Silver Alert για τον Φίντσερ!

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το «Κορίτσι που εξαφανίστηκε» έρχεται ορμητικά στο προσκήνιο, με κεκτημένη ταχύτητα λόγω της επιτυχίας του ομότιτλου μπεστ σέλερ της Τζίλιαν Φλιν, λες και έχει προεξοφλήσει και την κινηματογραφική του επιτυχία. Σε προκαλεί, με πρόσχημα το μυστήριο, να το αντιμετωπίσεις σαν παζλ. Αν το καταφέρεις, ύστερα από 145 λεπτά της ώρας, συμπεραίνεις πως ο Ντέιβιντ Φίντσερ γύρισε μια εξαντλητική σε διάρκεια παραλλαγή του «Πολέμου των Ρόουζ» κλείνοντας το μάτι σε πλήθος ταινιών, από το «Ψυχώ» μέχρι το «Βασικό ένστικτο».

Η φόρμα του είναι εξαιρετική αλλά κούφια, και το «Κορίτσι» του εξαφανίζεται φλερτάροντας ασταμάτητα με στερεότυπα (του ερωτικού και οικογενειακού δράματος, του θρίλερ, του τρόμου, της μαύρης κωμωδίας, της σαπουνόπερας, της κοινωνικής σάτιρας). Κάποιες στιγμές νομίζεις πως ο Φίντσερ είναι αυτοκαταστροφικός, εγκλωβισμένος σε ένα λαβύρινθο στα ερείπια της αποδόμησης των κινηματογραφικών ειδών. Μπλεγμένος σε ένα δράμα, με ήρωες σχηματικούς και χωρίς ιδιαίτερο ψυχολογικό βάθος. Χαμένος σε θρίλερ χωρίς σασπένς. Στο αργόσυρτο και ντοκιμαντερίστικο «Zodiac», όπου φάνταζε σαν να ήθελε να ξεφορτωθεί την τεράστια επιτυχία του «Seven», τα είχε πάει πολύ καλύτερα.

Σύννεφο από ζάχαρη

Ο Νικ Νταν έχει αποφασίσει να διαφύγει από τον φαινομενικά τέλειο γάμο του με την Εϊμι, στον οποίο έχει παγιδευτεί. Στην πέμπτη επέτειό τους η Εϊμι εξαφανίζεται μυστηριωδώς από το σπίτι. Σπασμένα κρύσταλλα και σβησμένα ίχνη από αίμα, που προδίδουν μακελειό, ενοχοποιούν τον Νικ, παραλίγο φυγάδα που δεν πρόλαβε να ανοίξει πρώτος την πόρτα. Ο Νικ και η Εϊμι φιλήθηκαν για πρώτη φορά σε ένα σύννεφο από ζάχαρη, ερωτεύθηκαν κεραυνοβόλα και παντρεύτηκαν. Λίγο μετά προσγειώθηκαν στην πραγματικότητα. Συνήθως έτσι αρχίζουν και τελειώνουν οι ιστορίες γύρω από τέλειους γάμους.

Οι σχέσεις εξουσίας και τα μικρά ή μεγάλα εγκλήματα μεταξύ συζύγων γίνονται αφορμή για ένα παιχνίδι με τον θεατή, τον οποίο ο Φίντσερ θέλει να τον κάνει «συνεργό» του στην κατασκευή της παράδοξης μυθοπλασίας του. Ξεκινάει από το καθημερινό και το κοινότοπο (από μια ιστορία που μοιάζει άλλοτε με αστυνομικό χρονικό και άλλοτε με τηλεοπτικό ριάλιτι), για να μετατρέψει το δράμα γύρω από την κρίση του γάμου σε ταινία τρόμου.

Το φιλμ ξεκινάει με τον Νικ στο κάδρο, ο άξονας της αφήγησης όμως είναι η Εϊμι. Μια γυναίκα κατά τα φαινόμενα δυναμική, που φτιάχνει στο μυαλό της την εικόνα του ιδανικού σύζυγου και της τέλειας οικογένειας με τον ίδιο τρόπο που φροντίζει την εικόνα της μπροστά στον καθρέφτη. Απέναντί της βρίσκεται ένας εγωκεντρικός και επιπόλαιος άντρας, που θεωρεί τα πάντα δεδομένα και που δεν μπορεί να τη στηρίξει στα δύσκολα. Ο Νικ είναι το παιδί που συνεχίζει να μαζεύει παιχνίδια (το μοναδικό τεκμήριο της ενοχής του) στην αποθήκη.

Στο μπάνιο και οι δύο

Σε μια φευγαλέα σκηνή το «θύμα», η εξαφανισμένη Εϊμι, επιστρέφει στο σπίτι γεμάτη αίματα και μπαίνει στο μπάνιο μαζί τον «δολοφόνο» της, τον Νικ. Εκείνη είχε σκηνοθετήσει την ενοχή του για να τον εκδικηθεί. Εκείνος σκηνοθέτησε την επιστροφή της, χρησιμοποιώντας τη δύναμη των μίντια, για να γλιτώσει την κρεμάλα (στο Μιζούρι όπου εκτυλίσσεται η ιστορία εφαρμόζεται η θανατική ποινή). Τα αίματα ξεπλένονται και το έγκλημα είναι σαν να μην έγινε ποτέ. Η σκηνή μοιάζει σαν παιχνίδι του Φίντσερ με το κλασικό «Ψυχώ». Πιθανή μετατόπισή της από το γκροτέσκ προς το φανταστικό θα μας επέτρεπε να μιλήσουμε για τη φανταστική περιπέτεια μιας παντρεμένης που έζησε ισχυρό ψυχολογικό σοκ.

Στον χθεσινό «Πόλεμο των Ρόουζ» και οι δύο σύζυγοι είναι εμφανώς τσακισμένοι στο τέλος. Στον σημερινό των Νταν, νικήτρια φαινομενικά είναι η γυναίκα. Ο καθρέφτης ραγίζει μέχρι να σπάσει και το είδωλο της Εϊμι αλλάζει διαρκώς έως ότου πέσει άπλετο φως στο μυστήριο της εξαφάνισής της: η επιτυχημένη συγγραφέας γίνεται απατημένη σύζυγος και στη συνέχεια υστερική στρίγγλα. Στο τέλος, η καρικατούρα μιας φαμ φατάλ μπαίνει στο κάδρο της σαπουνόπερας. Τότε φαίνεται το αληθινό δράμα. Εχει πιο ενδιαφέρον να συζητάς γι’ αυτή την ταινία, παρά να τη βλέπεις. Το σενάριό της γράφηκε από την Τζίλιαν Φλιν.

Δείτε

«Το κορίτσι που εξαφανίστηκε» (Gone Girl, 2014)

Ο Ντέιβιντ Φίντσερ μεταφέρει στην οθόνη το μυθιστόρημα της Τζίλιαν Φλιν έχοντας ως πρωταγωνιστές του τον Μπεν Αφλεκ και τη Ρόζαμουντ Πάικ. Η Εϊμι, που υπήρξε διάσημη συγγραφέας, έχει αφήσει τη Νέα Υόρκη και έχει μετακομίσει σε μια πόλη του Μιζούρι ακολουθώντας τον σύζυγό της, τον Νικ, πρώην δημοσιογράφο σε περιοδικό και σήμερα άνεργο. Μια μέρα η Εϊμι εξαφανίζεται από το σπίτι. Τα στοιχεία που έρχονται στο φως πείθουν την αστυνομικό που έχει αναλάβει την έρευνα πως ο Νικ είναι ο δολοφόνος. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

«Ο πόλεμος των Ρόουζ» (The War of the Roses, 1989)

Μαύρη κωμωδία του Ντάνι ντε Βίτο (φωτ.). Ενας τελειόφοιτος του Χάρβαντ και μία απόφοιτος λυκείου ερωτεύονται κεραυνοβόλα. Ο γάμος, που επισφραγίζει τον έρωτά τους, φαντάζει συναρπαστικός. Υστερα από κάμποσα χρόνια, όμως, ξεσπάει η κρίση και ο πόλεμος. Το κλασικό μπουρλέσκ, που στηρίχτηκε στην παροιμιώδη σύγκρουση αρσενικού – θηλυκού, εκτίθεται στον σαρκασμό. Με Μάικλ Ντάγκλας, Κάθλιν Τέρνερ. (Σε dvd)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή