ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δεν γεμίζουν τα καρότσια παρά τα νέα αυστηρά μέτρα

Αν και τον Οκτώβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος βελτιώθηκε, η καταναλωτική εμπιστοσύνη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) επιδεινώθηκε. Μάλιστα, ο Οκτώβριος ήταν ο τέταρτος συνεχής μήνας κατά τον οποίο καταγράφηκε στην Ελλάδα επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (φωτ. INTIME).

«Κάποιοι καταναλωτές θα μπορούσαν να φτιάξουν πύργους και σπιτάκια με τα χαρτιά υγείας και τις χλωρίνες που έχουν αποθηκεύσει από την άνοιξη». Με αυτή τη φράση παράγων του κλάδου των σούπερ μάρκετ δίνει μία από τις πολλές ερμηνείες για το γεγονός ότι αν και υπάρχει ήδη καθολικό lockdown σε δύο περιοχές της χώρας και απαγόρευση της κυκλοφορίας κατά τις νυχτερινές ώρες σε όλη την επικράτεια, δεν βλέπουμε ξανά τις σκηνές που ζήσαμε τον περασμένο Μάρτιο έξω και μέσα στα καταστήματα τροφίμων. 

Δυσοίωνες προβλέψεις

Και εάν αυτή η ερμηνεία έχει κάποια δόση υπερβολής, μία άλλη ερμηνεία είναι εξαιρετικά δυσάρεστη, αυτή που σχετίζεται με την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών και την αβεβαιότητα για το μέλλον. Κάτι που πάντως ήδη από την άνοιξη, αναλυτές του κλάδου των σούπερ μάρκετ, αλλά και οι ίδιοι επιχειρηματίες προέβλεπαν ότι θα συμβεί σε περίπτωση δεύτερου κύματος της πανδημίας. «Πλέον δεν βλέπεις γεμάτα καρότσια», ανέφερε χθες στην «Κ» εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας, προσθέτοντας ότι η μέση απόδειξη κινείται στα προ κορωνοϊού επίπεδα με τάση να μειωθεί ακόμη περισσότερο. 

Δεν είναι τυχαίο ότι, αν και τον Οκτώβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος βελτιώθηκε, η καταναλωτική εμπιστοσύνη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) επιδεινώθηκε και διαμορφώθηκε στις -45,4 μονάδες από -41 μονάδες τον Σεπτέμβριο (το αρνητικό πρόσημο υποδηλώνει ότι υπερτερούν οι απαισιόδοξοι από τους αισιόδοξους). Μάλιστα, ο Οκτώβριος ήταν ο τέταρτος συνεχής μήνας κατά τον οποίο καταγράφηκε στην Ελλάδα επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Αν και από τα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας η κίνηση στα σούπερ μάρκετ είναι αυξημένη σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, η αύξηση αυτή μερικώς μόνο συνδέεται με την είσοδο της χώρας σε καθεστώς αυστηρότερων μέτρων για τον περιορισμό του κορωνοϊού. Τα στοιχεία μάλιστα που δείχνουν αύξηση της κίνησης, κάτω από 20% στις περισσότερες των περιπτώσεων, «μπέρδεψαν» τρία ακόμη γεγονότα: 

• Πρώτον, την προηγούμενη εβδομάδα ήταν η 28η Οκτωβρίου, ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά. Τις ημέρες που έπονται μιας επίσημης αργίας παρατηρείται πάντα αυξημένη κίνηση στα καταστήματα τροφίμων, ειδικά μάλιστα όταν αυτές είναι προς το τέλος της εβδομάδας. 

• Δεύτερον, οι 29, 30 και 31 Οκτωβρίου ήταν ημέρες καταβολής μισθών και συντάξεων για πολλούς εργαζομένους και συνταξιούχους σε Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. 

• Τρίτον, το διάστημα εκείνο καταβλήθηκαν σε μερίδα συνταξιούχων εκτάκτως αναδρομικά. Κάποιοι δε που είχαν προγραμματίσει να κάνουν τα ψώνια τους την Κυριακή, 1η Νοεμβρίου, που επρόκειτο να είναι ανοιχτά και τα σούπερ μάρκετ, πήγαν την Παρασκευή και το Σάββατο, μετά την αιφνίδια απόφαση της κυβέρνησης την περασμένη Πέμπτη να απαγορεύσει τη λειτουργία των καταστημάτων την εν λόγω Κυριακή. 

Δεν κλείνουν

Ενας άλλος λόγος που οι καταναλωτές δεν συρρέουν στα σούπερ μάρκετ όπως τον περασμένο Μάρτιο είναι τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν πλέον, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να παραμείνουν σε ουρά εκτός του καταστήματος, εφόσον έχει συμπληρωθεί το μέγιστο όριο ατόμων που επιτρέπεται να βρίσκονται ταυτόχρονα εντός τους καταστήματος. 

Αλλωστε, πλέον, έχει γίνει αντιληπτό ότι τα καταστήματα τροφίμων θα παραμείνουν ανοιχτά ακόμη και σε ένα καθολικό lockdown, ενώ τώρα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη επάρκεια και στα δημοφιλή λόγω κορωνοϊού είδη, όπως είναι τα αντισηπτικά και οι μάσκες.
Διεύρυνση ωραρίου

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Ανάπτυξης διαθέτει το «όπλο» της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων, ακόμη και τις Κυριακές, «όπλο» πάντως που δεν έχει χρειαστεί μέχρι στιγμής να χρησιμοποιήσει.