Ο Δράκουλας πριν γίνει μύθος

Ο Δράκουλας πριν γίνει μύθος

3' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο κόμης Δράκουλας ξανάρχεται στο προσκήνιο τολμηρός στην εμφάνισή του όσο ποτέ: χωρίς το σήμα κατατεθέν του, την οδοντοστοιχία του, και τα στερεότυπα που πρόσθεσε ο συγγραφέας Μπραμ Στόουκερ στο πορτρέτο του υπαρκτού κόμη Ντρακούλ, για να του δώσει απόκοσμη και απειλητική όψη. Το «Dracula Untold», κινηματογραφικό ντεμπούτο του Ουαλλού σκηνοθέτη διαφημιστικών σποτ Γκάρι Σορ, αποτελείται από επάλληλες μείξεις του ρομαντισμού με το φανταστικό έπος, της ιστορικής αλήθειας με τον θρύλο, του βιντεοκλίπ με τον γοτθικό τρόμο, του graphic novel με το σινεμά. Είναι μια υβριδική ψευδοϊστορική περιπέτεια της εποχής μας, όπως το «Game of Thrones» ή το «300», που απευθύνεται κατά κύριο λόγο στο νεανικό κοινό των μούλτιπλεξ.

Αντιφατική ταινία, εάν συνυπολογίσουμε τις συμβάσεις του θεάματος, ανεπαίσθητα υπαρξιακή και λιγότερο τρομακτική απ’ ό,τι περιμένουμε. Αχίλλειος πτέρνα της είναι η φτηνή παραγωγή, ο θόρυβος της μουσικής και της ηχητικής μπάντας και οι εφετζίδικες σκηνές δράσης (που δεν θυμίζουν Δράκουλα, αλλά τον Αστερίξ που σαρώνει Ρωμαίους έχοντας πιει το μαγικό φίλτρο του Δρυίδη). Αυτός ο Δράκουλας είναι ορθολογιστής ηγέτης και όχι ένας ήρωας που εν βρασμώ ψυχής παρεκκλίνει. Ενας Εκλεκτός, που χάνεται με τη θέλησή του στο σκοτάδι, ξεκαθαρίζοντας εξαρχής τη θέση του: «Κάποιες φορές ο κόσμος δεν χρειάζεται έναν ήρωα, αλλά ένα τέρας».

Ο Βλαντ Ντρακούλ

Το «Dracula Untold» ας μην εκληφθεί ως πρίκουελ, φτιαγμένο για να ταιριάξει σε όλους τους κινηματογραφικούς «Δράκουλες». Είναι εμπνευσμένο κυρίως από την αληθινή ιστορία του Βλαντ Τσέπες, ή Βλαντ Ντρακούλ, και όχι από το μυθιστόρημα του Στόουκερ. Ο πρίγκιπας της Βλαχίας Βλαντ Τσέπες (1431-1476), χριστιανός ορθόδοξος ιππότης, γνωστός και ως Παλουκωτής λόγω της αγριότητάς του, οργάνωσε την κατακερματισμένη χώρα του και πολέμησε με πείσμα τους Οθωμανούς. Ηθελε να σταματήσει την εισβολή τους στα Βαλκάνια μετά την πτώση του Βυζαντίου. Αρνήθηκε τον φόρο υποτέλειας και το παιδομάζωμα (ως παιδί είχε ζήσει στην αυλή του σουλτάνου και παραλίγο να γίνει γενίτσαρος) και εκστράτευσε μέχρι τη σημερινή Βουλγαρία πολεμώντας τα τουρκικά στρατεύματα. Τη νύχτα της 17ης Ιουνίου 1462, λέγεται πως παλούκωσε 15.000 Τούρκους.

Ο θρύλος του έγινε συνώνυμο του απόλυτου κακού, ταξιδεύοντας στόμα με στόμα προς την Κεντρική Ευρώπη (σε ένα ανώνυμο γερμανικό φυλλάδιο του 15ου αιώνα παρουσιάζεται σαν ένας Ηρώδης). Το 1897, ο Στόουκερ εμπνεύστηκε από αυτόν τον θρύλο τον διασημότερο δαίμονα στην ιστορία του μεταφυσικού τρόμου. Τον 20ό αιώνα η σκιά του Δράκουλα απλώθηκε και στον κινηματογράφο.

Στη σημερινή ταινία, ο Σορ περιγράφει έναν μεταμοντέρνο βαλκανικό μεσαίωνα διάσπαρτο από αρχετυπικούς φόβους της Δύσης, κυρίως αυτόν της εξωτερικής απειλής από ορδές της Ανατολής. Το 1462, ο Βλαντ, άρχοντας της Τρανσυλβανίας, παρότι επιθυμεί την ειρήνη για τον λαό του, αντιδρά δυναμικά και δεν παραδίδει τον γιο του μαζί με άλλα 100 παιδιά στους Τούρκους, που χρειάζονται γενίτσαρους για την κατάκτηση της Ευρώπης. Συναντάει τον Μεφιστοφελή στην κορυφή ενός όρους και του παραδίδει την ψυχή του, όπως ο Φάουστ, με αντάλλαγμα, όμως, όχι τη γνώση, αλλά την τρομερή δύναμη ενός Δία. Η αυτοθυσία του και ο ηρωισμός του θα μπορούσαν να θεωρηθούν και ως η συμβολή του στα θεμέλια της νεωτερικότητας.

Το «Dracula Untold» είναι μια σκοτεινή ανακύκλωση και άλλων μοτίβων του φανταστικού και του ρομαντικού (κάποια στιγμή ο μοναχικός Δράκουλας καταδιώκεται από το πλήθος, όπως το τέρας του δόκτορος Φρανκενστάιν). Μια παραισθητική καταβύθιση στο υπερφυσικό, στη διάρκεια της οποίας οι έννοιες του ήρωα και του ηγέτη τείνουν να αποκτήσουν υπαρξιακό βάθος. «Οι Τούρκοι δεν κατέκτησαν τη Δύση, δεν υπάρχουν όμως πουθενά αγάλματα και φωτογραφίες του Βλαντ Τσέπες», ακούμε εκτός κάδρου να λέει ο γιος του, ο οποίος διασώθηκε από κάποιο μοναχό.

Και έκθεση στο Λονδίνο

Ο Δράκουλας, ο Φρανκενστάιν, ο κύριος Χάιντ και ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης έχουν ήδη κατακλύσει τη Βρετανική Βιβλιοθήκη (British Library) του Λονδίνου, από την περασμένη Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου. Τότε έκανε εγκαίνια η μεγάλη έκθεση «Terror and Wonder: the Gothic Imagination» (Τρόμος και θαύμα: το γοτθικό φαντασιακό). Η έκθεση αποτελεί και ένα φόρο τιμής στα 250 χρόνια από τότε που εκδόθηκε για πρώτη φορά το εμβληματικό γοτθικό μυθιστόρημα «Το κάστρο του Οτράντο» του Οράτιου Ουόλπολ (το βιβλίο είχε κυκλοφορήσει παλαιότερα στη χώρα μας από τις εκδόσεις Αίολος). Πρωτότυπα χειρόγραφα κλασικών κειμένων της γοτθικής λογοτεχνίας (όπως του περίφημου «Κόμη Δράκουλα» του Μπραμ Στόουκερ και του «Φρανκενστάιν» της Μέρι Σέλεϊ), καθώς και επιστολές του διαβόητου Τζακ του Αντεροβγάλτη, του κατά συρροήν δολοφόνου της βικτωριανής Αγγλίας, είναι μερικά από τα εκθέματα που παρουσιάζονται στο Λονδίνο. Οσοι φανατικοί του είδους προσέλθετε. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 Ιανουαρίου του 2015.

​​Το «Dracula Untold» θα προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT