ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μία προσφορά για την Εγνατία

mia-prosfora-gia-tin-egnatia-561193051

Υπομονή κάποιων εβδομάδων θα χρειαστεί για να ανακηρυχθεί παραχωρησιούχος στον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού και αρκετών μηνών για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Τα τελευταία φέρονται να οδηγούνται προς νέα διαγωνιστική διαδικασία καθώς η υψηλότερη προσφορά που κατατέθηκε στον σχετικό διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή, χθες Παρασκευή, υπολείπεται σημαντικά της αποτιμήσεως ακόμα και της έκτασης που διατίθεται, γυμνής από εξοπλισμό. Αυτό εξηγούν κορυφαίες κυβερνητικές πηγές στην «Κ», μετά την αποσφράγιση των προσφορών για την έκταση των σχεδόν 400 στρεμμάτων του συγκροτήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Να σημειωθεί ότι άλλα περίπου 330 στρέμματα, που ολοκληρώνουν το συγκρότημα, πωλούνται σε ξεχωριστό διαγωνισμό της ΕΤΑΔ που προκηρύχθηκε την Πέμπτη και έχει ως ελάχιστη τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το Δημόσιο προσδοκά από τον διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή ποσό πλησίον των 80 εκατ. και όχι των 15 εκατ. που ήταν η πρόταση που υπέβαλε η Pyletech του ομίλου συμφερόντων Θεοφίλου Πριοβόλου. Να σημειωθεί πως πρόταση κατέθεσε και η ΟΝΕΧ, η οποία χαρακτηρίζεται από την ίδια «μη ανταγωνιστική», και εξηγείται αρμοδίως ως «στρατηγική κίνηση ώστε να διατηρήσει το έννομο συμφέρον να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις». Υπενθυμίζεται ότι η ONEX επιδιώκει την απόκτηση των γειτονικών Ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω του πτωχευτικού δικαίου.

Σε ανακοίνωσή της αργά χθες το απόγευμα, η Pyletech σημείωνε πως έχει εκπονήσει ένα λεπτομερές επιχειρηματικό και επενδυτικό σχέδιο, το οποίο θα εφαρμόσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης και σε ορίζοντα τετραετίας, η συνολική επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. «Αποδεικνύουμε στην πράξη την εμπιστοσύνη μας στις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της κυβέρνησης, ώστε η Ελλάδα να καταστεί ελκυστικός επενδυτικός προορισμός», ανέφερε, και χαρακτήρισε την προσφορά της (15 εκατ.) «δίκαιη και επωφελή για την απασχόληση και την εθνική οικονομία πρόταση, η οποία βασίστηκε κυρίως στα εξής κριτήρια: στην αντικειμενική εκτίμηση της αξίας των χώρων, με βάση και τις προηγούμενες πραγματικές πωλήσεις εκτάσεων του ναυπηγείου που έγιναν από τον εκκαθαριστή, στην κατάσταση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων, που στην πλειονότητά τους είναι κατασκευής των δεκαετιών του ’60 και ’70 και παραμένουν ασυντήρητες τα τελευταία 8-10 χρόνια και, τέλος, στη συγκριτική ανάλυση της αποτίμησης ανάλογων ναυπηγικών εγκαταστάσεων στην Ευρώπη, αλλά και διεθνώς». Σημειώνεται δε ότι «η προσφορά είναι μειωμένη κατά 9 εκατ., ποσό που αναγκαστικά θα πρέπει να πληρωθεί από τον νέο ιδιοκτήτη εντός μηνός και αφορά τα μη καταβληθέντα πρόστιμα τακτοποίησης των αυθαίρετων ακινήτων και εγκαταστάσεων του ναυπηγείου και την απόκτηση της άδειας πυρασφάλειας».

Με βάση τις διαθέσιμες μέχρι αργά χθες το απόγευμα πληροφορίες από την οδό Νίκης, ο διαγωνισμός πιθανότατα θα κηρυχθεί άγονος και θα επαναπροκηρυχθεί. Υπενθυμίζεται πως με πρόσφατη τροπολογία η ειδική διαχείριση έλαβε παράταση, επομένως διαθέτει το απαραίτητο χρονικό πλαίσιο για να τρέξει νέο διαγωνισμό.

Εν τω μεταξύ χθες, μία και μόνο προσφορά κατατέθηκε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μια ιδιωτικοποίηση η οποία διαρκεί ήδη επισήμως δυόμισι χρόνια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από την αγορά, η προσφορά υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ σε εφάπαξ τίμημα και δεσμευτικές επενδύσεις. Από τα πολύ περισσότερα σχήματα που είχαν προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού, κάποια εκ των ισχυροτέρων φέρονται να αντιμετώπισαν προβλήματα στις σχέσεις τους με τους εταίρους των κοινοπραξιών τους και γι’ αυτό αναζήτησαν παράταση του διαγωνισμού. Η οποία όμως δεν δόθηκε. Δεσμευτική προσφορά κατέθεσε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ/Egis Projects. Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι δεν θα προβεί στην αποσφράγισή της «σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις από 10.12.2020 προσωρινές διαταγές του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες χορηγήθηκαν κατόπιν των ασκηθεισών, ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων από τις προεπιλεγείσες κοινοπραξίες Roadis/“Ακτωρ Παραχωρήσεις” και Vinci/“Μυτιληναίος”». Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η ένσταση των δύο κοινοπραξιών ενδέχεται να μην έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα αφού «ήδη το ΣτΕ επέτρεψε στο ΤΑΙΠΕΔ να λάβει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, ακόμα κι αν απαγόρευσε την αποσφράγισή τους».