Στις οκτώ περιφέρειες-στόχους για ενδεχόμενες συγχωνεύσεις και εξαγορές κατά το επόμενο διάστημα περιλαμβάνεται πλέον και η Ελλάδα. Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε μεταξύ 60 κορυφαίων στελεχών μεγάλων επιχειρήσεων και επενδυτικών κεφαλαίων η ιταλογερμανική εταιρεία συμβούλων 36Brains.
Στην ερώτηση «Ποια μέρη στην Ευρώπη θα προσφέρουν τις καλύτερες ευκαιρίες για συγχωνεύσεις και εξαγορές τους επόμενους 12 μήνες», το 5% των στελεχών απαντά «η Ελλάδα». Επίδοση ιδιαίτερα υψηλή για τη χώρα μας, της οποίας το ΑΕΠ είναι λιγότερο από 2% του ευρωπαϊκού. Σημειώνεται πως τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν πριν από τα μέσα του καλοκαιριού.
Η 36Brains παρέχει εταιρικές υπηρεσίες πληροφοριών, έρευνες και ελεγκτικές (forensic) υπηρεσίες. Με έδρα το Μιλάνο και το Βερολίνο, επικεντρώνεται στην Ευρώπη και βοηθά τους επενδυτές στη λήψη αποφάσεων εφαρμόζοντας μεθοδολογίες που ενσωματώνουν παραδοσιακές ερευνητικές στρατηγικές και ανθρώπινη νοημοσύνη με τεχνολογία αιχμής. Συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος είναι η Μαριάννα Βιντιάδη.
Κορυφαία στελέχη μεγάλων εταιρειών και funds «βλέπουν» ευκαιρίες για εξαγορές και συγχωνεύσεις στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την έρευνα, πάντως, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις ότι ο ρυθμός των συγχωνεύσεων και εξαγορών θα επιβραδυνθεί, με μικρότερο ανταγωνισμό για ορισμένα περιουσιακά στοιχεία. Οι περισσότεροι (55%) πιστεύουν ότι λιγότερες συμφωνίες θα βγουν σε διαγωνιστική διαδικασία το 2022, προβλέποντας ότι λιγότερο από το 25% των συναλλαγών θα καταλήξει σε μια τέτοια διαδικασία. Επιπλέον, ακόμη και όπου οι συμφωνίες περιλαμβάνουν πλειστηριασμούς, μόνο το 13% των ερωτηθέντων αναμένει ότι αυτοί θα είναι έντονα ανταγωνιστικοί. Μάλιστα, σχεδόν οι μισοί (45%) προβλέπουν ότι οι διαγωνισμοί δεν θα είναι καθόλου ανταγωνιστικοί. Μια σημαντική αλλαγή από το 2021.
Ωστόσο, μια σειρά παραμέτρων φαίνεται ότι θα συνεχίσει να υποστηρίζει τη δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών. Μερικά ντιλ είναι επιθετικά και επεκτατικά από τη φύση τους, ενώ άλλα εμφανίζονται πιο αμυντικά.
Η επιθυμία να επεκταθούν σε νέες γεωγραφικές περιοχές είναι η πιο συχνά αναφερόμενη προτεραιότητα για τους ερωτηθέντες, με περισσότερους από έναν στους πέντε (22%) να τον αναφέρουν ως τον σημαντικότερο λόγο για την επιδίωξη συγχωνεύσεων και εξαγορών. Πράγματι, περισσότεροι από τους μισούς σε αυτήν την έρευνα (52%) λένε ότι η γεωγραφική επέκταση θα είναι τουλάχιστον ένα σημείο έμφασης για τη στρατηγική συγχωνεύσεων και εξαγορών.
Ενα ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο θεωρεί την ανάγκη να κατακτηθούν συνέργειες μεταξύ των επιχειρήσεων κινητήρια δύναμη για τις συμφωνίες, με το 78% να αναφέρει αυτό ως βασικό κίνητρο. Η ανάγκη μείωσης του κόστους σε ένα σκληρό οικονομικό περιβάλλον θα είναι σαφώς κρίσιμη, ακόμη και αν ελαφρώς λιγότεροι ερωτηθέντες (20%) το θεωρούν άμεση προτεραιότητά τους.
Υπάρχουν όμως κι άλλες παράμετροι που επηρεάζουν την αγορά συγχωνεύσεων και εξαγορών. Οπως εξηγεί μιλώντας στην «Κ» η επικεφαλής της 36Brains, Μαριάννα Βιντιάδη, πανευρωπαϊκά «η διαφθορά παραμένει ένας αποτρεπτικός παράγοντας και έτσι ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μας επικεντρώνεται σε θέματα διαφάνειας». Επιπλέον προσθέτει πως «εμπειρία ετών μάς έχει διδάξει ότι σε πολύπλοκες και ολοένα και πιο κατακερματισμένες αγορές, η γνώση των τοπικών πρακτικών και εθίμων είναι απαραίτητη για τον εντοπισμό και την πρόληψη νομικών κινδύνων και κινδύνων για τη φήμη. Οι συγκεκριμένες γνώσεις που απαιτούνται κάθε φορά είναι δύσκολο να βρεθούν στο εσωτερικό, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με νέες περιοχές ή αγορές με τις οποίες δεν έχουμε συνηθίσει να συνεργαζόμαστε. Ενας τοπικός ειδικός μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά».