ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Άβαξ»: Επιστροφή στα κέρδη το 2020

avax-epistrofi-sta-kerdi-to-2020-561347134

Την επιστροφή του ομίλου «Αβαξ» στην κερδοφορία, μετά σχεδόν μία δεκαετία, σηματοδότησε το 2020, ξεπερνώντας τις αρχικές εκτιμήσεις των στελεχών της εταιρείας. Ειδικότερα, τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 6,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 17,6 εκατ. ευρώ το 2019. Πριν από μερικές εβδομάδες, η διοίκηση εξέφραζε μεν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για κέρδη ήδη από τη χρήση του 2020, ωστόσο η βασική επωδός ήταν το πιθανότερο αυτό να συνέβαινε το 2021. Σε ενοποιημένη βάση, ο κύκλος εργασιών παρέμεινε σχετικά αμετάβλητος σε σχέση με το 2019, καθώς διαμορφώθηκε σε 576,6 εκατ. ευρώ, από 575,9 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ενισχύθηκαν κατά 5,17%, σε 61 εκατ. ευρώ, από 58 εκατ. ευρώ το 2019. Σε κάθε περίπτωση, οι εν λόγω επιδόσεις συνιστούν σημαντική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη και ο επιβαρυντικός παράγοντας της πανδημίας.

Σύμφωνα με τη διοίκηση, τα έργα ενεργειακού χαρακτήρα που υλοποιεί εκτός Ελλάδας είχαν σημαντική συνεισφορά στην κερδοφορία, όπως επίσης και τα μερίσματα από τις παραχωρήσεις, όπως π.χ. της Αττικής Οδού. Επίσης, θετικές ροές λειτουργικών κερδών προκύπτουν και από τα έργα ΑΠΕ, όπου ο όμιλος «Αβαξ» δραστηριοποιείται μέσω της Volterra. Πάντως και το 2020 επιβαρύνθηκε από έκτακτες και μη οργανικές χρεώσεις λόγω διαγραφής επισφαλών απαιτήσεων και άλλων προβλέψεων. Αυτές διαμορφώθηκαν σε 17,6 εκατ. ευρώ έναντι 26,2 εκατ. ευρώ το 2019. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου αναμένεται σύντομα να διπλασιαστεί σε 2 δισ. ευρώ, από το 1 δισ. ευρώ που βρισκόταν στο τέλος του 2020. Υπενθυμίζεται ότι η «Αβαξ» έχει αναδειχθεί μειοδότης στον διαγωνισμό για την κατασκευή της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας. Εκτιμάται ότι το προσεχές διάστημα θα καταστεί εφικτή η υπογραφή της σχετικής σύμβασης για το έργο του 1,8 δισ. ευρώ, με κατασκευαστικό αντικείμενο της τάξεως του 1,1 δισ. ευρώ. Το ίδιο το έργο εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με την εταιρεία να δρομολογεί τα πρώτα δύο εργοτάξια στη Λ. Βεΐκου και στη Λ. Κατεχάκη, δηλαδή τους σταθμούς εκκίνησης και ολοκλήρωσης της διαδρομής.

Παράλληλα, η «Αβαξ» διεκδικεί σε κοινοπραξία με τον όμιλο Μυτιληναίου τη σημαντικότερη, από πλευράς αξίας, σύμβαση παραχώρησης που δημοπρατείται στη χώρα αυτή την περίοδο. Ο λόγος για το έργο της Εγνατίας Οδού, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για προσφορές που θα προσεγγίσουν ή ενδεχομένως και θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ. Ενα σημαντικό μέρος του ποσού αφορά τα έργα βελτίωσης και συντήρησης τμημάτων της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων αυτής (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας), ενώ το υπόλοιπο αφορά την προσφορά προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εκχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης για τα επόμενα 40 χρόνια.

Η διοίκηση του ομίλου «Αβαξ» προσβλέπει σε σημαντική άνοδο του όγκου κατασκευαστικής δραστηριότητας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα στην Ελλάδα. Ετσι, εκτός από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, τα έργα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις, η «Αβαξ» αναμένεται να δώσει ιδιαίτερη έμφαση και στα σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς που δρομολογεί η ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.