Ζωγραφίζοντας τη θάλασσα. Μια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος στη Σύρο

Ζωγραφίζοντας τη θάλασσα. Μια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος στη Σύρο

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, έχει ένα θαρραλέο χόμπι. Είναι δεινός κολυμβητής αποστάσεων σε κυματώδη θάλασσα. Διόλου τυχαίο, λοιπόν, που στο γραφείο του έχει επιλέξει έναν ωραίο πίνακα με καράβια του Πάρι Πρέκα, ο οποίος φανερώνει και τη μεγάλη του αγάπη για το υγρό στοιχείο. Είναι ένα «διαμαντάκι» ζωγραφικής που, όπως και πολλά άλλα, ανήκει στην ΤτΕ. Τον πλούτο και το βάθος της Συλλογής της είχαν διαπιστώσει και όσοι επισκέφθηκαν και την πολύ ωραία έκθεση του 2018, με τίτλο «Τόποι Αναφοράς», στο Μουσείο Μπενάκη. Το corpus άρχισε να διαμορφώνεται ήδη από την έναρξη λειτουργίας της Τράπεζας το 1928 και αριθμεί σήμερα περίπου 3.000 έργα τέχνης, κυρίως παραστατικής ζωγραφικής και χαρακτικής, καθώς και μικρό αριθμό γλυπτών με διαφορετικές όψεις της νεοελληνικής τέχνης. Ανάμεσά τους βρίσκονται έργα από σημαντικούς ζωγράφους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα.

Συγκυριακά, πολλοί από αυτούς ήταν θαλασσογράφοι και αυτό έδωσε το έναυσμα για μια χορταστική έκθεση που εγκαινιάζεται απόψε από τον κ. Στουρνάρα στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στη Σύρο με αυτό το θέμα. Η επιμελήτρια Χάρις Κανελλοπούλου θέλησε να δείξει τις καλειδοσκοπικές πτυχές της αποτύπωσης του νερού με 51 θαλασσογραφίες, πολύ διαφορετικές η μία από την άλλη. Κάποιες καταφέρνουν να αιχμαλωτίσουν το μεγαλείο της φύσης, άλλες την ηδύτητα του παράκτιου τοπίου. Ορισμένες καταγράφουν την ανθρώπινη παρουσία ή δραστηριότητα, τη ζωή της ελληνικής ναυτοσύνης και των ψαράδων, αλλά και τη ζωτική ευχαρίστηση της θαλασσινής εμπειρίας, ενώ λίγες είναι αφιερωμένες σε ιστορικά γεγονότα και πολεμικές σκηνές.

Ζωγραφίζοντας τη θάλασσα. Μια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος στη Σύρο-1
Εργο του πιο διάσημου θαλασσογράφου μας, του Βολανάκη.

Σπουδαίο είναι πως –μέσα από τα κύματα– βλέπει κανείς και τα ρεύματα που διέτρεξαν την τέχνη από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα: από τον κατεξοχήν θαλασσογράφο Βολανάκη, τον Αλταμούρα που ζωγράφισε στο χλωμό φως του Βορρά, τον Αιμίλιο Προσαλέντη, τον Βυζάντιο και τον Μαλέα, στη νεότερη γενιά του Πάρι Πρέκα, του Σωτήρη Σόρογκα και του Θανάση Μακρή. Η Πινακοθήκη Κυκλάδων, που φρεσκαρίστηκε με τη στήριξη του Συριανού εφοπλιστή Αντώνη Κομνηνού, είναι ένας πολύ ταιριαστός χώρος για μια τέτοια έκθεση, καθώς αποτελεί το κτίριο που στέγαζε τα παλιά τελωνεία του νησιού. Η Σύρος γνώρισε τη μεγαλύτερη άνθησή της στις εποχές της ιστιοφόρου ναυτιλίας, προτού ο Πειραιάς «κλέψει» τα πρωτεία από την Ερμούπολη.

Ζωγραφίζοντας τη θάλασσα. Μια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος στη Σύρο-2
Μια θαυμάσια υδατογραφία του Πάρι Πρέκα.

Αυτή την περίοδο διοργανώνεται στο νησί και ένα ακόμα αφιέρωμα που αφορά τη θάλασσα, από μια άλλη σκοπιά, στην αίθουσα τέχνης Βάτη. Είναι η έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Μ. Φουστάνου, με τίτλο «Η εμπορική ναυτιλία στη μεταπολεμική Ερμούπολη», που έχει διοργανώσει η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΝΑΒΙΡΑ. Παρουσιάζει σπάνιες εικόνες από εμπορικά πλοία νηολογημένα στη Σύρο, το Νεώριο του νησιού, στιγμές της καθημερινής ζωής στα ναυπηγεία και πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στην ανάπτυξη της ναυτιλίας από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 έως το ’80. Εως τις 2 Αυγούστου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή