ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ποιοι διεκδικούν τα λιμάνια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας

poioi-diekdikoyn-ta-limania-kavalas-alexandroypolis-kai-igoymenitsas0

Αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από ελληνικούς όσο και από ξένους ομίλους έχει προσελκύσει η ιδιωτικοποίηση των λιμένων Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Είναι μάλιστα τέτοιο το ενδιαφέρον και οι διεργασίες που έχει κινητοποιήσει, που το ΤΑΙΠΕΔ, ανταποκρινόμενο σε σχετικά αιτήματα των υποψηφίων, έδωσε παράταση στην προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η οποία αρχικά είχε προσδιοριστεί για τις 2 Οκτωβρίου.

Ειδικότερα, έδωσε δύο βδομάδες παράταση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το λιμένα της Αλεξανδρούπολης, τρεις εβδομάδες για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» στον λιμένα Καβάλας και τέσσερις εβδομάδες για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Για το τελευταίο υπάρχει δηλωμένο αμερικανικό ενδιαφέρον και αμερικανική χρηματοδότηση και το μόνο που μένει να οριστικοποιηθεί είναι το σχήμα το οποίο θα κατέβει, πιθανότατα σε συνεργασία με το επενδυτικό κεφάλαιο BlackSummit Financial, στον διαγωνισμό. Αλλά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης οι σχετικές πληροφορίες φέρουν ως ενδιαφερομένους να συμμετάσχουν, τουλάχιστον στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, και τους ομίλους Δ. Μελισσανίδη και Δ. Κοπελούζου, με τον τελευταίο να φέρεται να έχει συγκροτήσει κοινοπρακτικό σχήμα με την επίσης ελληνικών συμφερόντων Goldair. 

Εκπληξη ενδεχομένως να αποτελέσει κάθοδος του Ιβάν Σαββίδη είτε ως ομίλου είτε μέσω του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπως οψίμως συζητείται ευρέως. Οι σχετικές αποφάσεις φαίνεται πως δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί αλλά ενδεχομένως να περιλάβουν εκδήλωση ενδιαφέροντος και για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» στην Καβάλα, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές από τη συμπρωτεύουσα. Η δυναμικά εξελισσόμενη αυτή κινητικότητα που περιγράφεται από τις παραπάνω εξελίξεις είναι και ένας από τους λόγους που δόθηκε παράταση, σημειώνουν πηγές που εμπλέκονται στη διαγωνιστική διαδικασία.

Πολύ πιο ξεκάθαρα φαίνεται να είναι τα πράγματα για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που πήρε έτσι και τη μικρότερη παράταση, δύο εβδομάδων, για τις 16 Οκτωβρίου. Ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, γνωστός στην Ελλάδα από την ιδιοκτησία των Μινωικών Γραμμών, θεωρείται βέβαιο πως θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Αλλωστε είναι ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Αλλά τις τελευταίες εβδομάδες έχει γίνει σαφές πως εκδήλωση ενδιαφέροντος πιθανότατα θα καταθέσει και η Attica Group, η μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή και η βασική ανταγωνίστρια των Ιταλών στις γραμμές της Αδριατικής. 

Τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό αξιολογεί ακόμα η γερμανική Förde Reederei Seetouristik, που δραστηριοποιείται στην Αλβανία, ενώ τελευταία ακούγεται ως ενδεχόμενη υποψήφια και η δανέζικη DFDS, η οποία ξεκίνησε πριν από λίγες εβδομάδες να καλύπτει τις γραμμές της Τεργέστης με την Ηγουμενίτσα και την Πάτρα.

Αν η Ηγουμενίτσα παρουσιάζει αυξημένο εμπορικό ενδιαφέρον, λόγω του γεγονότος ότι αποτελεί πύλη του εξ Ανατολών οδικού εμπορίου προς την Κεντρική Ευρώπη, η Αλεξανδρούπολη συγκεντρώνει εντονότατο γεωπολιτικό ενδιαφέρον. Οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA) ενώ ο ίδιος ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρεϊ Πάιατ, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες επισκέψεις στην Αλεξανδρούπολη τους τελευταίους μήνες, έχει επισημάνει τον «στρατηγικό ρόλο» αυτής της πόλης ως περιφερειακού κόμβου ενέργειας, μεταφορών και εμπορίου, με ζωτική σημασία για την ευρωπαϊκή σταθερότητα και ασφάλεια».
Εχει επίσης δηλώσει για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας πως «το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο BlackSummit Financial πρωτοστατεί σε μια ισχυρή κοινοπραξία, που περιλαμβάνει επενδυτές των ΗΠΑ, Ελληνες συμμετέχοντες και έναν ευρωπαϊκό λιμενικό φορέα με περιφερειακή εμπειρία, η οποία θα υποβάλει προσφορές για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας».

Ετσι δεν αποτελεί έκπληξη πως στις αρχές τις περασμένης εβδομάδας πραγματοποιήθηκε συνάντηση του διευθύνοντος συμβούλου της αμερικανικής κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας International Development Finance Corporation (DFC), Adam Boehler, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και μέλη της κυβέρνησης στο Μέγαρο Μαξίμου. Από αμερικανικής πλευράς συμμετείχαν επίσης ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρεϊ Πάιατ, ο αναπληρωτής υπουργός ενέργειας Mάθιου Ζέις, η πρόεδρος της αμερικανικής τράπεζας εισαγωγών – εξαγωγών Κίμπερλι Ριντ  και η υποδιευθύντρια της αμερικανικής υπηρεσίας διεθνούς ανάπτυξης Μπόνι Γκλικ.

Κατά τη συνάντηση επιβεβαιώθηκε, σύμφωνα με το Μαξίμου, το αμερικανικό ενδιαφέρον για την προοπτική πραγματοποίησης επενδύσεων στη χώρα, όπως στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.