Λιανεμπόριο: Οι ανατιμήσεις επιβραδύνουν την αύξηση τζίρου

Λιανεμπόριο: Οι ανατιμήσεις επιβραδύνουν την αύξηση τζίρου

Ο όγκος πωλήσεων τον Ιανουάριο αυξήθηκε μόλις κατά 8,9%, αν και τον περυσινό Ιανουάριο τα καταστήματα ήταν ανοικτά για 15 ημέρες.

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυξημένος κατά 13,9% ήταν ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Ιανουάριο του 2022 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021, εξέλιξη η οποία σχετίζεται αφενός με το γεγονός ότι φέτος τα καταστήματα ήταν ανοιχτά καθόλη τη διάρκεια του εξεταζόμενου μήνα, ενώ πέρυσι μόνο για 15 ημέρες και αφετέρου με την αύξηση των τιμών. Δεν είναι τυχαίο ότι ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε μεν, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό και συγκεκριμένα 8,9%.

Η επίδραση των τιμών στην αύξηση του τζίρου φαίνεται πολύ πιο καθαρά στα στοιχεία που αφορούν τα σούπερ μάρκετ, καθώς και τα πρατήρια καυσίμων. Ετσι, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε στην κατηγορία αυτή κατά 5,3% τον Ιανουάριο του 2022 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021, ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) ενισχύθηκε μόλις κατά 0,8%. Ο κύκλος εργασιών στα πρατήρια καυσίμων αυξήθηκε κατά 42,9%, ενώ ο όγκος πωλήσεων πολύ λιγότερο, κατά 17,4%. Σημειώνεται ότι πέρυσι τον Ιανουάριο αρκετές οικονομικές δραστηριότητες βρίσκονταν σε αναστολή, όπως για παράδειγμα η εστίαση. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, τον Ιανουάριο του 2022 η τιμή της απλής αμόλυβδης βρισκόταν κατά μέσο όρο σε επίπεδα άνω των 1,80 ευρώ, ενώ την ίδια εποχή πέρυσι στα επίπεδα των 1,48 ευρώ/λίτρο. Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης βρισκόταν τον Ιανουάριο του 2021 κοντά στα 0,80 ευρώ/λίτρο ενώ φέτος στα 1,21 ευρώ/λίτρο.

Δύο ακόμη στοιχεία δείχνουν ότι η αύξηση του τζίρου οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τιμών και λιγότερο στην ενίσχυση της καταναλωτικής ζήτησης. Σε δύο σημαντικές κατηγορίες του λιανεμπορίου καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων. Ειδικότερα, ο όγκος πωλήσεων ήταν χαμηλότερος κατά 7,4% στα καταστήματα ένδυσης – υπόδησης, παρά το γεγονός ότι φέτος λειτουργούσαν όλο τον Ιανουάριο, με εξαίρεση μερικές ημέρες που έμειναν κλειστά στην Αττική λόγω της σφοδρής κακοκαιρίας. Η αξία πωλήσεων στον εν λόγω κλάδο επίσης υποχώρησε κατά 0,5%. Στα πολυκαταστήματα ο τζίρος αυξήθηκε μόλις κατά 2,8%, ενώ ο όγκος πωλήσεων παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε φέτος και στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, αρτοποιεία κ.α.), η οποία ήταν 6,7%, ενώ η αξία πωλήσεων στον ίδιο κλάδο υποχώρησε κατά 2,7%.

Αύξηση της αξίας και του όγκου πωλήσεων στα ίδια περίπου επίπεδα καταγράφηκε τον Ιανουάριο του 2022 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021 στους ακόλουθους κλάδους:

Φαρμακευτικά – καλλυντικά, με τον τζίρο να ενισχύεται κατά 27,9% και τον όγκο πωλήσεων κατά 27,6%.

Βιβλία – χαρτικά, όπου ο τζίρος αυξήθηκε κατά 16,6% και ο όγκος πωλήσεων κατά 17,1%.

Επιπλα – ηλεκτρικά είδη – οικιακός εξοπλισμός, όπου ο τζίρος αυξήθηκε κατά 6% και ο όγκος πωλήσεων κατά 4,8%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή