ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλειμμα ενημέρωσης για το Ταμείο Ανάκαμψης

elleimma-enimerosis-gia-to-tameio-anakampsis-561448948

Σε «δώρον άδωρον» κινδυνεύει να μετατραπεί το Ταμείο Ανάκαμψης εάν δεν καλυφθεί το μεγάλο κενό ενημέρωσης που υπάρχει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σχετικά με τις δυνατότητες αξιοποίησης των πόρων που αυτό περιλαμβάνει και εάν οι επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας δεν έχουν την απαιτούμενη τεχνική βοήθεια έτσι ώστε να καταρτίσουν επενδυτικά σχέδια. Αποκαλυπτικά είναι τα ευρήματα σχετικής μελέτης της Εθνικής Τραπέζης, σύμφωνα με τα οποία μόλις το 14% των ΜμΕ δηλώνει πλήρη γνώση των επιμέρους δράσεων του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης, ενώ το 1/3 των ΜμΕ δηλώνει ότι δεν γνωρίζει τη χρήση του (με το λοιπό 50% να δηλώνει κάποιου βαθμού γνώση). Σημειώνεται ότι ο βαθμός εξοικείωσης με το Ταμείο Ανάκαμψης είναι χαμηλότερος στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις (με σχεδόν 40% να δηλώνει ότι δεν γνωρίζει τη χρήση του, έναντι 25% των μεσαίων). 

«Ηγέτες» και «αδύναμοι»

Σε ό,τι αφορά τη διάθεση για χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, στη μελέτη οι ΜμΕ διακρίνονται σε τέσσερις ομάδες. Πρόκειται για τους «ηγέτες», τους «ακόλουθους», τους «συντηρητικούς» και τους «αδύναμους». Οι «ηγέτες», αυτοί δηλαδή που και γνωρίζουν το Ταμείο Ανάκαμψης και δηλώνουν ότι θα το αξιοποιήσουν, αποτελούν το 44%. Πρόκειται κυρίως για στρατηγικά δυναμικές επιχειρήσεις και η πλειονότητα αυτών έχει διάθεση να συνεισφέρει ίδια κεφάλαια άνω του ελάχιστου 20%. Το 27% δηλώνει ότι σχεδιάζει επενδύσεις για την ψηφιακή ανάπτυξη και το 20% επενδύσεις για αύξηση του μεγέθους του. Ψηλά στις προτιμήσεις είναι και οι «πράσινες» επενδύσεις (15%) ακολουθούμενες από επενδύσεις εξωστρέφειας (14%), καινοτομίας (12%) και ανάπτυξης συνεργασιών (12%).

Σημαντικό κρίνεται το γεγονός ότι οι προωθούμενες επενδύσεις τους κινητοποιούνται ακριβώς λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης (μόνο 25% αφορά υφιστάμενα σχέδια). Από τη μια πλευρά αυτό είναι θετικό για την αναπτυξιακή συνεισφορά του ταμείου, ωστόσο, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, αναδεικνύει την ανάγκη καθοδήγησης και «τεχνικής» στήριξης, καθώς μόνο μια μικρή μειονότητα έχει σχηματοποιημένο επιχειρηματικό πλάνο.

Οι «ακόλουθοι» αποτελούν το 18% και αν και πρόκειται για επιχειρήσεις επενδυτικά ενεργές, εστιάζουν σε βραχυπρόθεσμες επενδύσεις. Για παράδειγμα, ενώ επενδύουν δυναμικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, απέχουν από πιο ολοκληρωμένες ψηφιακές λύσεις, όπως τα data analytics. Πρόκειται για επιχειρήσεις με άγνοια για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι «συντηρητικοί» αποτελούν το 22% και ενώ δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν το ταμείο, κυρίως λόγω μη συμβατότητας δράσεων με τις ανάγκες τους, παράλληλα παραδέχονται ότι δεν γνωρίζουν τις ακριβείς δράσεις του.

Οι «αδύναμοι», τέλος, που αποτελούν το 16% είναι οι επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία. Οι επιχειρήσεις αυτές χρησιμοποίησαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία της πανδημίας κατά κύριο λόγο προκειμένου να καλύψουν ευρύτερες αδυναμίες τους όσον αφορά τη λήψη χρηματοδότησης. Η συνολική αδυναμία που τις χαρακτηρίζει τις οδηγεί σε χαμηλό ενδιαφέρον για επενδύσεις και ως εκ τούτου χαμηλή διάθεση αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Θετική εικόνα

Συνολικότερα, πάντως, από τη μελέτη της ΕΤΕ προκύπτει ότι οι ΜμΕ, με βάση και τον δείκτη εμπιστοσύνης, βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης, αν και η πλειονότητα αυτών –ανεξαρτήτως μεγέθους– εκτιμά ότι οι πωλήσεις της θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2019 σε 1-2 χρόνια. Ο δείκτης εμπιστοσύνης των ΜμΕ αυξήθηκε κατά 32 μονάδες το α΄ εξάμηνο του 2021 σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2020 και διαμορφώθηκε στις +4 μονάδες, από -28.