Ελληνικές αρχαιότητες μέσα από τον φακό του Μακέιμπ στην Κωνσταντινούπολη

Ελληνικές αρχαιότητες μέσα από τον φακό του Μακέιμπ στην Κωνσταντινούπολη

Έστρεψε τον φακό του από το 1954 σε μια terra incognita, την Αθήνα αλλά και τη νησιωτική και επαρχιακή Ελλάδα ως νεαρός επισκέπτης

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φαντάζομαι ότι οι Κωνσταντινουπολίτες που θα διαβούν το κατώφλι του Σισμανογλείου για να δουν την έκθεση φωτογραφιών του Αμερικανού Ρόμπερτ Μακέιμπ θα φέρουν στο μυαλό τους τις εικόνες του Αρά Γκιουλέρ. Του θρυλικού Αρμένη φωτογράφου που απαθανάτισε σε ασπρόμαυρες λήψεις τους ανθρώπους του μόχθου και τη μοναδική ατμόσφαιρα της Πόλης το 1950 και ’60. Ομως υπάρχει μια μεγάλη διαφορά μεταξύ τους: ο Γκιουλέρ είναι σαρξ εκ της σαρκός της Ιστανμπούλ, ένα χαρισματικό της τέκνο, ενώ ο Μακέιμπ έστρεψε τον φακό του από το 1954 σε μια terra incognita, την Αθήνα αλλά και τη νησιωτική και επαρχιακή Ελλάδα ως νεαρός επισκέπτης. Είναι λοιπόν εξαιρετικά συγκινητικό ότι στο πλαίσιο των εορτασμών της εθνικής μας εορτής της 25ης Μαρτίου το ελληνικό προξενείο στην Κωνσταντινούπολη αποφάσισε να διοργανώσει ένα αντιπροσωπευτικό αφιέρωμα στη δουλειά αυτού του φωτογράφου, ο οποίος πολιτογραφήθηκε τιμητικά Ελληνας πριν από λίγα χρόνια για το γεγονός ότι εδώ και 70 χρόνια έχει εστιάσει το βλέμμα του στην πατρίδα μας.

Ελληνικές αρχαιότητες μέσα από τον φακό του Μακέιμπ στην Κωνσταντινούπολη-1

Εκθεση φωτογραφιών

Η έκθεση «Η ποίηση της πέτρας. Η κλασική Ελλάδα μέσα από τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ» άνοιξε στις 28 Μαρτίου και τα εγκαίνια τίμησαν με την παρουσία τους ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, αρχιερείς, μέλη του διαπιστευμένου στην Κωνσταντινούπολη προξενικού σώματος, Ελληνες και Τούρκοι επιχειρηματίες, σύσσωμο το προεδρείο του Συνδέσμου Ρωμαίικων Κοινοτικών Ιδρυμάτων, Ελληνες και ξένοι ανταποκριτές και Τούρκοι δημοσιογράφοι. Ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, πρέσβης Κωνσταντίνος Κούτρας, υπογράμμισε πως «ο πολιτισμός είναι ένα λεπτό νήμα που μας ενώνει όλους, ανεξαρτήτως καταγωγής, φύλου, θρησκευτικών πεποιθήσεων». Αναφέρθηκε στο νόημα της εθνικής εορτής, εστίασε στην Ελλάδα ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Δεν παρέλειψε να επισημάνει και το μήνυμα που δόθηκε από τις δύο χώρες, Ελλάδα και Τουρκία, με την υπογραφή της Διακήρυξης των Αθηνών και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται με τον πολιτικό διάλογο, τη θετική ατζέντα καθώς και τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης σε μια κρίσιμη περίοδο διεθνώς.

Ελληνικές αρχαιότητες μέσα από τον φακό του Μακέιμπ στην Κωνσταντινούπολη-2
Ο Κωνσταντίνος Κούτρας με τη Σοφία Χηνιάδου-Καμπάνη.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Σοφία Χηνιάδου-Καμπάνη εστίασε στη δουλειά του Μακέιμπ: «Από αυτή την πλούσια δεξαμενή φωτογραφιών επιλέξαμε 55 εικόνες κυρίως από τη συλλογή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, που βρίσκεται στους πρόποδες του ιερού βράχου», τόνισε. Ο ίδιος ο φωτογράφος δεν κατάφερε να ταξιδέψει ώς την Πόλη για τα εγκαίνια αλλά έστειλε το δικό του μήνυμα: «Η πρώτη μου ευκαιρία να φωτογραφίσω τις ελληνικές αρχαιότητες ήταν το 1954 κατά την πρώτη μου επίσκεψη στην Ελλάδα. Εγραψα στους γονείς μου ότι οι πέτρες της Ακρόπολης παρουσίαζαν ατελείωτες ευκαιρίες για νέες εικόνες καθώς ο ήλιος κινούνταν στον ουρανό. Διαπίστωσα ότι αυτό εξακολουθεί να ισχύει και 70 χρόνια αργότερα».

Ελληνικές αρχαιότητες μέσα από τον φακό του Μακέιμπ στην Κωνσταντινούπολη-3
Η είσοδος του Σισμανογλείου με την αφίσα του Ρόμπερτ Μακέιμπ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή