Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης

Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης

Το 2009, ο Νίκος Σταμπολίδης ως διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης εγκαινίασε για πρώτη φορά πρωτοπόρους θεματικές αρχαιολογικές εκθέσεις –όπως η εξαιρετική τριλογία «Eρως, Ιασις, Θάνατος»– ανοίγοντας νέους δρόμους. Εως τότε, τα αρχαιολογικά αφιερώματα μπορεί να είχαν λαμπρά εκθέματα, αλλά συνήθως το κοινό τους περιοριζόταν στις μεγαλύτερες ηλικίες

2' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2009, ο Νίκος Σταμπολίδης ως διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης εγκαινίασε για πρώτη φορά πρωτοπόρους θεματικές αρχαιολογικές εκθέσεις –όπως η εξαιρετική τριλογία «Eρως, Ιασις, Θάνατος»– ανοίγοντας νέους δρόμους. Εως τότε, τα αρχαιολογικά αφιερώματα μπορεί να είχαν λαμπρά εκθέματα, αλλά συνήθως το κοινό τους περιοριζόταν στις μεγαλύτερες ηλικίες. Δεν είχαν απήχηση στη νεολαία, δεν ταξίδευαν τα θέλγητρά τους από στόμα σε στόμα, δεν ξέφευγαν από την πεπατημένη της χρονολογικής ή γεωγραφικής προσέγγισης. Εστιάζονταν μονάχα σε μια περιοχή ή μια εποχή και δεν είχαμε δει ποτέ έργα αναγεννησιακά ή μοντέρνα να συνδιαλέγονται με τα σπαράγματα του παρελθόντος. Χαρισματικός δάσκαλος και άνθρωπος που ξέρει να κάνει την Ιστορία γοητευτική και στους μη ειδήμονες, ο Μικρασιάτης και Κρητικός Σταμπολίδης μας χάρισε αυτήν τη σεζόν μία από τις πιο ωραίες εκθέσεις με ματιά –πάντα– καλειδοσκοπική. Ηταν τα «Νοήματα. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα», η οποία ολοκληρώθηκε στα μέσα Απριλίου και έφερε εγγύτερα αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και σύγχρονη τέχνη.

Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης-1
Ο Γιώργος Προκοπίου με τον Θανάση Μαρτίνο. [PANOULIS]

Και πάλι στο επίκεντρο του αφιερώματος είναι ο άνθρωπος με 165 εκθέματα –κάποια εκ των οποίων ακριβοθώρητα αριστουργήματα– που έφτιαξαν ένα σπονδυλωτό αφήγημα. Ηρθαν στο Μουσείο της Ακρόπολης αντικείμενα, με δάνεια από 30 μουσεία του εξωτερικού, όπως το Βρετανικό, το Πράδο, το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, η Gallerie dell’Accademia της Βενετίας και τα αρχαιολογικά της Νάπολης, της Ρώμης και της Ελλάδας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Χριστιανικό και Βυζαντινό Μουσείο). Ο στόχος ήταν να «ενσαρκωθούν» οπτικά έννοιες όπως οι προσωποποιήσεις και οι αλληγορίες, οι συμβολισμοί, οι ειρωνείες, τα υπονοούμενα, οι μεταφορές. Με εικόνες εναργείς και διασυνδέσεις ευφάνταστες, οι θεατές ακολούθησαν το νήμα που συνέδεσε παραστάσεις αρχαίων αγγείων με αναγεννησιακούς ζωγράφους και τον Τσαρούχη, τα ψηφιδωτά και τη μεταβυζαντινή τέχνη.

Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης-2
Ο Νίκος Σταμπολίδης κρατάει το δώρο που του έδωσε ο Αντώνης Κομνηνός. [PANOULIS]

Χιλιάδες επισκέπτες χάρηκαν αυτές τις «συνάψεις», αλλά μία από τις συγκινητικότερες στιγμές της έκθεσης ήταν το finissage της με μια ξεχωριστή δεξίωση στο εστιατόριο του Μουσείου της Ακρόπολης που παρέθεσαν από κοινού το διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου Ακρόπολης και το Ιδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός, το οποίο ήταν και μεγάλος χορηγός της περιοδικής έκθεσης. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και η πρόεδρος της Δημοκρατίας της Σλοβενίας Νατάσα Πιρτς Μουσάρ, στο πλαίσιο της επίσκεψής της στην Ελλάδα. Το «παρών» έδωσαν η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο πρόεδρος της Βουλής, Κώστας Τασούλας, καθώς και λαμπροί προσκεκλημένοι από τους χώρους της πολιτικής, του εφοπλισμού, του επιχειρείν, της τέχνης και των φιλανθρωπικών ιδρυμάτων.

Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης-3
Το ζεύγος Αθανασίου Λασκαρίδη στην εκδήλωση. [PANOULIS]

Τα πάντα είχαν «σκηνογραφηθεί» μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, μέχρι και τα φρέσκα άνθη που στόλιζαν τα τραπέζια είχαν την ίδια σκούρα μοβ απόχρωση με τους τοίχους της έκθεσης. Την ώρα που ο Αντώνης Κομνηνός και ο Νίκος Σταμπολίδης υποδέχονταν τους νεοαφιχθέντες, οι μουσικοί Ευαγγελία Κοσιόγλου (άρπα), Μάνος Κιτσικόπουλος (πιάνο) και Ελσα Παπέλη (βιολοντσέλο) επένδυαν με νότες τη βραδιά. Βέβαια, αυτό που έκλεψε την παράσταση ήταν ένα διαλεχτό δώρο που προσέφερε ο Συριανός εφοπλιστής στον διευθυντή του μουσείου. Επρόκειτο για έργο του σχεδιαστή κοσμημάτων Ακη Γκούμα εμπνευσμένο από τα εκθέματα και τον αλληγορικό χαρακτήρα της έκθεσης: από ένα χρυσό τόξο με βέλος και έναν ερωτιδέα.

Λαμπρό κλείσιμο μιας καλειδοσκοπικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης-4
Η Ελένη Μαρτίνου, η Αφροδίτη Λίτη και ο Ευγένιος Κοροπούλης. [PANOULIS]
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή