ΑΝΑΛΥΣΗ

Δύσκολη η εορταστική περίοδος για το εμπόριο

Δύσκολη η εορταστική περίοδος για το εμπόριο

Οι διάσημες εμπορικές γειτονιές του κόσμου προετοιμάζονται για εντελώς διαφορετικά Χριστούγεννα από ό,τι είχαν μέχρι σήμερα συνηθίσει. Πολλοί καταναλωτές δεν επισκέπτονται ακόμη τα καταστήματα, διότι ανησυχούν για τον κορωνοϊό, ο οποίος σε πολλά μέρη του κόσμου επανέκαμψε. Επιπλέον, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί θα μειώσουν δραστικά τον αριθμό των πλουσίων τουριστών, που συνέρρεαν για να διαθέσουν πολλά χρήματα την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στα καταστήματα των εκθαμβωτικών οίκων μόδας, κοσμημάτων και αρωμάτων. 

Εντούτοις, όλοι θα ακολουθήσουν όσο δυνατόν καλύτερα τα μέτρα κοινωνικής απόστασης. Ηδη έχουν ξεκινήσει να φτιάχνουν τις εορταστικές βιτρίνες τους, σε μια προσπάθεια να διασώσουν μια ζωτικής σημασίας περίοδο, διότι δέχθηκαν σοβαρό πλήγμα λόγω ιού είτε βρίσκονται στο Τόκιο, είτε στο Παρίσι, είτε στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο. «Οπως είπε και η βασίλισσα Ελισάβετ, το 2020 θα το θυμόμαστε σαν ένα από τα φριχτότερα χρόνια, ένα annus horribilis για το λιανεμπόριο», επισημαίνει η Κέιτι Τόμας, βοηθός διευθύντρια στη New West End, την οργάνωση που συναπαρτίζεται από 600 καταστήματα λιανικών πωλήσεων, εστιατόρια και ξενοδοχεία στις περιοχές της Μποντ Στριτ και του Μεϊφέαρ της βρετανικής πρωτεύουσας. Ειδικά η Μποντ Στριτ έχει δεχθεί πολύ σοβαρό χτύπημα, διότι στηρίζεται εν πολλοίς σε ξένους, αλλά και στους υπαλλήλους, οι οποίοι τηλεργάζονται πλέον και δεν πηγαίνουν στο γραφείο τους. 

Στην τωρινή καραντίνα φάνηκε ότι οι επισκέψεις των καταναλωτών ελαττώθηκαν κατά το ήμισυ. Τα καταστήματα των ειδών πολυτελείας βέβαια, από τον Cartier μέχρι τη Chanel, δεν περιμένουν την 3η Δεκεμβρίου, οπότε και θα ανοίξουν και πάλι τις πόρτες τους. Το χριστουγεννιάτικο δένδρο θα είναι έτοιμο, θα παίζει κάλαντα μια μπάντα και, αν περιμένουν ουρές κόσμου έξω από τα καταστήματα, θα τους προσφέρουν οι πωλητές και οι πωλήτριες ζεστή σοκολάτα. Στη Γαλλία, τώρα, όπου έχει επιβληθεί  δεύτερη καραντίνα από τις 30 Οκτωβρίου, τα καταστήματα στα Ηλύσια Πεδία των Παρισίων προβληματίζονται ιδιαίτερα. Χαρακτηριστικά λέει ο Εντουάρ Λεφέμπρ, γενικός διευθυντής της επιτροπής Ηλυσίων Πεδίων, που εκπροσωπεί τα περίπου 100 καταστήματα στην περιοχή, πως «εάν δεν σηκώσουμε τα ρολά την 1η Δεκεμβρίου (δηλαδή την προσεχή Τρίτη), τότε τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα». Τα τελευταία χρόνια, η συγκεκριμένη περιοχή βρέθηκε στο επίκεντρο κοινωνικών ταραχών και ακραίων συμβάντων, όπως ήταν τρομοκρατικές επιθέσεις, συμπλοκές ύστερα από ποδοσφαιρικούς αγώνες, αλλά και διαδηλώσεις με προεξάρχοντα τα «Κίτρινα Γιλέκα». Η καραντίνα επιδείνωσε την όλη κατάσταση.

Ανήσυχοι εμφανίζονται και οι καταστηματάρχες στην περίφημη Πέμπτη Λεωφόρο στη Νέα Υόρκη, όπου βρίσκονται δύο από τα πιο φανταχτερά πολυκαταστήματα του κόσμου, το Σακς Πέμπτης Λεωφόρου και το Μπέργκντορφ Γκούντμαν. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, δηλαδή ακόμη και πριν από την εμφάνιση της πανδημίας, ο αριθμός των ενεργών καταστημάτων μειώνεται. Το Χένρι Μπέντελ, που ιστορούσε παρουσία 100 ετών, έκλεισε, ενώ το Μπάρνεϊς Νέας Υόρκης ρευστοποίησε τα περιουσιακά του στοιχεία. Το δε πρώην κεντρικό κατάστημα του Ραλφ Λόρεν παραμένει αδειανό. Πέραν τούτων, η Πέμπτη Λεωφόρος ετοιμάζεται για μία μη θορυβώδη εορταστική περίοδο με ελάχιστους ή καθόλου τουρίστες, αλλά θα βάλει τα δυνατά της να μεταφέρει το πνεύμα των Χριστουγέννων στη Νέα Υόρκη, όσο και αν στην πόλη αυτή τα κρούσματα αυξάνονται. 

Ως συνήθως, τέλος, οι εργαζόμενοι στα Σακς, Μπέργκντορφ, Dolce & Gabbana και Louis Vuitton στολίζουν τις βιτρίνες τους με τη γνωστή πινελιά υπερβολής που τα χαρακτηρίζει, ενώ στον εξωτερικό χώρο τοποθετούνται έργα τέχνης, που αποδίδουν αγαπημένα παιδικά παιχνίδια, όπως ένα τεράστιο αρκουδάκι και πολλά μπαλόνια.