«Κρίμα που δεν διδάσκει συχνά»

«Κρίμα που δεν διδάσκει συχνά»

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Πάμε άλλη μια φορά. Παίζεις σαν το σπίτι σου να είναι ολόκληρη η πόλη και εμείς στο κοινό να είμαστε στα προάστια. Αλλά το σπίτι σου είναι μέρος της πόλης», λέει ο Λεωνίδας Καβάκος, καθώς καθοδηγεί τη νεαρή Μαρία Μαρίκα.

Η 19χρονη Μαρία ήρθε από τη Ρουμανία για να λάβει μέρος στο διεθνές σεμινάριο βιολιού που διοργανώνει για έβδομη χρονιά το ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες, με καλεσμένο τον πολυβραβευμένο Ελληνα σολίστ. Λίγο πριν βλέπαμε τη νεαρή βιολονίστα να παρουσιάζει το Rondo Brilliant, ένα έργο του Σούμπερτ για βιολί και πιάνο, το οποίο αν και μοιάζει απλό είναι αρκετά απαιτητικό στο παίξιμο του, με σημεία που μπορεί να παγιδεύσουν τον μουσικό. «Προσπαθείς να τραβήξεις την προσοχή με το βιμπράτο σου. Ελα να πειραματιστούμε λίγο, ας παίξουμε μόνο νότες και ας κάνουμε λάθη», λέει στη νεαρή μαθήτρια ο Λεωνίδας Καβάκος και ο ίδιος παίζει μαζί της και χάνεται στον ρυθμό και τις φράσεις ενός κομματιού που γράφτηκε το 1826. Η Μαρία ξεπερνά το άγχος της –το μάθημα γίνεται ενώπιον κοινού– και οι δυο τους καταλήγουν να μιλούν για μερικά μουσικά μέτρα την ίδια γλώσσα.

«Εκτός από τον δάσκαλό μου τον Στέλιο Καφαντάρη, καθοριστικός για μένα ήταν ο πιανίστας Φέρενκ Ράντος με τον οποίο μπορούσαμε να μιλάμε για μια μουσική φράση μερικών δευτερολέπτων τέσσερις ώρες», μας λέει ο κ. Καβάκος, καθώς θυμάται τα δικά του σπουδαστικά χρόνια. Κάθε Σάββατο ο νεαρός τότε μουσικός έπαιρνε την πρωινή πτήση των 6 π.μ. για Βουδαπέστη. Στις 9 ξεκινούσε το μάθημα με τον Ράντος και τελείωνε στις 9 το βράδυ με ένα μικρό διάλειμμα για φαγητό. Επέστρεφε στην Αθήνα το βράδυ της Κυριακής με την ίδια πτήση. «Αυτό το έκανα για εννέα χρόνια», λέει και τονίζει τη σημασία που έχει για έναν μουσικό και για τον οποιονδήποτε η πρόσληψη ερεθισμάτων και διαφορετικών προσεγγίσεων. «Με έμαθε να θέτω ερωτήματα, όχι να δίνω απαντήσεις, δημιουργώντας μου την εγρήγορση και την ικανότητα να διακρίνω τα σημαντικά σημεία και να τα αξιολογώ, μαθαίνοντάς μου έτσι ότι όλα είναι δυνατά. Αυτό νομίζω είναι και η πεμπτουσία του ελληνικού πνεύματος», σημειώνει. Ετσι, ως μουσικός αποκτάς, μας λέει, εμπειρία, ώστε συνδυάζοντας τα στοιχεία που έχεις, δημιουργείς τη δική σου οπτική για το τι είναι αρμονία. «Αυτό που προσπαθώ να δείξω στα παιδιά είναι ότι ναι μεν παίζουμε βιολί, αλλά αυτό είναι μόνο το μέσο για να υπηρετήσουμε τη δομή που έχει το κάθε έργο και αγγίζει τον κόσμο τόσους αιώνες», σημειώνει.

«Ενθουσιασμένη»

Τουρίστες φωτογραφίζονται στο φουαγιέ και στο προαύλιο της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ στην κεντρική αίθουσα εξασκούνται οι μαθητές όπως η 26χρονη Αμαρινς Βίντερσμα από την Ολλανδία. «Είμαι ενθουσιασμένη για το μάθημα. Μου αρέσει η μουσική του αλλά δεν ξέρω πώς είναι ως δάσκαλος. Ανυπομονώ να δω», μας λέει. Το επίπεδο των συμμετεχόντων ανεβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια που διοργανώνεται το σεμινάριο και φέτος ανάμεσα στους μαθητές που ταξιδεύουν από το εξωτερικό βρίσκεται και η 12χρονη Μέι Κανέκο από την Ιαπωνία που θα δοκιμαστεί σήμερα στο κοντσέρτο για βιολί του Μπρουχ. «Οταν ήμουν στο νηπιαγωγείο, συμμαθητές μου άρχιζαν να παίζουν βιολί. Μόλις άκουσα τον ήχο ήξερα ότι αυτό ήταν για μένα το ιδανικό όργανο», μας λέει η Μέι που ήρθε στην Αθήνα με τους γονείς της και τη δασκάλα της.

Μέσα στην αίθουσα του σεμιναρίου, η Μαρία ολοκληρώνει το μάθημά της με τον Λεωνίδα Καβάκο. «Είναι πολύ καλός ως δάσκαλος», μας λέει μόλις κατεβαίνει από τη σκηνή, «η προσέγγισή του είναι έντονη αλλά πολύ ωραία και είναι κρίμα που δεν διδάσκει πιο συχνά». Ενα χειροκρότημα καλωσορίζει τον επόμενο μαθητή. Απέξω ακούγεται η βοή μιας διαδήλωσης. Για λίγο όμως, μέχρι τις πρώτες νότες.

​​Διεθνές Σεμινάριο Βιολιού και Μουσικής Δωματίου 2018, έως την 1η Απριλίου, Ακαδημία Αθηνών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή