ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η στρατηγική στη φετινή σκακιέρα των Οσκαρ

oscaragalma
oscarkaliteriithopoios
oscarkalyterosithopoios
1--3
2--3
3--2

Είναι απίστευτοι οι Αμερικανοί, αυτοί που μας δίδαξαν πως μια καλή ταινία πρέπει να ’χει στιβαρή ιστορία με αρχή, μέση και τέλος (στη σωστή σειρά). Η «Επιστροφή», το φιλμ που χθες πήρε θέση σε 12 διαδρομές της κούρσας των φετινών Οσκαρ, έμεινε εκτός αυτής που οι δρομείς της διεκδικούν το Οσκαρ καλύτερου σεναρίου. Απίστευτοι, αλλά και σοβαροί μέχρι εκεί που δεν παίρνει. Ξέρουν πως τα Οσκαρ δεν είναι μόνο γκλάμουρ, αλλά και σωστό πλασάρισμα όλου του έμψυχου δυναμικού τους στη βιτρίνα της μεγαλύτερης κινηματογραφικής βιομηχανίας του πλανήτη.

Οι χθεσινές υποψηφιότητες, για την 88η τελετή απονομής των Οσκαρ στις 28/2, διακρίνονται από άριστη αίσθηση ισορροπίας και… στρατηγικής. Πρώτον, καταξιώνουν τον μεγάλο ανανεωτή του αφηγηματικού κινηματογράφου των ημερών, τον Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, εμπνευστή και δημιουργό της «Επιστροφής». Ο Ινιαρίτου, ο οποίος θριάμβευσε πέρυσι με το «Birdman», ξανάδωσε στη σκηνοθεσία τη χαμένη της αίγλη. Δεύτερον, στηρίζουν τη βαριά βιομηχανία τους: την επιτυχημένη εμπορική επανεκκίνηση του «Mad Max» (10 υποψηφιότητες). Τη «Διάσωση» (7), που απομάκρυνε την επιστημονική φαντασία από τη δυστοπία και την προσγείωσε με χιούμορ στη νοσταλγία και στην αισιοδοξία για το μέλλον. Το «Star Wars» (5), που επέστρεψε σαρωτικά, ως μύθος, στα μούλτιπλεξ. Τρίτον, ενισχύουν διά της δημοσιότητας χαμηλότονες παραγωγές όπως το «Spotlight» (6), το «Μεγάλο σορτάρισμα» (5) ή το «Room» (4) που μας συστήνει νέα πρόσωπα.

Ο Λίο και η Λόρενς

Ουδείς γνωρίζει εάν θα κερδίσουν και φέτος ο Ινιαρίτου και η «Επιστροφή» του, που δεσπόζει στις πεντάδες των σημαντικότερων Οσκαρ. Ο πρωταγωνιστής του, πάντως, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο φιγουράει ως το φαβορί για Οσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου. Λογικά θα ’ναι ο νικητής, προσπερνώντας τον Ματ Ντέιμον («Διάσωση»), τον Μάικλ Φασμπέντερ («Steve Jobs»), τον Εντι Ρέντμεϊν («The Danish Girl») και τον Μπράιαν Κράνστον («Trumbo»). Ο Κράνστον, πασίγνωστος χάρη στο τηλεοπτικό «Breaking Bad», μπαίνει για πρώτη φορά δυναμικά στην κινηματογραφική πίστα.

Στις γυναίκες έχει ενδιαφέρον η σύνθεση της πεντάδες του Α΄ ρόλου. Η Τζένιφερ Λόρενς (εξαίρετη πρωταγωνίστρια του «Joy») έχει δίπλα της την Κέιτ Μπλάνσετ («Carol»), τη μεγάλη κυρία του ευρωπαϊκού σινεμά Σάρλοτ Ράμπλινγκ («45 χρόνια»), αλλά και δύο νεαρές πρωταγωνίστριες, την Μπρι Λάρσον («Room») και τη Σέρσια Ρόναν («Brooklyn»).

Αξίζει επίσης ν’ αναφέρουμε τις υποψηφιότητες: της Τζένιφερ Τζέισον Λι (Β΄ ρόλος, «Οι μισητοί 8»). Της Αλίσια Βικάντερ (Β΄ ρόλος, «The Danish Girl»), που «σπρώχνεται» με κάθε τρόπο προς την κορυφή. Του Σιλβέστερ Σταλόνε (Β΄ ρόλος, «Creed») που επέστρεψε στα ρινγκ. Του σαιξπηρικού ηθοποιού Μαρκ Ράιλανς (Β΄ ρόλος), που πήρε στους ώμους του τη «Γέφυρα των κατασκόπων» του Σπίλμπεργκ και νίκησε τον Τομ Χανκς στα σημεία.

Ο μισητός Κουέντιν

Το φοβερό παιδί του «Pulp Fiction», ο Κουέντιν Ταραντίνο, έμεινε στις… κερκίδες. Οι «Μισητοί 8», η πιο politically incorrect ταινία της δεκαετίας, προτάθηκε μόνον για την ερμηνεία της Τζέισον Λι, για τη φωτογραφία του Ρόμπερτ Ρίτσαρντσον (σε φιλμ 70 mm) και για την επιστροφή ενός σπουδαίου μουσικού, του βετεράνου Ενιο Μορικόνε. Εντύπωση επίσης προκαλεί το ότι αγνοήθηκαν το «Joy» και ο δεξιοτέχνης Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ.

Ακολουθούν οι υποψηφιότητες για την 88η τελετή απονομής των Όσκαρ η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 28Φεβρουαρίου στο Dolby Theatre του Λος Αντζελες με οικοδεσπότη τον Κρις Ροκ.

Καλύτερης Ταινίας:

-"Το Μεγάλο Σορτάρισμα"
-"Η Γέφυρα των Κατασκόπων"
-"Brooklyn"
-"Mad Max: ο δρόμος της οργής"
-"Η Διάσωση"
-"Η Επιστροφή" (The Revenant)
-"Το Δωμάτιο"
-"Spotlight"

Καλύτερης Σκηνοθεσίας:

-Άνταμ ΜακΚέι, "Το Μεγάλο Σορτάρισμα"
-Τζορτζ Μίλερ "Mad Max: ο δρόμος της οργής"
-Αλεχάντρο Ινιάριτου, "Η Επιστροφή" (The Revenant)
-Λένι Άμπραχαμσον, "Δωμάτιο"
-Τομ Μακάρθι, "Spotlight"

Α΄ Ανδρικού Ρόλου:

-Μπράιαν Κράνστον, "Trumbo"
-Ματ Ντέιμον, "Η Διάσωση"
-Λεονάρντο Ντι Κάπριο, "Η Επιστροφή"
-Μάικλ Φασμπέντερ, "Steve Jobs"
-Έντι Ρεντμέιν, "The Danish Girl"

Β΄ Ανδρικού Ρόλου:

-Κρίστιαν Μπέιλ, "Το Μεγάλο Σορτάρισμα"
-Τομ Χάρντι "Η Επιστροφή" (The Revenant)
-Μαρκ Ράφαλο, "Spotlight"
-Μαρκ Ράιλανς, "Η Γέφυρα των Κατασκόπων"
-Σιλβέστερ Σταλόνε, "Κριντ: Η γέννηση ενός θρύλου"

Α΄ Γυναικείου Ρόλου:

-Κέιτ Μπλάνσετ, "Carol"
-Μπρι Λάρσον, "Δωμάτιο"
-Τζένιφερ Λόρενς, "Joy"
-Σαρλότ Ράμπλινγκ "45 Χρόνια"
-Σέρσια Ρόναν, "Brooklyn"

Β΄ Γυναικείου Ρόλου:

-Τζένιφερ Τζέισον Λι, "Οι Μισητοί Οκτώ"
-Ρούνεϊ Μάρα, "Carol"
-Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, "Spotlight"
-Αλίσια Βίκαντερ, "The Danish Girl"
-Κέιτ Ουίνσλετ, "Steve Jobs"

Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας:

-"Mustang" (Γαλλία)
-"Στην Αγκαλιά του Φιδιού" (Κολομβία)
-"Ο γιος του Σαούλ" (Ουγγαρία)
-"Theeb" (Ιορδανία)
-"A War" (Δανία)

Κινουμένων Σχεδίων:

-"Anomalisa"
-"Το Αγόρι και ο Κόσμος"
-"Τα μυαλά που κουβαλάς" (Inside Out)
-"Σον το Πρόβατο: Η ταινία"
-"Όταν η Μάρνι Ήταν Εκεί"

Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου:

-"Η Γέφυρα των Κατασκόπων"
-"Από Μηχανής" (Ex Machina)
-"Τα μυαλά που κουβαλάς" (Inside Out)
-"Spotlight"
-"Straight Outta Compton"

Καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου:

-"Το Μεγάλο Σορτάρισμα"
-"Brooklyn"
-"Carol"
-"Η Διάσωση"
-"Δωμάτιο"

Καλύτερων ειδικών εφέ:

-"Ex Machina,"
-"Mad Max: Fury Road"
-"The Martian"
-"The Revenant"
-"Star Wars: The Force Awakens" (Walt Disney)

Καλύτερου ντοκιμαντέρ:

-"Amy: Το κορίτσι πίσω από το όνομα"
-"Η Γη των Καρτέλ"
-"Η Όψη της Σιωπής"
-"What Happened, Miss Simone?"
-"Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom"

Καλύτερης Μουσικής:

-"Η Γέφυρα των Κατασκόπων", Τόμας Νιούμαν
-"Carol", Κάρτερ Μπάργουελ
-"Οι Μισητοί Οκτώ" Ένιο Μορικόνε
-"Sicario: Ο Εκτελεστής" Γιόχαν Γιόχανσον
-"Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει" Τζον Ουίλιαμς

Καλύτερου Τραγουδιού:

-"Earned It" από τις "Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι"
-"Manta Ray" από το Racing Extinction"
-"Simple Song #3" από την ταινία "Νιότη"
-"Til It Happens To You" από την ταινία "The Hunting Ground"
-"Writing's On The Wall" από το "Spectre"