Το σώμα ως μέσο κατανόησης του κόσμου

Το σώμα ως μέσο κατανόησης του κόσμου

3' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σ’ ένα περιβάλλον που θυμίζει την ώρα της ανατολής του ήλιου και κάθε τόσο μεταβάλλεται από ουρανό και σύννεφα σε θάλασσα τη νύχτα, ένα γυναικείο σώμα που κινείται αργά με ακρίβεια και σταθερότητα. Αυτός είναι ο ποιητικός «χώρος ενατένισης» που δημιουργεί στην παράσταση της «Off the map» η Ταϊβανέζα χορογράφος Γουέν Τσι Σου (Wen-Chi Su). Η παράσταση θα ανέβει την Παρασκευή (17/7, 8 μ.μ.) στο Στούντιο του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, ανοίγοντας την αυλαία του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού της πόλης.

Η Γουέν Τσι Σου ανήκει σε μια νεότερη γενιά Ταϊβανέζων και ευρύτερα Απωανατολιτών καλλιτεχνών, οι οποίοι μεγάλωσαν σε μια κοινωνία διχασμένη ανάμεσα στη βαθιά επιρροή τής παράδοσης και στο μεγάλο άνοιγμά της στην τεχνολογική ανάπτυξη, άρα και στον δυτικό κόσμο. Το έργο της ενώνει, με τον πιο βαθιά βιωμένο και ποιητικό τρόπο, αυτά τα δύο άκρα, όπως και τον χορό με τις νέες τεχνολογίες.

Η ισορροπία

«Το ερώτημά μου ως χορογράφου και καλλιτέχνη έχει να κάνει με τη συνειδητότητα, πώς μπορούμε να δούμε το σώμα ως εφαλτήριο του τρόπου με τον οποίο κατανοούμε ό,τι συμβαίνει γύρω μας», λέει σε συνέντευξη της στην «Κ» η Γουέν Τσι Σου, η οποία με τη «χορευτική» έρευνά της θέλει, όπως μας λέει, «να επιστρέψει στην αρχική αισθησιακή κατάσταση της αντίληψης της φύσης, του σώματος και των εργαλείων που δημιουργεί ο άνθρωπος για να μπορέσει να επιβιώσει και να εξελιχθεί». «Να ισορροπήσω αυτό που έχει ανάγκη η σάρκα με οποιαδήποτε τεχνολογική φαντασία», τονίζει.

Η Γουέν Τσι Σου σπούδασε εικαστικά και νέα μέσα στην Ταϊπέι και συνέχισε με διδακτορικό στο θέατρο και την περφόρμανς στο Πανεπιστήμιο του Ροουχάμπτον στο Λονδίνο. Από το 2001 παρουσίασε έργα της σε Ανατολή και Δύση κερδίζοντας σιγά σιγά το έδαφος προς τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά φεστιβάλ. Το 2005 ίδρυσε την ομάδα περφόρμανς και νέων μέσων Yi-Lab. Το επόμενο πρότζεκτ της, με τίτλο «Insphere» και με θέμα την αναζήτηση όσων μάς συνδέουν ως ανθρωπότητα, εξερευνά τον χορό σε σχέση με τη φυσική, τη μυθολογία και τη σύγχρονη μουσική. «Η ανακάλυψη ότι η γη είναι μια σφαίρα άλλαξε την αντίληψη του σύμπαντος, η ανακάλυψη του φωτός άλλαξε τον τρόπο που βλέπαμε την ημέρα και τη νύχτα, έτσι και η εφεύρεση του κινητού τηλεφώνου άλλαξε την επικοινωνία μας και μείωσε την αίσθηση της απόστασης και της παρουσίας, ενώ το ίντερνετ άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο διαβάζουμε, γράφουμε και δημιουργούμε την ταυτότητα μας», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η Γουέν Τσι Σου, η οποία μού λέει ότι, κατά τη διάρκεια των σπουδών της στα νέα μέσα, ένιωσε ότι το θέμα της τεχνολογίας ήταν κάτι που την αφορούσε, «το πώς εξαφανίζεται το σώμα και δημιουργείται μια παραίσθηση της πραγματικότητας». «Δεν βλέπω τον εαυτό μου μόνο ως χορεύτρια και χορογράφο, αναζητώ την καλλιτεχνική μου φωνή, καθώς ασχολούμαι με ό,τι συμβαίνει μέσα στο σώμα μου και έξω από αυτό. Το να είμαι μια "σωματική εργάτρια" σημαίνει πως πατάω γερά στη γη, δέχομαι και νιώθω το σώμα μου, καθώς το μυαλό μου κινείται γρήγορα εκεί που μας πάει η τεχνολογία».

Ηχος και φως

Στην παράσταση «Off the Map», όπως και στα περισσότερα έργα της Γουέν Τσι Σου, κυριαρχούν οι φωτισμοί, ο ήχος, η χρήση του βίντεο. «Πιστεύω πως όλα είναι συνδεδεμένα, και κάθε μέσο έχει το δικό του σώμα πάνω στη σκηνή. Η παρουσία του χορευτή είναι ισότιμη με την παρουσία του φωτός και του ήχου», εξηγεί. Παρ’ όλα αυτά, σε αυτό το κομμάτι, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο όπως λέει, η επιθυμία της ήταν να επιστρέψει στο θέατρο, όπου «το σώμα δημιουργεί τον χρόνο, τον χώρο και τη δράση, την ίδια ώρα που η τεχνολογία απλώς μεγεθύνει αυτό που δεν βλέπουμε μέσα στο δικό μας σώμα, για παράδειγμα, την κίνηση της σκέψης, τους πολλαπλούς εσωτερικούς ρόλους, την ευθραυστότητα που νιώθουμε μπροστά στον θάνατο».

Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Από τις 17 έως τις 24 του μήνα θα διαρκέσει το 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Βίκυς Μαραγκοπούλου. Το Σάββατο (18/7) αναμένονται με ενθουσιασμό η παράσταση της «Κάρμεν» της Νοτιοαφρικανής χορογράφου Dada Masilo, στην κεντρική αίθουσα του Μεγάρου Χορού, και το έργο «Idiot-Syncrasy» του δίδυμου Igor and Moreno (και οι δύο παραστάσεις θα επαναληφθούν την Κυριακή).

Στη συνέχεια, την Τρίτη (21/7) η Μέντη Μέγα θα παρουσιάσει το σόλο «Transforming Me», την Πέμπτη (23/7) ο Ευριπίδης Λασκαρίδης το «Relic» και την Παρασκευή (24/7) οι Rootless Root το «W Memorabilia (Phaedra’s Laboratory).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή