ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι περιορισμοί πλήττουν πλέον τον τζίρο και των σούπερ μάρκετ

Οι περιορισμοί πλήττουν πλέον τον τζίρο και των σούπερ μάρκετ

Κατά 70% λιγότερους πελάτες έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετούν τα σούπερ μάρκετ μετά την απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό των ατόμων που βρίσκονται ταυτόχρονα σε ένα κατάστημα, αλλά και την απαγόρευση της κυκλοφορίας μετά τις 6 μ.μ. τα Σαββατοκύριακα. Η χθεσινή απόφαση για διεύρυνση κατά μισή ώρα του ωραρίου λειτουργίας των σούπερ μάρκετ και εν γένει των καταστημάτων τροφίμων δεν θεωρείται ότι λύνει επαρκώς το πρόβλημα, ειδικά σε όσους εργαζομένους έχουν τον χρόνο να ψωνίζουν μόνο τα Σάββατα, ενώ ο περιορισμός των δύο ωρών για την πραγματοποίηση των αγορών που ανακοινώθηκε χθες αναμένεται να εντείνει τον εκνευρισμό, που λαμβάνει και έντονο χαρακτήρα στις ουρές αναμονής με θύματα, συχνά, τους εργαζομένους στα καταστήματα.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μέχρι τις 17 Ιανουαρίου η μέση δυναμικότητα εξυπηρετούμενων πελατών ανά κατάστημα ήταν ημερησίως 1.196 άτομα. Από τις 18 Ιανουαρίου η μέση δυναμικότητα μειώθηκε σε 479 πελάτες, καθώς ενώ μέχρι τότε η επιτρεπόμενη δυναμικότητα βασιζόταν στον κανόνα 1 άτομο ανά 10 τ.μ., αυξήθηκε σε 1 άτομο ανά 25 τ.μ., καθώς με αυτό τον κανόνα επαναλειτούργησαν τα φυσικά καταστήματα του υπόλοιπου λιανεμπορίου. Ο κανόνας αυτός θα εξακολουθήσει να ισχύει μέχρι τουλάχιστον τις 28 Φεβρουαρίου.

Η απόφαση της περασμένης Παρασκευής για κλείσιμο των σούπερ μάρκετ στις 5 μ.μ. το Σάββατο μείωσε περαιτέρω τον αριθμό που μπορούν να εξυπηρετούν ημερησίως, στους 319 πελάτες ανά κατάστημα. Σημειώνεται ότι στην Αττική από σήμερα τις ημέρες Δευτέρα-Παρασκευή τα σούπερ μάρκετ θα είναι ανοιχτά από τις 7 π.μ. (προαιρετικά) έως τις 8.30 μ.μ. (αντί για 8 μ.μ.) που ίσχυε έως χθες και το Σάββατο από τις 7 π.μ. (προαιρετικά) έως τις 5.30 μ.μ. (αντί για 5 μ.μ.) που είχε ανακοινωθεί στις 6 Φεβρουαρίου. Πριν η Αττική μπει σε καθεστώς αυστηρού lockdown, τα σούπερ μάρκετ έκλειναν και το Σάββατο στις 8 μ.μ.

Οι συνέπειες, πέρα από τις μεγάλες ουρές και τον επίσης μεγάλο χρόνο αναμονής έξω από τα καταστήματα και τις διαμαρτυρίες καταναλωτών, τις οποίες εισπράττει το προσωπικό των σούπερ μάρκετ, είναι σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ οι ακόλουθες:

Συνωστισμός εκτός των καταστημάτων στις ουρές. Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η Bespot την Παρασκευή 7/2 και το Σάββατο 8/2, καταγράφηκαν ουρές έως 5 ατόμων στην πλειονότητα των καταστημάτων μεσαίου τύπου. 

Οι ουρές ξεπέρασαν σε αρκετές περιπτώσεις τα 15 άτομα, ενώ καταγράφηκε το φαινόμενο της εγκατάλειψης επίσκεψης κατά την αναμονή εισόδου στο κατάστημα, σε αντίστοιχα επίπεδα με αυτά του πρώτου lockdown (η Bespot χρησιμοποιεί ανεπτυγμένες τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης, και αναπτύσσει λύσεις εντοπισμού θέσης σε εσωτερικά και εξωτερικά περιβάλλοντα, για επιχειρήσεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου).

Αύξηση του μέσου χρόνου εξυπηρέτησης λόγω των ουρών. Ετσι, αντί για μία ώρα  χρειάζονται συχνά περί τα 20-30 λεπτά σε αναμονή για την είσοδο του καταναλωτή στο κατάστημα. Ο δίωρος περιορισμός που θεσπίζεται εκ νέου στην Αττική, ακόμη και αν οι αγορές αφορούν τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης, είναι προφανές ότι δημιουργεί πρόβλημα και υπάρχει ο κίνδυνος τιμωρίας των καταναλωτών με βαριά πρόστιμα.

Από σήμερα, εξάλλου, ισχύει ακόμη μία αλλαγή που αφορά τη λειτουργία των σούπερ μάρκετ στην Περιφέρεια Αττικής. Μέχρι χθες, τα σούπερ μάρκετ μπορούσαν να διαθέτουν τα λεγόμενα είδη bazaar (προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, ηλεκτρικές συσκευές κ.ά.) μόνο από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα ή μέσω της μεθόδου click away. Η δυνατότητα πώλησης των ειδών αυτών μέσω click away πλέον απαγορεύεται.