ΜΟΥΣΙΚΗ

H υπέροχη κυρία Πάτι Σμιθ

h-yperochi-kyria-pati-smith-2139665

Την πρώτη φορά που άκουσα το «Horses» της Πάτι Σμιθ (το τραγούδι, όχι το άλμπουμ) σκέφτηκα ότι η δημιουργός του θα πρέπει να ήταν λίγο… τρελή. O καταιγιστικός, σχεδόν παραληρηματικός ρυθμός του –για να μη μιλήσουμε για τους στίχους– με κατέκλυσε, για να με αφήσει με αυτήν την αίσθηση που έχεις όταν βρίσκεσαι μπροστά σε κάτι που ελάχιστα καταλαβαίνεις αλλά σου αρέσει έτσι κι αλλιώς. Με δυο λόγια, ήταν υπέροχο! Αρκετά χρόνια αργότερα και ύστερα από άπειρες ακροάσεις ολόκληρου του εμβληματικού άλμπουμ, που δεν είναι υπερβολή να πούμε πως είναι από τα κορυφαία της ροκ ιστορίας, θα πάω να δω την αγέραστη Πάτι να το ερμηνεύει στο σύνολό του το ερχόμενο Σάββατο στο Πειραιώς 117 Academy. Κάτι τέτοιο άλλωστε, πολύ απλά, δεν χάνεται…

Την εποχή που στη δική τους πλευρά του Ατλαντικού οι Sex Pistols μόλις σχηματίζονταν (1975), η 29χρονη τότε Πάτι Σμιθ μαζί με την μπάντα της έδιναν στην Αμερική κάτι καινούργιο και απόλυτα συναρπαστικό. Μουσική γρήγορη, παραμορφωμένες κιθάρες, ο τόνος του επείγοντος, στίχοι έντονα συνειρμικοί· το πανκ ροκ γεννιόταν. Φυσικά δεν μιλάμε ακριβώς για το πανκ που έχουμε σήμερα στο μυαλό μας, με τον επιτηδευμένα φλατ ήχο και τις ταχύτατες μουσικές εκρήξεις. Οι συνθέσεις του «Horses» είναι πολύ πιο «καλλιτεχνικά» δομημένες –με την έννοια του art punk–, περιέχουν γλυκιές κιθάρες και πλήκτρα, είναι λιγότερο επιθετικές και βρίσκονται κοντά στη μουσική απλότητα του ροκ εν ρολ. Παρ’ όλα αυτά, κομμάτια όπως το ομώνυμο του άλμπουμ ή το «Free Money» φέρουν έντονη τη σφραγίδα του ακραίου (για την εποχή) ήχου που σύντομα θα συνέπαιρνε μια ολόκληρη γενιά.

Μια ξεχωριστή υπόθεση, βέβαια, όσον αφορά την Πάτι Σμιθ αλλά και το «Horses», είναι οι στίχοι. Μπιτ ποιήτρια και η ίδια, η Σμιθ πέρασε στα τραγούδια της το πνεύμα του σπουδαίου κινήματος των μπίτνικ, ενισχυμένο από τον ποιητικό συμβολισμό και τα έργα των Μποντλέρ, Ρεμπό και Ουίλιαμ Μπλέικ. Ολα αυτά τα ακούμε στο «Horses» ως αμάλγαμα διαρκών συνειρμών, ευφυών παρατηρήσεων, ονειρικών εικόνων και τρελών παραισθήσεων. Τα λόγια πολλές φορές απαγγέλλονται, δεν τραγουδιούνται, ενώ και η πρώτη ατάκα του άλμπουμ «Jesus died for somebody’s sins but not mine» έχει μείνει κλασική.

Με την ευκαιρία των 40 χρόνων από την κυκλοφορία του «Horses», η Πάτι Σμιθ και οι μουσικοί της πραγματοποιούν παγκόσμια περιοδεία –για την οποία διαβάζουμε τα καλύτερα– και στο πλαίσιό της εντάσσουν και τις δύο συναυλίες στην Αθήνα, στις 25 και στις 26 Ιουνίου. Η δεύτερη προστέθηκε λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης του κοινού και θα έχει καθαρά ακουστικό αυτήν τη φορά περιεχόμενο και καθήμενους θεατές. Σήμερα στις 6 το απόγευμα η Πάτι Σμιθ θα βρίσκεται στο βιβλιοπωλείο Public στο Σύνταγμα, όπου θα υπογράψει αντίτυπα των βιβλίων της.

​​Πειραιώς 117 Academy, 25 και 26 Ιουνίου. Πληροφορίες για εισιτήρια στο τηλ. 210-36.08.366.