ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Εξ αποστάσεως ντοκιμαντέρ για τη Γουχάν από τον Αϊ Ουέι Ουέι

o-kurios-siderodromikos-stathmos-tes-goukhanuperjumbo

Τα πλάνα του τρέιλερ προσφέρουν μια καθηλωτική σύνοψη: μονάδες εντατικής θεραπείας σε οργανωμένο παροξυσμό, νοσηλευτές και γιατροί που ανταμείβονται με την ιδιότητα του μέλους του Κομουνιστικού Κόμματος, σακούλες με στάχτες που πρέπει οπωσδήποτε να στριμωχτούν σε μικρές τεφροδόχους και, φυσικά, απέραντα αστικά τοπία χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη παρουσία.

Ποιος ξέρει τι άλλο θα καταγράφει το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Coronation» από τις ημέρες της καραντίνας στην κινεζική Γουχάν, από όπου θεωρείται ότι ξεκίνησε την επέλασή της η πανδημία του κορωνοϊού. Ο σκηνοθέτης πάντως του ντοκιμαντέρ, ο Κινέζος αντιφρονών καλλιτέχνης Αϊ Ουέι Ουέι, το δήλωσε ξεκάθαρα προ ημερών στους New York Times: «Είναι ένα ντοκιμαντέρ για την Κίνα». «Αναφέρεται στο lockdown που επιβλήθηκε λόγω κορωνοϊού, αλλά προσπαθεί να αποτυπώσει όσα πέρασαν οι απλοί άνθρωποι», διευκρίνισε.

Το ενδιαφέρον είναι ότι ακριβώς μερικοί τέτοιοι άνθρωποι βοήθησαν τον Ουέι Ουέι στην κινηματογράφηση της ταινίας του, μιας και ο ίδιος διαμένει τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και εν προκειμένω στην Αγγλία. Είτε εθελοντικά είτε ως σταθεροί συνεργάτες του, και πάντοτε υπό τη μακρινή καθοδήγησή του, κατέγραψαν με κινητά τηλέφωνα ή με κάμερες την καραντίνα της Γουχάν από την αρχή έως το τέλος, συγκεντρώνοντας, συνολικά, πλάνα περίπου 500 ωρών.


Ο Κινέζος σκηνοθέτης και εικαστικός Αϊ Ουέι Ουέι.

Κι ενώ το τελικό αποτέλεσμα, διάρκειας περίπου δύο ωρών, ξεκινάει με την απεικόνιση ενός κρατικού μηχανισμού εντυπωσιακά αποτελεσματικού (τόσο ώστε να υψώσει νοσοκομεία σε ένα δεκαπενθήμερο και να περιορίσει τους θανάτους από κορωνοϊό σε 4.700, τη στιγμή που οι πολύ μικρότερες ΗΠΑ πλησιάζουν τις 180.000), στη συνέχεια αποκαλύπτεται η άλλη όψη του νομίσματος της κρατικής αποτελεσματικότητας: σύμφωνα με τις κριτικές του, στο «Coronation» βλέπουμε μεταξύ άλλων έναν εργάτη που εγκαταλείπει αναγκαστικά τη Γουχάν έχοντας συμβάλει στην ανέγερση των προσωρινών νοσοκομείων της, επειδή όμως απαγορεύεται να εισέλθει και στην πόλη του, τη Χενάν, φτάνει να κοιμάται στο αυτοκίνητό του· έναν νεαρό που δεν μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στις στάχτες του πατέρα του, γιατί οι Αρχές φοβούνται ότι η θλίψη του θα μεταμορφωθεί σε θυμό· μια παλιά κομμουνίστρια, που θεωρεί την καραντίνα παραβίαση των ελευθεριών της, τη στιγμή που ο γιος της εμπιστεύεται το σχέδιο του προέδρου Σι Τζινπίνγκ, αλλά όχι και την επικοινωνιακή πλαισίωσή του.

Το ντοκιμαντέρ διατίθεται από τις πλατφόρμες Vimeo και Alamo. Ο Αϊ Ουέι Ουέι ήλπιζε να γίνει δεκτό και σε κινηματογραφικές διοργανώσεις, όμως τα φεστιβάλ της Βενετίας, του Τορόντο και της Νέας Υόρκης (όπως επίσης το Netflix και το Amazon) απέρριψαν την ταινία, παρά το αρχικό ενδιαφέρον τους. Ο λόγος, σύμφωνα με τον Κινέζο καλλιτέχνη, είναι απλός: δεν θέλουν να χαλάσουν τις σχέσεις και τις οικονομικές δοσοληψίες τους με την Κίνα.