ΘΕΑΤΡΟ

Σε τεντωμένο σχοινί εξακολουθεί να βαδίζει το Εθνικό Θέατρο

ethniko1

Θα μπορούσε να περνάει μια εξαιρετικά ανθηρή περίοδο το Εθνικό Θέατρο. Τις δέκα προηγούμενες ημέρες εγκαινιάστηκαν δύο νέες σκηνές: η Πειραματική Σκηνή, στο -1 του REX (έπειτα από 8 χρόνια), και το ισόγειο του REX, που ονομάστηκε ΝΕΟ REX.

Κι όμως, η δημοσιοποίηση της παραίτησης του μέλους του Δ.Σ. Αμαλίας Μουτούση, μέσω επιστολής που έστειλε στον Τύπο (την επιστολή της παραίτησής της η ηθοποιός είχε ήδη κοινοποιήσει στον υπουργό Πολιτισμού και στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου πριν από δύο μήνες), ανέδειξε το χρονίζον πρόβλημα των σχέσεων του καλλιτεχνικού διευθυντή Στάθη Λιβαθινού με την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. του Εθνικού και την εύθραυστη ισορροπία στην οποία εξακολουθεί να βρίσκεται το πρώτο θέατρο της χώρας.

Δεν είναι τυχαίο ότι στα προχθεσινά εγκαίνια του ΝΕΟΥ REX, που πραγματοποιήθηκαν με την πρεμιέρα του έργου του Γιώργου Βέλτσου «Μάγκντα Γκαίμπελς», από το Δ.Σ. παρευρέθηκε μόνον ο Ρήγας Αξελός, ενώ δικαιολογημένα απών ήταν ο πρόεδρός του Θανάσης Παπαγεωργίου, που έπαιζε στην παράσταση «Δάφνες και πικροδάφνες» την ίδια ώρα. Το ίδιο είχε γίνει και πριν από δέκα ημέρες, στα εγκαίνια της Πειραματικής Σκηνής – στην εκδήλωση αυτή ο Θανάσης Παπαγεωργίου πήγε μετά την παράστασή του.

Να σημειώσουμε σ’ αυτό το σημείο ότι το Δ.Σ. είναι εν πολλοίς λειψό, αφού, εκτός από την Αμαλία Μουτούση, την παραίτησή του έχει υποβάλει και ο Ταξιάρχης Χάνος, που είχε οριστεί από το ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών), ενώ την πρόθεσή του να παραιτηθεί είχε κάνει γνωστή πριν από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. Κυριάκος Κατζουράκης.

Η επιστολή της Αμαλίας Μουτούση, με ψυχραιμία και ήθος, έρχεται να περιγράψει το κλίμα με την τροχοπέδη που έβαζε «στην ομαλή λειτουργία του Εθνικού» ο υπάρχων νόμος. «Μέχρι να φτιάξουμε έναν καλύτερο νόμο, ένα καλύτερο Δημόσιο, ένα καλύτερο αύριο, τα πράγματα πρέπει να μπορούν να λειτουργούν, κι αυτό ήταν η υποχρέωσή μας. Ο υπάρχων νόμος π.χ. δεν αποκλείει τη δυνατότητα στον καλλιτεχνικό διευθυντή να είναι και διευθυντής της σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Κάτι τέτοιο, για την πλειοψηφία του Δ.Σ., είναι απαγορευτικό: σημαίνει διπλοθεσία και υπερεξουσία. (…) Φυσικά κι έχω υποχρέωση να προστατέψω το Εθνικό Θέατρο από διπλοθεσίες και υπερεξουσίες, αλλά, όταν έχω να κάνω με ένα καλλιτεχνικό όραμα, η υποχρέωσή μου μετατίθεται υπέρ της τέχνης. (…) Δυστυχώς, η ακινησία ήταν μόνιμη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια διαρκώς αυξανόμενη κούραση και έλλειψη εμπιστοσύνης. Οι συνεδριάσεις κατέληγαν πάντα στο ίδιο: μόνο στενοχωρημένοι άνθρωποι…»

Η επίσημη ενημέρωση από πηγές του υπουργείου Πολιτισμού είναι ότι ο αντικαταστάτης της Αμαλίας Μουτούση «δεν έχει ακόμα παγιωθεί», ενώ –λένε– περιμένουν και από το ΣΕΗ τον αντικαταστάτη του Ταξιάρχη Χάνου. Ωστόσο, το ΣΕΗ είχε ήδη προτείνει τον Δημήτρη Φραγκιόγλου, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες, από το υπουργείο δεν έγινε δεκτή η πρόταση, και πρέπει να προταθεί άλλο πρόσωπο. Πάντως, διαβεβαιώνουν ότι πολύ σύντομα, μέσα στην εβδομάδα, θα ανακοινωθούν τα νέα μέλη του Δ.Σ.

Παρ’ όλα αυτά, το Εθνικό Θέατρο συνεχίζει κανονικά τη διαδρομή του, τους προγραμματισμούς του. Το περασμένο Σάββατο, έπειτα από πολλά χρόνια, το ισόγειο του REX, το ΝΕΟ REX, λειτούργησε ως θέατρο. Βέβαια, επειδή ξεκίνησε τη διαδρομή του ως κινηματογράφος, στα παλαιά σεπαρέ είχαν τοποθετηθεί παλαιές κινηματογραφικές μηχανής προβολής. Ο Στάθης Λιβαθινός είπε ότι «ίσως να μην είναι ο πιο ρομαντικός τρόπος να ξεκινά κανείς τη βιογραφία του σε μία σκηνή, αλλά είναι σίγουρα ο πιο έντιμος». Και ζήτησε απ’ όλους να τηρήσουν ενός λεπτού σιγή για τα θύματα της τρομοκρατικής επίθεσης στο Παρίσι.