ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αποζημίωση 3 εκατ. από το Δημόσιο προς την «Αττικό Μετρό»

Τρία εκατ. ευρώ επιπλέον… και έπεται συνέχεια. Από τον φετινό Ιούλιο ο λογαριασμός στο πολύπαθο έργο της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά ξεκίνησε να ανεβαίνει με γεωμετρική πρόοδο, καθώς παρήλθε η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσής του με ευθύνη του Δημοσίου.

Αποζημίωση 3 εκατ. από το Δημόσιο προς την «Αττικό Μετρό»

Τρία εκατ. ευρώ επιπλέον… και έπεται συνέχεια. Από τον φετινό Ιούλιο ο λογαριασμός στο πολύπαθο έργο της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά ξεκίνησε να ανεβαίνει με γεωμετρική πρόοδο, καθώς παρήλθε η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσής του με ευθύνη του Δημοσίου. Κι αν ο ορίζοντας παράδοσης των τελευταίων τριών σταθμών δείχνει πλέον κοντά –το καλοκαίρι του 2022–, στην «Αττικό Μετρό» επικρατεί προβληματισμός για τις επιπτώσεις από τη νέα έξαρση της πανδημίας. Ηδη στο μετρό της Θεσσαλονίκης έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα οκτώ εργοτάξια, λόγω του πολύ υψηλού αριθμού νέων κρουσμάτων στην πόλη.

Στις 21 Νοεμβρίου 2009, η «Αττικό Μετρό» (επανα)δημοπράτησε τον διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής 3 προς τα δυτικά προάστια και την περιοχή του Πειραιά (υπόγεια σήραγγα μήκους 7,6 χλμ. και 6 σταθμοί: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Επικράτησε η κοινοπραξία J&P ΑΒΑΞ – Ghella SPA – Alstom Transport SA, με οικονομική προσφορά 343,96 εκατ. ευρώ. Το έργο ουσιαστικά συνέπεσε με την οικονομική κρίση. Ετσι, εκτός από την επαναλαμβανόμενη σε όλα τα έργα ιστορία (καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, μετακινήσεις δικτύων, αρχαιολογικά), προστέθηκαν και τα χρηματοδοτικά προβλήματα που αντιμετώπισε η ίδια η εταιρεία (όπως όλες, είναι η αλήθεια, εκείνη την περίοδο), οι καθυστερήσεις στις εισαγωγές υλικών λόγω capital controls κ.λπ. Επιπλέον, στην πορεία προστέθηκαν δύο βασικά τεχνικά προβλήματα: το ένα αφορούσε τον μετροπόντικα, που χρειάστηκε να ξηλωθεί και να απομακρυνθεί, και το δεύτερο τον (στην ουσία υποθαλάσσιο) σταθμό του Πειραιά. Το τελευταίο αυτό πρόβλημα αναγνωρίστηκε ως η κύρια αιτία που δόθηκε παράταση στο έργο και μάλιστα αναγνωρίστηκε ότι δεν οφειλόταν σε υπαιτιότητα του αναδόχου (παράταση με αναθεώρηση, κατά τις προβλέψεις της νομοθεσίας των δημοσίων έργων).

Παρήλθε η συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά με ευθύνη του Δημοσίου.

Στις 6 Ιουλίου 2020, οι πρώτοι τρεις σταθμοί της επέκτασης δόθηκαν σε λειτουργία. Για τους επόμενους τρεις παρέμεινε ως ημερομηνία ολοκλήρωσης η 30ή Ιουνίου 2021. Ετσι, μόλις η ημερομηνία αυτή παρήλθε, ξεκίνησε «να γράφει ο λογαριασμός», πάντα εις βάρος του Δημοσίου. Και το ποσό αυτό δεν είναι αμελητέο: Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση της «Αττικό Μετρό», μόνο για το διάστημα από την 1η Ιουλίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου (δηλαδή μόλις για τρεις μήνες) το Δημόσιο θα καταβάλει ως «θετικές ζημίες» στον ανάδοχο 2,95 εκατ. ευρώ. Η αποζημίωση αφορά τις δαπάνες για την απασχόληση του προσωπικού, τα μηχανήματα, την παράταση της εγγυητικής καλής εκτέλεσης κ.ά., και έπεται συνέχεια μέχρι την παράδοση και των τριών τελευταίων σταθμών της γραμμής. Υπενθυμίζεται ότι η «Αττικό Μετρό» έχει ήδη καταβάλει επιπροσθέτως 28,8 εκατ. ευρώ για «θετικές ζημίες» και ακόμα 11,7 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις.

Στην εξίσωση έρχεται να προστεθεί ακόμα μία μεταβλητή: ο κορωνοϊός. Προς το παρόν, ο στόχος παράδοσης του υπόλοιπου έργου το καλοκαίρι του 2022 παραμένει σταθερός. Στη Θεσσαλονίκη, όμως, η «Αττικό Μετρό» αναγκάστηκε να κλείσει οκτώ εργοτάξια και να στείλει για τεστ περισσότερους από 100 εργαζομένους σε αυτά, λόγω της μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων στην πόλη.

Ως αποτέλεσμα, η «Αττικό Μετρό» και ο ανάδοχος στην Αθήνα δίνουν μεγάλη έμφαση στα μέτρα προστασίας και ελπίζουν ότι δεν θα υπάρξει νέα πηγή καθυστέρησης.