ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη συμφωνία Cosco – Δημοσίου

Πράσινο φως για τη μεταβίβαση του υπόλοιπου 16% του ΟΛΠ στους Κινέζους

to-elegktiko-synedrio-enekrine-ti-symfonia-cosco-dimosioy-561470842

Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και Cοsco Shipping για τη μεταβίβαση του υπολοίπου 16% του ΟΛΠ στην Cosco και την πενταετή παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων. 

Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ των δύο μερών και κατόπιν να πάρει τον δρόμο για την κύρωσή της από τη Βουλή, πιθανότατα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.

Συμβιβασμός

Η συμφωνία, που αποτελεί προϊόν πολύμηνων διαπραγματεύσεων, βάζει τέλος στην αντιδικία που προέκυψε από το γεγονός πως η Cosco αν και δεν ολοκλήρωσε, όπως υποχρεούτο, μέσα στην πενταετία τις δεσμευτικές επενδύσεις που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης (πλην όμως για το μεγαλύτερο τμήμα των καθυστερήσεων αυτών έγινε δεκτό πως δεν ευθύνεται η ίδια), αξίωσε την απόδοση του επιπλέον 16%.

Η κυβέρνηση επιχειρώντας να αποφύγει μία πολυετή εμπλοκή στη διαιτησία προχώρησε στον συμβιβασμό αυτό, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει πως θα προχωρήσουν οι επενδύσεις. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, η νέα συμφωνία προβλέπει την κατάθεση εγγυητικών επιστολών για το 33% του ύψους των ανεκτέλεστων επενδύσεων οι οποίες θα καταπίπτουν υπέρ του Δημοσίου εάν δεν ολοκληρώνονται τελικά τα έργα στο προβλεπόμενο διάστημα. Επιπλέον, το ελληνικό Δημόσιο αποκτά δικαίωμα βέτο σε βασικές αποφάσεις στρατηγικής, ωστόσο θα εκπροσωπείται πλέον από ένα μέλος και όχι τρία στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ.

Το όλο ζήτημα ανέκυψε στα τέλη Νοεμβρίου του 2020 όταν η Cosco Shipping με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ και τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας, απέδωσε ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός ότι πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών κατά την ιδιωτικοποίηση του 2016, δεν είχαν προχωρήσει.

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αφορούσε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του με αρχική μεταβίβαση του 51% των μετοχών και διακράτηση του 16% από το Δημόσιο επί μία πενταετία (έως τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους) για να υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις. 

Η Cosco για το 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 κατέβαλε τότε 293,7 εκατ. ευρώ, ενώ για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχει από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ. Αυτό το 16% το αποκτά τώρα στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας. 

Τι προβλέπεται

Σημειώνεται ότι οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ που προβλέπει το master plan ανέρχονται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ, με τα μισά εξ αυτών να αφορούν τις υποχρεωτικές επενδύσεις οι οποίες έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές Αυγούστου φέτος, οπότε και συμπληρώθηκε η σχετική πενταετής προθεσμία. Από τα 300 εκατ. έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις της τάξης των 140 εκατ. ευρώ, ενώ για τις υπόλοιπες είτε δεν προχώρησε η αδειοδότησή τους είτε σταμάτησαν λόγω προσφυγών τρίτων. Να σημειωθεί πως η νέα συμφωνία προβλέπει περαιτέρω παράταση επιπλέον πέντε ετών (5+5 συνολικά δηλαδή), εφόσον οι επενδύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί έως το 2026 λόγω καθυστερήσεων που δεν οφείλονται στην Cosco, όπως από προσφυγές τρίτων στη Δικαιοσύνη ή καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των σχετικών project. 

Νέα προσφυγή κατά των έργων στον ΟΛΠ

Οι διαρκείς αντιπαραθέσεις που γεννάει η δραστηριότητα της Cosco στον Πειραιά, οι οποίες συχνά προσλαμβάνουν ένδικες μορφές, αυτονόητα προκαλούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων. Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, 24 στελέχη της αυτοδιοίκησης των πειραϊκών δήμων προχώρησαν στην υποβολή νέας κοινής αίτησης προς το Συμβούλιο της Επικρατείας για την ακύρωση και αναστολή των υπουργικών αποφάσεων που έδωσαν τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις στα έργα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Σε αυτό το μέτωπο συμπαρατάσσονται, μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης στον Δήμο Πειραιά Νίκος Μπελαβίλας, ο τέως αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, ο τέως αντιπεριφερειάρχης Νήσων Αττικής Παναγιώτης Χατζηπέρος, περιφερειακοί, δημοτικοί και κοινοτικοί σύμβουλοι με συμμετοχές που καλύπτουν όλη την ακτή από την Πειραϊκή μέχρι το Πέραμα, ενώ εκπροσωπούνται επίσης η Σαλαμίνα και η Αίγινα. Η προσφυγή στρέφεται κατά φερόμενων παραβιάσεων της ευρωπαϊκής και ελληνικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας, από κυβερνητικές αποφάσεις από τα τέλη του 2019 έως σήμερα.