Η Μαριάννα Οικονόμου για το ντοκιμαντέρ με θέμα το σόου του Dior: «Με ενδιέφερε ο διάλογος ανάμεσα σε δύο κόσμους»

Η Μαριάννα Οικονόμου για το ντοκιμαντέρ με θέμα το σόου του Dior: «Με ενδιέφερε ο διάλογος ανάμεσα σε δύο κόσμους»

Στο ντοκιμαντέρ «The Greek Bar Jacket», η Μαριάννα Οικονόμου καταγράφει την προετοιμασία για το σόου Dior Cruise 2022 τον περασμένο Ιούνιο στο Καλλιμάρμαρο

4' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ήταν μια από τις πιο πολυσυζητημένες επιδείξεις μόδας παγκοσμίως, όχι μόνο για την παρουσίαση της συλλογής ενδυμάτων και αξεσουάρ αλλά κυρίως για τη διοργάνωσή της σε ένα από τα πιο εμβληματικά τοπόσημα στην Αθήνα: το Παναθηναϊκό Στάδιο. Τον περασμένο Ιούνιο ο Οίκος Dior αποκάλυψε τη συλλογή Cruise 2022 σε μια εκδήλωση εμπνευσμένη από στοιχεία και σύμβολα του ελληνικού πολιτισμού.

Πίσω όμως από τη λάμψη του σόου και τις άριστες κριτικές που έλαβε από τον διεθνή Τύπο για το αποτέλεσμά του, κρύβονται πολλοί μήνες σκληρής δουλειάς, πίεσης στους χρόνους αλλά παράλληλα αστείρευτη δημιουργικότητα. Αυτή την αθέατη πλευρά καταγράφει η Μαριάννα Οικονόμου στο νέο της ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Greek Bar Jacket», που προβάλλεται από την Πέμπτη στο κανάλι του Dior στο YouTube. Περίπου τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του πολύ επιτυχημένου ντοκιμαντέρ «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» αλλά και άλλα πρότζεκτ όπως τα «Food for Love», «Ο πιο μακρύς δρόμος» κ.α., η βραβευμένη σκηνοθέτις επέστρεψε με ένα φιλμ που αναδεικνύει την ευρηματικότητα, τη φαντασία των Ελλήνων παραγωγών ένδυσης σε συνεργασία με τους Γάλλους μετρ της υψηλής ραπτικής και ασφαλώς το ελληνικό τοπίο.  

Το εγχείρημα ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2020 μετά από ένα email του Dior προς την εταιρεία παραγωγής ANEMON με την οποία η σκηνοθέτις συνεργάστηκε στο πιο πρόσφατο ντοκιμαντέρ της «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες». «Ζητούσαν τη συνεργασία μας για κάτι το οποίο επρόκειτο να κάνουν στην Αθήνα, χωρίς να μας πουν όμως λεπτομέρειες καθώς ήθελαν να υπάρξει μυστικότητα. Oμολογώ ότι στην αρχή δεν το πολυπιστέψαμε. Γιατί η δική μου δουλειά είναι επί της ουσίας ντοκιμαντέρ που ασχολούνται με κοινωνικά θέματα, ανθρώπινες ιστορίες. Δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με τη μόδα, δεν είχα καμία ιδιαίτερη σχέση. Το πρώτο email ακολούθησαν κι άλλα. Μας είπαν “θέλουμε μια ελληνική ματιά, ανθρωποκεντρική η οποία δεν σχετίζεται με τη μόδα”. Άρα, από το πουθενά, βρέθηκα να ασχολούμαι και με αυτό το αντικείμενο», λέει η Μ. Οικονόμου.  

Η πρόκληση, όπως αναφέρει, ήταν μεγάλη κυρίως λόγω των συνθηκών κάτω από τις οποίες δούλεψε η ίδια. «Βρισκόμασταν σε εποχή λοκντάουν και υπήρχε τεράστια πίεση χρόνου. Ήταν ένας κόσμος τον οποίο δεν γνώριζα ενώ η προετοιμασία θα έπρεπε να γίνει πολύ γρήγορα. Ο λόγος που κάνω ντοκιμαντέρ είναι επειδή με γοητεύουν αυτοί οι διαφορετικοί κόσμοι. Επιπλέον, ήταν για μένα πάρα πολύ τιμητικό, μου είχαν απόλυτη εμπιστοσύνη. Μου έλεγαν “κάνε ό,τι θέλεις, όπως εσύ το βιώνεις, όπως εσύ το βλέπεις”, το οποίο και κράτησαν μέχρι τέλους. Είδαν την ταινία όταν ήταν σχεδόν ολοκληρωμένη. Από έναν τόσο μεγάλο Οίκο που έχει σημασία η εικόνα του, αυτό ήταν πολύ σημαντικό», εξηγεί.

Η Μαριάννα Οικονόμου για το ντοκιμαντέρ με θέμα το σόου του Dior: «Με ενδιέφερε ο διάλογος ανάμεσα σε δύο κόσμους»-1

Από το Παρίσι μέχρι το Σουφλί

Όραμα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Dior Μαρία Γκράτσια Κιούρι ήταν, πέρα από την προβολή του πολιτισμού της χώρας μας, να τιμήσει και τη λαϊκή τέχνη από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα. Για να το επιτύχει αυτό, θα έπρεπε να ταξιδέψει από το ένα άκρο της Ελλάδας ως το άλλο, προκειμένου να συνεργαστεί με δεξιοτέχνες της ραπτικής και της υφαντικής, οικογενειακά εργαστήρια και βιοτεχνίες που θα παρασκεύαζαν τα ρούχα της νέας κολεξιόν. Μαζί με τους συνεργάτες της, άρχισε να φτάνει στη χώρα τον Ιανουάριο του 2021. «Ήταν εντυπωσιακό ότι μελέτησε την Ελλάδα, μίλησε με πολύ κόσμο, επισκέφθηκε πολλά μέρη, έμαθε ιστορία, πήγε στα μουσεία. Ήθελε να νιώσει τον πολιτισμό και την ιστορία μας και να τα μεταφέρει στον σύγχρονο κόσμο».

Ωστόσο, η σκηνοθέτις δεν γνώριζε από την αρχή ποια θα ήταν η δομή της ιστορίας. «Τα πρώτα γυρίσματα ήταν λίγο χαώδη. Τρέχαμε πίσω από τους επισκέπτες και καταγράφαμε ουσιαστικά τα δικά τους ταξίδια που έκαναν ανά τη χώρα, τις συναντήσεις τους με κόσμο, τις επισκέψεις σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και βιοτεχνίες».

Το φιλμ ακολουθεί την ομάδα από το Παρίσι μέχρι το Άργος, το Σουφλί, τη Θάσο, τον Πειραιά και την Αθήνα. «Είχα μεγάλη αγωνία σε όλη τη διάρκεια κι αυτό γιατί αναρωτιόμουν “πώς είναι δυνατόν από ένα τέτοιο γύρισμα και μια τέτοια προσέγγιση να διαμορφωθεί ένα ντοκιμαντέρ;”». Η δημιουργός τονίζει ότι η διαδικασία του γυρίσματος ήταν πολύ διαφορετική από αυτή ενός ντοκιμαντέρ. «Φοβόμουν πολύ μήπως τελικά το αποτέλεσμα είχε τη μορφή ρεπορτάζ και δεν θα μπορούσαμε να πούμε μια ολοκληρωμένη ιστορία».

Η εικόνα για την ιστορία που θα αφηγούνταν, έγινε ξεκάθαρη όταν επικεντρώθηκαν στους ανθρώπους με τους οποίους θα συνεργάζονταν. «Εκεί πλέον άρχισα να εστιάζω στη σχέση με αυτόν τον τελείως διαφορετικό κόσμο. Από τη μια ένας τεράστιος Οίκος μόδας υψηλής ραπτικής και από την άλλη μικρές παραδοσιακές οικογενειακές βιοτεχνίες, τεχνίτες και Έλληνες καλλιτέχνες. Αυτό που με ενδιέφερε είναι να αποτυπώσω τη σχέση αυτή, τον διάλογο που δημιουργήθηκε ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους». Μάλιστα όταν συνειδητοποίησε ότι ίσως το πλέον σημαντικό στοιχείο αυτού του ντοκιμαντέρ ήταν η συνάντηση αυτών των διαφορετικών κόσμων, η κα. Οικονόμου πρότεινε στον Dior να ταξιδέψει ο γνωστός σχεδιαστής και ράφτης Αριστείδης Τζονευράκης στη Γαλλία, να συνεργαστεί μαζί τους από κοντά. «Κι εκείνοι είπαν αμέσως “ναι”. Είναι πολύ σπουδαίο ότι η Κιούρι ήρθε εδώ και εκτός από εμένα, εμπιστεύτηκε τον Αριστείδη όπως επίσης και τους υπόλοιπους δημιουργούς. Μάλιστα στον Αριστείδη εμπιστεύτηκε το πιο σημαντικό και εμβληματικό ένδυμα του Dior, το Bar Jacket. Και το ταξίδι του στο Παρίσι, η επίσκεψη στο ατελιέ του Οίκου, εμπλούτισε το φιλμ, έδωσε ένα σημαντικό στοιχείο», αναφέρει.

Η Μαριάννα Οικονόμου για το ντοκιμαντέρ με θέμα το σόου του Dior: «Με ενδιέφερε ο διάλογος ανάμεσα σε δύο κόσμους»-2

«Η παραδοσιακή τέχνη μπορεί να γίνει πιο εξωστρεφής»

Το «The Greek Bar Jacket» ήταν προγραμματισμένο να προβληθεί σε πρεμιέρα στην Ελλάδα, αλλά αναβλήθηκε λόγω της έξαρσης της πανδημίας. Όμως, οι συντελεστές ελπίζουν η παρουσίαση να πραγματοποιηθεί την άνοιξη με κοινό. «Για μένα είναι πολύ σημαντικό. Θα ήθελα πραγματικά να τιμήσουμε αυτούς τους ανθρώπους που δούλεψαν με τον Dior και επίσης να περάσουμε το μήνυμα ότι η λαϊκή, παραδοσιακή τέχνη πραγματικά μπορεί να έχει και διαφορετικού είδους ανοίγματα, εκφράσεις, να γίνει πιο εξωστρεφής. Να τη γνωρίσει η νέα γενιά και να υποστηριχθεί και από την Πολιτεία». 

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή