Αυξημένα αποθέματα λιγνίτη, ντίζελ για ενεργειακή ασφάλεια

Αυξημένα αποθέματα λιγνίτη, ντίζελ για ενεργειακή ασφάλεια

Το σχέδιο αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ιταλία δεν μπορεί να εφαρμοστεί

2' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προσωρινή ανακούφιση αλλά όχι και εφησυχασμό έφερε σε εταιρείες και αρμόδιους φορείς η απόφαση της Gazrpom να επαναφέρει τον αγωγό Turk Stream στην κανονικότητα μία ημέρα νωρίτερα από την προγραμματισμένη επαναλειτουργία του. Από νωρίς το απόγευμα χθες, οι αρμόδιες ελληνικές αρχές είχαν ενημερωθεί επισήμως από τη ρωσική εταιρεία ότι ο Turk Stream θα επαναλειτουργήσει το βράδυ αντί για σήμερα και οι κρυφές ανησυχίες για πιθανή παράταση υποχώρησαν επί του παρόντος.

Η αγωνία ωστόσο για το τι θα συμβεί τον χειμώνα παραμένει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά συνολικά στην Ευρώπη, όπως διαπιστώθηκε και χθες κατά τις εργασίες του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας, το οποίο υιοθέτησε τον κανονισμό που θέτει υποχρεωτικούς στόχους για την αποθήκευση φυσικού αερίου. Η Ε.Ε. και τα κράτη-μέλη δουλεύουν πλέον με βασικό σενάριο την πλήρη διακοπή του ρωσικού αερίου.

Ο κανονισμός προβλέπει ότι η υπόγεια αποθήκευση φυσικού αερίου στην επικράτεια των κρατών-μελών πρέπει να φτάσει τουλάχιστον το 80% της χωρητικότητά τους έως την 1η Νοεμβρίου 2022 και το 90% πριν από την έναρξη της χειμερινής περιόδου τα επόμενα χρόνια. Συλλογικά, η Ε.Ε. θα επιχειρήσει φέτος να καλύψει το 85% της συνολικής υπόγειας χωρητικότητάς της πριν από τον ερχόμενο χειμώνα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, σήμερα βρίσκεται στο 55,7% της χωρητικότητας.

Μία ημέρα νωρίτερα επαναλειτουργεί ο αγωγός Turk Stream.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στα κράτη-μέλη που δεν διαθέτουν αποθήκες φυσικού αερίου και που βάσει του κανονισμού θα πρέπει να τηρούν αποθέματα ασφαλείας ίσα με το 15% της ετήσιας κατανάλωσής τους σε αποθηκευτικές εγκαταστάσεις άλλων κρατών-μελών.

Την υποχρέωση αυτή η Ελλάδα θα την καλύψει τελικά υποκαθιστώντας κατά ένα ποσοστό το φυσικό αέριο με λιγνίτη και ντίζελ. Το σχέδιο που σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να υποβληθεί προς έγκριση στην Κομισιόν στις αρχές Ιουλίου, προβλέπει αυξημένα αποθέματα λιγνίτη και ντίζελ για να δουλέψουν παραπάνω ώρες οι λιγνιτικές μονάδες και οι τέσσερις μονάδες φυσικού αερίου που θα γυρίσουν σε ντίζελ, και αυτό γιατί διαπιστώθηκαν σοβαρές τεχνικές δυσκολίες στην αποθήκευση και μεταφορά φυσικού αερίου από την Ιταλία. Η αποθήκευση φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις της Snam στην Ιταλία διαπιστώθηκε ότι δεν μπορεί να συνδράμει στην επάρκεια της χώρας, γιατί ο αγωγός Tap δεν μπορεί να λειτουργήσει σε αντίστροφη ροή και άρα δεν υπάρχει τεχνική δυνατότητα μεταφοράς του αερίου στο ελληνικό σύστημα.

Αντιθέτως, η ΔΕΠΑ έχει ξεκινήσει να αποθηκεύει ποσότητες στις εγκαταστάσεις της Βουλγαρίας. Σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, μέχρι στιγμής έχει αποθηκεύσει ποσότητές της που αντιστοιχούν στην ημερήσια κατανάλωση της χώρας και στοχεύει να τις αυξήσει μέχρι τον Σεπτέμβριο κοντά στο 0,5 δισ. κ.μ. αερίου. Η αποθήκευση ποσοτήτων στη Βουλγαρία σε συνδυασμό και με τη νέα αποθήκη στη Ρεβυθούσα που θα εγκαταστήσει ο ΔΕΣΦΑ μέσα στον Ιούλιο και τις ποσότητες που μπαίνουν στο σύστημα από τον αγωγό Tap μπορούν να διασφαλίσουν πλήρως τις ανάγκες της χώρας σε αέριο και ηλεκτρισμό σε περίπτωση μηδενικών ροών ρωσικού φυσικού αερίου.

Αυτό που, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, δεν μπορεί να κάνει η χώρα είναι να διασφαλίσει την τροφοδοσία άλλων αγορών. Οι αναφορές συνδέονται με τις επαφές που γίνονται σε διακρατικό επίπεδο με χώρες με υψηλή εξάρτηση από τη Ρωσία, όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία και στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ενεργειακής αλληλεγγύης. «Ολοι ζητάνε από εμάς να τους στηρίξουμε, λόγω Ρεβυθούσας. Aλλά προτεραιότητά μας πρέπει να είναι η ασφαλής τροφοδοσία της χώρας», τονίζει αρμόδιος παράγοντας στην «Κ». Η Ελλάδα θα πρέπει να σημειωθεί ότι στηρίζει σε ποσοστό 90% την αγορά αερίου της Βουλγαρίας από τον Μάιο και μετά, με φορτία LNG που εξάγουν η ΔΕΠΑ και η Μytilineos. Τον Ιούλιο το πρόγραμμα εκφορτώσεων της Ρεβυθούσας έχει καλυφθεί πλήρως από τώρα, ενώ για πρώτη φορά θέση στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ έκλεισε και η βουλγαρική εταιρεία Bulgargaz.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή