Αττική Οδός: Ισχυρές συμμαχίες στη μάχη διεκδίκησής της

Αττική Οδός: Ισχυρές συμμαχίες στη μάχη διεκδίκησής της

Τουλάχιστον 4 κοινοπραξίες στον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβαση

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τέσσερα ισχυρά σχήματα προβλέπεται ότι θα διεκδικήσουν τη σύμβαση παραχώρησης εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό, ο οποίος αναμένεται να σηματοδοτήσει νέο ιστορικό υψηλό, με βάση τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο, με τις σχετικές εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ποσό που θα ξεπερνάει τα 2,5 δισ. ευρώ, υπερσκελίζοντας το 1,5 δισ. ευρώ που έφτασε η αξία της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού πέρυσι. Η υποβολή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη νέα σύμβαση έχει προγραμματιστεί για τις 20 Απριλίου.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, στην «αφετηρία» αναμένεται να βρεθούν τουλάχιστον τέσσερις κοινοπραξίες. Οι υφιστάμενοι μέτοχοι της Αττικής Οδού, ήτοι ο όμιλος Ελλάκτωρ και ο όμιλος Αβαξ προβλέπεται να κατέλθουν σε κοινό σχήμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα συμπληρώνει ο γαλλικός επενδυτικός όμιλος Ardian, ο οποίος πρόσφατα διεκδίκησε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Αντίστοιχα, ο όμιλος Μυτιληναίου αναμένεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό, σε συνεργασία με τον γαλλικό κατασκευαστικό όμιλο Vinci, με τον οποίο είχε συμπράξει και στον αντίστοιχο διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός της επικείμενης συμμετοχής του ομίλου Κοπελούζου. Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, ο όμιλος Κοπελούζου προβλέπεται να συνεργαστεί με την εξ Αυστραλίας ορμώμενη επενδυτική εταιρεία Macquarie, αλλά και την Intrakat, η οποία φέρεται να προστέθηκε στο σχήμα τις προηγούμενες ημέρες. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός δεν προβλέπει ιδιαίτερο κατασκευαστικό αντικείμενο, καθώς τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού αποφασίστηκε να υλοποιηθούν με ξεχωριστές συμβάσεις.

Ανω των 2,5 δισ. ευρώ αναμένεται να φτάσουν τα έσοδα για το Δημόσιο.

Οσον αφορά τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θεωρείται σίγουρο ότι θα συμμετάσχει επίσης στον διαγωνισμό. Μέχρι στιγμής, πάντως, φαίνεται να κρατάει κλειστά τα χαρτιά του, αναφορικά με τον ξένο εταίρο με τον οποίο θα συμπράξει. Αυτό που διαφαίνεται είναι ότι αυτός δεν πρόκειται να είναι η γαλλική Egis, με την οποία έχει αναλάβει τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους όρους της προκήρυξης του ΤΑΙΠΕΔ, οι συμμετέχοντες κατασκευαστικοί όμιλοι θα πρέπει να διαθέτουν ενοποιημένα ίδια κεφάλαια αποδιδόμενα στους μετόχους της μητρικής, ύψους 400 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο κατά τη λήξη των τριών τελευταίων ελεγμένων οικονομικών χρήσεων, πριν από την ημερομηνία υποβολής της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Αντίστοιχα, για επενδυτικά κεφάλαια, ο «πήχυς» έχει τεθεί στα 2 δισ. ευρώ, αναφορικά με τη συνολική αξία του υπό διαχείριση ενεργητικού, ή των διαθέσιμων προς επένδυση κεφαλαίων. Αντίστοιχα, σε ό,τι αφορά την τεχνική εμπειρία, ορίζεται ότι τουλάχιστον ένα μέλος της κοινοπραξίας θα πρέπει να έχει διαχειριστεί αυτοκινητόδρομο μήκους τουλάχιστον 70 χλμ. για ελάχιστη περίοδο δύο εκ των πέντε τελευταίων ετών.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προχωρήσει τη διαγωνιστική διαδικασία χωρίς αναβολές, ώστε να έχει προκύψει ανάδοχος το αργότερο εντός του 2023.

Σημειωτέον ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Κατά τις τρεις τελευταίες χρήσεις (2019, 2020 και 2021) οι μέτοχοι της Αττικής Οδού έχουν μοιραστεί μέσω μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου, συνολικά κεφάλαια της τάξεως των 335 εκατ. ευρώ. Μόνο για τη χρήση του 2021 θα διανεμηθούν συνολικά κεφάλαια 152 εκατ. ευρώ. Κατά το εννιάμηνο του 2021, ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού ανήλθε σε 125,4 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 7,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 53 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 2,3% από πέρυσι. Στο τέλος του εννιαμήνου του 2021, τα ταμειακά διαθέσιμα της Αττικής Οδού ανέρχονταν σε 120,8 εκατ. ευρώ, από 132 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή