ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Αγγελόπουλος επανασυστήνεται ολόκληρος στο αμερικανικό κοινό

o-aggelopoylos-epanasystinetai-olokliros-sto-amerikaniko-koino-2142477

«Θέλαμε να κάνουμε αυτήν τη ρετροσπεκτίβα από την ημέρα του θανάτου του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, το 2012. Εκείνη την περίοδο ετοίμαζε μια νέα ταινία, έχοντας ήδη καθιερωθεί ως ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου σινεμά παγκοσμίως. Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια συζητήσεων με την οικογένειά του και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), όπως επίσης πήρε καιρό για να ετοιμαστούν καλές κόπιες όλων των φιλμ του». Ετσι περιγράφει στην «Κ» τη διαδικασία της οργάνωσης του αφιερώματος στον Θεόδωρο Αγγελόπουλο ο επικεφαλής επιμελητής Κινηματογράφου του Μουσείου Κινούμενης Εικόνας της Νέας Υόρκης, Ντέιβιντ Σβαρτς. Από την περασμένη εβδομάδα και έως τις 24 του ίδιου μήνα, το Museum of Moving Image παρουσιάζει την πρώτη, έπειτα από 25 χρόνια, πλήρη προβολή των ταινιών του μεγάλου στυλίστα στις ΗΠΑ. Μάλιστα, από τις 15 Ιουλίου έως τις 22 Αυγούστου, το ίδιο αφιέρωμα θα παρουσιαστεί στο Κινηματογραφικό Αρχείο του Χάρβαρντ, στο Κέμπριτζ της Μασαχουσέτης. Δεκατρείς ταινίες, όλες σε κόπιες των 35mm, θα γεμίσουν τις μεγάλες οθόνες του μουσείου με όλη την ποιητική μαγεία του Αγγελόπουλου. «Αν υπάρχει κάποια καινούργια οπτική, αυτή απλούστατα είναι πως το έργο του Αγγελόπουλου μοιάζει όλο και περισσότερο διαχρονικό, όσον αφορά την καλλιτεχνική επεξεργασία ζητημάτων εθνικής και ατομικής ταυτότητας, καθώς και επιβίωσης σε καιρούς οικονομικής κρίσης και πολιτικής καταστολής. Μετά την πρόσφατη αναζωπύρωση του ελληνικού κινηματογράφου (με τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου και της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη), μοιάζει κατάλληλη η στιγμή να μελετήσουμε το έργο ενός σπουδαίου σκηνοθέτη παλαιότερης γενιάς», συνεχίζει ο κ. Σβαρτς.

Από την «Αναπαράσταση» και την «Εκπομπή» έως τη «Σκόνη του χρόνου», περνώντας μέσα από τις «Μέρες του ’36», τον «Θίασο», τον «Μελισσοκόμο», το «Μετέωρο βήμα του πελαργού», «Το βλέμμα του Οδυσσέα» και τόσα άλλα αριστουργήματα, το αμερικανικό κοινό προσκαλείται να γνωρίσει εκ νέου έναν δημιουργό, ο οποίος δεν έπαψε στιγμή να σκουντάει τον ώμο του θεατή και να τον καλεί να αναλογιστεί, με την υποβοήθηση της αγγελοπουλικής εικόνας, ότι είναι σαρξ εκ της σαρκός αυτού του κόσμου και κανενός άλλου· ενός κόσμου τόσο παράδοξα και αναπάντεχα ανθρώπινου όσο οι ηθοποιοί, τα σκηνικά, τα χρώματα αλλά και η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου.

«Θεωρώ ότι οι ενημερωμένοι σινεφίλ γνωρίζουν τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο και έχουν ακούσει για τις ταινίες του, καμία από τις οποίες, ωστόσο, δεν έχει διανομή στις ΗΠΑ· οι περισσότεροι εξ αυτών, όμως, δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να τις δουν. Είμαστε ευγνώμονες στην οικογένεια Αγγελόπουλου, στο ΕΚΚ, στο Ιδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” και στο Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο που κατέστησαν δυνατή αυτήν τη σπουδαία ρετροσπεκτίβα. Αυτές οι ταινίες ξεκάθαρα απαιτούν θέαση στην αρχική μορφή τους, στη μεγάλη οθόνη», καταλήγει, μιλώντας στην «Κ», ο Ντέιβιντ Σβαρτς.

​​Museum of the Moving Image, 36-01 35 Ave., Αστόρια, Ν.Υ. Εως τις 24 Ιουλίου. Αναλυτικά το πρόγραμμα στο: www.movingimage.us.