ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέα γενιά δημοσίων έργων ύψους 13 δισ. ευρώ

Από το 1981 διατέθηκαν 180 δισ. ευρώ σε έργα υποδομών, αλλά τα περισσότερα δεν συνοδεύτηκαν από ανάλυση κόστους - οφέλους, τόνισε ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής

nea-genia-dimosion-ergon-ypsoys-13-dis-eyro-561517426

Περισσότερα από 180 δισεκατομμύρια ευρώ διατέθηκαν για δημόσια έργα στη χώρα μας από το 1981 έως σήμερα, λίγα όμως βασίζονταν σε μια ανάλυση κόστους – οφέλους. Το εντυπωσιακό αυτό στοιχείο έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ, μιλώντας για σχεδιασμό με βάση μικροκομματικά συμφέροντα. Ο υπουργός παρουσίασε το πλαίσιο της νέας γενιάς έργων, ύψους 13 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί έργα 3,2 δισ. ευρώ, ενώ υπερασπίστηκε τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ως το χρηματοδοτικό εργαλείο με τον μεγαλύτερο «πολλαπλασιαστή» στην οικονομία.

«Από το 1981 διατέθηκαν 180 δισ. ευρώ σε έργα υποδομών, πολλά εκ των οποίων δεν έπιασαν τόπο γιατί έγιναν χωρίς καμία σοβαρή ανάλυση κόστους – οφέλους, συχνά εξυπηρετώντας μικροκομματικά συμφέροντα ή την αντίληψη ενός υδροκέφαλου κράτους», ανέφερε ο κ.  Καραμανλής. Αντίθετα, υποστήριξε ο υπουργός, η νέα γενιά έργων, συνολικού προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ, βασίζεται σε έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος δεν περιλαμβάνει μόνο οδικά και σιδηροδρομικά έργα αλλά και αντιπλημμυρικά ή έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων. Σημείωσε, δε, ότι η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει, επενδύοντας στους τομείς στους οποίους η στρατηγική της θέση δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές, όπως είναι τα logistics και οι συνδυασμένες μεταφορές.

«Εχουμε ήδη συμβασιοποιήσει έργα 3,2 δισ. ευρώ, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση μέσα σε 3,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα 800 εκατ. ευρώ», ανέφερε ο κ. Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι επί των ημερών του «ξεμπλόκαραν» σημαντικά δημόσια έργα, όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης, η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο Bόρειος Oδικός Aξονας της Κρήτης, το βόρειο τμήμα του Ε65 και άλλα. «Δίπλα σε αυτά βρίσκονται τα έργα νέας γενιάς, όπως το Flyover της Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, τα οποία αποφασίσαμε να εκπονηθούν μέσω μελετοκατασκευής», ανέφερε, «καθώς και αντιπλημμυρικά έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ».

Ο κ. Καραμανλής υπερασπίστηκε το μοντέλο των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). «Είναι συνειδητή στρατηγική επιλογή ότι είναι πλέον το βασικό εργαλείο στον σχεδιασμό μας. Μακριά από δογματισμούς και ιδεοληψίες, είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε προς όφελος όλων την εξειδικευμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρει η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων», ανέφερε, εκτιμώντας ότι μέσα στο έτος θα βρίσκονται σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 5 δισ. ευρώ. «Εκτός από τα προβλήματα που επιλύουν, λειτουργούν πολλαπλασιαστικά για την οικονομία», ανέφερε.

Τέλος, ο υπουργός Υποδομών προειδοποίησε με… κομψό τρόπο τον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο. «Εχω εμπιστοσύνη στον κατασκευαστικό κλάδο. Οφείλω να επισημάνω ότι ο κατασκευαστικός κλάδος πρέπει να είναι έτοιμος να αντεπεξέλθει σε κάθε επίπεδο στο νέο πρόγραμμα δημοσίων έργων», ανέφερε.