ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα έργα ΣΔΙΤ για φράγματα και άρδευση

Εμπλουτίζεται συνεχώς η λίστα αλλά και το αντικείμενο των νέων διαγωνισμών ΣΔΙΤ, καθώς το προσεχές διάστημα αναμένεται να «τρέξουν» νέοι διαγωνισμοί έργων περιβάλλοντος και δη αρδευτικά έργα και φράγματα, συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.

Νέα έργα ΣΔΙΤ για φράγματα και άρδευση

Εμπλουτίζεται συνεχώς η λίστα αλλά και το αντικείμενο των νέων διαγωνισμών ΣΔΙΤ, καθώς το προσεχές διάστημα αναμένεται να «τρέξουν» νέοι διαγωνισμοί έργων περιβάλλοντος και δη αρδευτικά έργα και φράγματα, συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ. Αν υπολογιστεί και το κόστος συντήρησης και λειτουργίας των έργων, όπως επίσης και οι πληρωμές διαθεσιμότητας που θα καταβάλλονται από το Δημόσιο προς τους αναδόχους, το συνολικό ύψος των επενδύσεων αναμένεται να ξεπεράσει τα 4,5 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για έργα τα οποία συγκεντρώνουν ήδη το έντονο ενδιαφέρον των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ, Αβαξ, «Μυτιληναίος» και Intrakat, αλλά και ομίλων με υψηλή εξειδίκευση σε τέτοια έργα, όπως για παράδειγμα οι γαλλικοί όμιλοι Suez, Veolia και Vinci.

Ενα από τα μεγαλύτερα έργα αφορά τη μεταφορά νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης, ύψους 203 εκατ. ευρώ. Σημαντικό είναι επίσης το έργο εκσυγχρονισμού των δικτύων άρδευσης Ταυρωπού, ύψους 129 εκατ. ευρώ, όπως και το φράγμα Μιναγιώτικο Πύλου, που θα συνοδεύεται και από δίκτυο άρδευσης. Το συνολικό κόστος του εν λόγω έργου υπολογίζεται σε 117 εκατ. ευρώ.

Οι διαγωνισμοί αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων κατα- σκευαστικών ομίλων.

Συνολικά δρομολογούνται 21 αρδευτικά έργα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Υδωρ 2.0». Πρόκειται για έργα ύψους 1,63 δισ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ, με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν τη διαχείριση για τα επόμενα 25 χρόνια. Από τα έργα αυτά θα αρδεύονται 1,3 εκατ. στρέμματα αγροτικής γης. Το πρώτο πακέτο, που ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες, αφορά οκτώ έργα, συνολικού ύψους 642 εκατ. ευρώ.

Εκτός όμως από τα έργα του προγράμματος «Υδωρ 2.0», μεγάλο αναμένεται το επενδυτικό ενδιαφέρον και για το έργο ΣΔΙΤ για την επισκευή και συντήρηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της Αθήνας. Πρόκειται για έργο εκτιμώμενου κόστους 290 εκατ. ευρώ, για το οποίο αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος από το σύνολο των κατασκευαστικών ομίλων, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και ξένους ομίλους διαχείρισης υδάτων. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τις μελέτες και την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επισκευή του ΕΥΣ για περίοδο 20 ετών.

Υπενθυμίζεται πως το πρώτο από τα έργα ΣΔΙΤ που αφορά την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση φράγματος, έχει προκηρυχθεί πριν από έναν και πλέον χρόνο. Αφορά το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 106 εκατ. ευρώ. Ο σχετικός διαγωνισμός πέρασε πρόσφατα στη δεύτερη φάση του, με την προεπιλογή των σχημάτων Intrakat-Suez-ΕΥΑΘ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης και Ακτωρ Παραχωρήσεις. Ενδιαφέρον ασφαλώς για τα έργα αυτά έχουν τόσο η ΕΥΔΑΠ όσο και η ΕΥΑΘ.

Παράλληλα, στα σκαριά βρίσκεται άλλο ένα έργο ΣΔΙΤ για το φράγμα Ενιπέα στην περιοχή των Φαρσάλων. Πρόκειται για έργο της τάξεως των 70 εκατ. ευρώ, το οποίο προβλέπεται να προκηρυχθεί εντός των προσεχών εβδομάδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι αμφότερα τα φράγματα Ενιπέα και Χαβρία, αλλά και το έργο για το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αθήνας, δεν αποτελούν μέρος του πακέτου των 21 αρδευτικών έργων του προγράμματος «Υδωρ 2.0».