστε και η καλειδοσκοπική σκέψη του Εγγονόπουλου. Αυτό που πάντα γοητεύει στην περίπτωσή του δεν είναι μόνο η οικουμενική ελληνικότητά του αλλά και το πώς ο ίδιος μεταβόλισε τις δυσάρεστες εμπειρίες του Μετώπου σε κάτι που είχε πανανθρώπινη λογοτεχνική και ζωγραφική αξία. Μπορούσε να κινηθεί, όπως σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Τάκης Μαυρωτάς, από το παρόν στο παρελθόν και από το όραμα και τον μύθο στην πραγματικότητα με μια πνευματική ευελιξία που αξίζει να γνωρίσουμε μέσα από τα έργα του.

Εγγονόπουλος: Η μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη τον επανασυστήνει στο κοινό-3
Ο Μάκης Μάτσας με τον Κώστα Τσόκλη και τη Μαρίνα Θεοχαράκη. (PANOULIS PHOTOGRAPHY)

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT