ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποχρέωση 26,5 εκατ. στο Κατάρ για Ελλάκτωρ

ypochreosi-26-5-ekat-sto-katar-gia-ellaktor-561449005

Αρνητικές, αλλά και θετικές εξελίξεις εξακολουθούν να παράγουν τα έργα που είχε αναλάβει ο όμιλος Ελλάκτωρ εκτός Ελλάδας. Χθες έγινε γνωστή η αρνητική έκβαση μιας διαδικασίας διαιτησίας που αφορά το έργο της κατασκευής της «χρυσής γραμμής» του μετρό στην Ντόχα του Κατάρ, ύψους 2,7 δισ. ευρώ. Οπως έγινε γνωστό, η Ακτωρ θα κληθεί να καταβάλει ως αποζημίωση σε υπεργολάβο το ποσό των 26,5 εκατ. ευρώ, ως μέλος της κοινοπραξίας που εκτέλεσε το έργο.

Σύμφωνα με πηγές της διοίκησης του ομίλου Ελλάκτωρ, η υπόθεση αφορά οικονομική διεκδίκηση συνολικού ύψους 83,5 εκατ. ευρώ από υπεργολάβο και συγκεκριμένα τεχνική εταιρεία που εδρεύει στο Κατάρ. Το ποσό των 26,5 εκατ. ευρώ προκύπτει με δεδομένο ότι η συμμετοχή της Ακτωρ στην κοινοπραξία Alysj ήταν 32%. Στην εν λόγω κοινοπραξία συμμετείχαν επίσης οι τουρκικές εταιρείες Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. και Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA, η ινδική Larsen & Toubro και η καταριανή Al Jaben Engineering. Το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) δικαίωσε τον υπεργολάβο. Ωστόσο, η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – Alysj πρόκειται να προσφύγει κατά της εν λόγω απόφασης, για την οποία σημειωτέον ο νομικός παραστάτης είχε εκτιμήσει ότι η αξίωση του υπεργολάβου δεν αναμενόταν να ευδοκιμήσει. Η εν λόγω υπόθεση χρονολογείται από το τέλος του 2017.

Στον αντίποδα, η διοίκηση του ομίλου έλαβε πρόσφατα θετικές ειδήσεις από την αγορά της Αλβανίας, καθώς τελεσιδίκησε υπέρ της εισηγμένης έτερη υπόθεση. Βάσει αυτής, στην Ελλάκτωρ επιδικάστηκε αποζημίωση από το αλβανικό δημόσιο, συνολικού ύψους 23 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη έχει σε εξέλιξη κι άλλες τέτοιες αξιώσεις, όχι μόνο στην Αλβανία, αλλά και σε άλλες χώρες όπου εκτέλεσε έργα τα προηγούμενα χρόνια.

Πάντως, μέχρι στιγμής το ισοζύγιο παραμένει αρνητικό. Τα τελευταία χρόνια η Ακτωρ έχει καταγράψει συνολικές ζημίες που υπολογίζεται ότι προσεγγίζουν τα 400 εκατ. ευρώ (υπολογίζοντας και την πρόσφατη υπόθεση του Κατάρ). Οι ζημίες αυτές αφορούν συμβάσεις κυρίως στη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια, ενώ περίπου 120 εκατ. ευρώ ζημίες κατέγραψαν τα φωτοβολταϊκά έργα στην Αυστραλία και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.

Σχολιάζοντας τη σχετική δραστηριότητα στη γενική συνέλευση του 2020, ο τότε διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αν. Καλλιτσάντσης έκανε λόγο για «άθλιες συμβάσεις και ανάληψη ευθυνών για ενεργειακές επιδόσεις στα πέρατα του κόσμου, με 40 ανθρώπους προσωπικό, εκ των οποίων οι μισοί δεν μιλούσαν καν αγγλικά. Αυτά πληρώνουμε». Μάλιστα, τα εν λόγω έργα συνεχίζουν να κοστίζουν στην Ακτωρ, καθώς από τα 120,5 εκατ. ευρώ της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που βρίσκεται σε εξέλιξη, τα 100 εκατ. ευρώ αφορούν την κάλυψη υποχρεώσεων που απορρέουν από ζημιογόνα έργα φωτοβολταϊκών και άλλες συναφείς υποχρεώσεις. Αυτός ήταν και ο λόγος που η διοίκηση των αδελφών Καλλιτσάντση αποφάσισε την αποχώρηση του ομίλου Ελλάκτωρ από το σύνολο των αγορών δραστηριοποίησης, με εξαίρεση τη Ρουμανία. Πρόκειται για μια στρατηγική επιλογή, η οποία μάλιστα διατηρήθηκε και από τη νέα διοίκηση Ξενόφου, με τη στήριξη της ολλανδικής Reggeborgh Invest και δεν διαφαίνεται κάποια διαφοροποίηση στο άμεσο μέλλον. Σημειωτέον ότι σήμερα, από τα σχεδόν 1,7 δισ. ευρώ ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων της Ελλάκτωρ, το 1 δισ. ευρώ αφορά έργα που έχουν αναληφθεί στη Ρουμανία.